  • 1. Data: 2004-01-31 19:40:50
    Temat: sciganie wykroczen
    Od: "m" <m...@o...pl>

    jak jest ze sciganiem wykroczen? wiem, ze w przypadku przestepstw, sa one
    scigane z urzedu, na wniosek pokrzywdzonego i z oskarzenia prywatnego, a w
    przypadku wykroczen? np kradziez - art 119 - jesli nie dokonala jej osoba
    najblizsza. czy jesli policja dowie sie np. od swiadka, ze nastapila kradziez -
    to ma obowiazek "z urzedu" poprowadzic postepowanie?
    i drugie pytanie - z czego wynika prawo policji do "pouczenia" za wykroczenia.
    czesto slyszy sie, ze policjant pouczyl zamiast nalozyc mandat karny.

    dzieki za pomoc

  • 2. Data: 2004-01-31 23:49:39
    Temat: Re: sciganie wykroczen
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "m" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    kradziez -
    > to ma obowiazek "z urzedu" poprowadzic postepowanie?

    Nie. Choć w wypadku wielu wykroczeń może. Ale za to każdy pokrzywdzony
    może samodzielnie złożyć wniosek o ukaranie.

    > i drugie pytanie - z czego wynika prawo policji do "pouczenia" za
    wykroczenia.
    > czesto slyszy sie, ze policjant pouczyl zamiast nalozyc mandat karny.

    Piszę z głowy, ale chyba z art. 41 kodeksu postępowania w sprawach o
    wykroczenie.

  • 3. Data: 2004-02-01 07:25:47
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości:

> [...]

    Kodeks wykroczeń.
    Art. 119. § 1. Kto kradnie lub przywłaszcza sobie cudzą rzecz
    ruchomą, jeżeli jej wartość nie przekracza 250 złotych, podlega karze
    aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
    § 2. Usiłowanie, podżeganie i pomocnictwo są karalne.
    § 3. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 dopuścił się go na szkodę
    osoby najbliższej, ściganie następuje na żądanie pokrzywdzonego.
    § 4. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1, można orzec
    obowiązek zapłaty równowartości ukradzionego lub przywłaszczonego
    mienia, jeżeli szkoda nie została naprawiona.

    Wykroczenie z art.119 jest w typie podstawowym scigane z urzedu,
    natomiast jezeli kradziezy dokonala osoba najblizsza, konieczne do
    scigania jest żądanie pokrzywdzonego (art. 119 § 3), i nawet wiedza
    Policji o popelnieniu tego czynu nie wystarcza do scigania, jesli
    pokrzywdzony o to nie wystapil.

    Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
    Art. 6. § 1. W sprawach o wykroczenia ścigane na żądanie
    pokrzywdzonego występujący z wnioskiem o ukaranie, jeżeli nie jest nim
    pokrzywdzony, powinien uzyskać wymagane żądanie od osoby uprawnionej
    do jego złożenia. Żądanie może być złożone na piśmie albo zgłoszone
    ustnie do protokołu.
    § 2. Żądanie złożone co do niektórych tylko współdziałających w
    popełnieniu czynu pozostaje skuteczne także wobec osób niewskazanych w
    żądaniu, jeżeli nie są to osoby najbliższe dla pokrzywdzonego, o czym
    należy pouczyć składającego żądanie przed jego przyjęciem.
    § 3. Żądanie może być cofnięte. Niedopuszczalne jest cofnięcie żądania
    wobec niektórych tylko współdziałających w popełnieniu czynu, chyba że
    są to osoby najbliższe dla pokrzywdzonego. Cofnięcie może nastąpić do
    momentu rozpoczęcia przewodu sądowego na pierwszej rozprawie. W razie
    cofnięcia żądania ponowne jego złożenie jest niedopuszczalne.
    § 4. Jeżeli wniosek o ukaranie pochodzi od pokrzywdzonego, odstąpienie
    przez niego od popierania takiego wniosku oznacza także odstąpienie
    przez niego od popierania żądania ścigania.

    karny.

    > Piszę z głowy, ale chyba z art. 41 kodeksu postępowania w sprawach o
    wykroczenie.

    Prawo do pouczenia wynika z art. 41 kodeksu wykroczen, jak to juz
    slusznie napisal Robert Tomasik
    Kodeks wykroczeń.
    Art. 41. W stosunku do sprawcy czynu można poprzestać na zastosowaniu
    pouczenia, zwróceniu uwagi, ostrzeżeniu lub na zastosowaniu innych
    środków oddziaływania wychowawczego.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-