    From: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: służebność gruntowa zgodnie z kc
    Date: Wed, 14 Apr 2004 20:04:02 +0200

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:c5jqjf$o4a$1@news.onet.pl...

    > Po drugie - zastanów się raz jeszcze i to
    > dobrze. Przegon bydła mieści się w s.d.k.? Jestem z miasta i mogę się nie
    > znać, ale zawsze wydawało mi się, że bydło goni się na łąkę, a nie na
    drogę
    > publiczną. Przegon bydła z dostępem do drogi publicznej może nie mieć nic
    > wspólnego i w moim wyimaginowanym przykładzie nie ma. Potrafię sobie
    jedynie
    > wyobrazić, że jak już ta s.d.k. będzie, to w jej ramach można będzie
    > przeganiać bydło. Ale w żadnym wypadku nie ustanawia się s.d.k. _w celu_
    > przegonu bydła.

    jeszcze raz podaję, że s.d.k. polegfa na prawie przechodu, przejazdu i
    przegony bydła i jest to oczywiste, zobacz do jakiegokolwiek podrecznika lub
    komentarza. nie chodzi jedynie o "dojeżdzanie" samochodem albo rowerem czy
    też przechodzenie pieszo. Można również przeganiać bydło ze swojego
    pastwiska, które znajduje sie np. 500metrów dalej. Nie wiem czy wiesz jak
    brzmi postanowienie sądu ustanawiające s.d.k., nie określa sie w nim na czym
    ma prawo to polegać bo to wynika z istoty tego ograniczonego prawa
    rzeczowego, której nie można zmieniać czy rozszerzać. Na mapce geodezyjnej
    zaznacza się przebieg słuzebności, a więc teren, z którego może korzystać
    uprawniony.

    > Dla ścisłości sytuacja wygląda tak, że są trzy grunty:
    > A B C -- położone na mapie w ten właśnie sposób
    >
    > Właściciel gruntu A chce przegonić bydło na łąkę C, ale musi to zrobić
    przez
    > nieruchomość B i w tym celu chce ustanowienia służebności.

    no i wnosi o ustanawienie służebność drogi koniecznej, a Sąd bada czy jego
    nieruchomość ma odpowiedni dostęp do drogi publicznej lub budynków
    gospodarskich (nie tylko droga publiczna)

    wowka