  • 1. Data: 2008-10-18 15:31:30
    Temat: samozatrudnienie z o.o
    Od: Luk <x...@p...onet.pl>

    Witam,

    Planuję przejść na samozatrudnienie. Poza kwestiami takimi jak urlopy,
    chorobowe, itd. ważnym tematem wydaje mi się granica mojej
    odpowiedzialności.
    W przypadku osoby prywatnej prowadzącej działalność gospodarczą ta
    granica jest dość daleko :)

    Polska wersja spółki z o.o. nie jest chyba prostą formą działalności,
    dostępną dla przeciętnego jednoosobowego przedsiębiorcy. Czy nawet
    dwóch jednoosobowych przedsiębiorców (żeby spółka była).
    Z tego co słyszałem, za granicą można założyć firmę Limited już z
    całkiem niedużym kapitałem. Ale wizja otwierania firmy w Anglii czy
    Niemczech wydaje mi się dość odległa.

    Zastanawiam się więc czy mogę zrealizować taką "ograniczoną
    odpowiedzialność" poprzez odpowiedni zapis w umowie. np.
    "W przypadku nienależytego wykonania usługi, zleceniodawcy przysługuje
    prawo do odszkodowania do kwoty 1000zł".

    Czy jest to możliwe? i czy jest to powszechna praktyka w firmach
    jednoosobowych?
    Jak taki zapis powinien być sformułowany, żeby rzeczywiści było to
    Limited? (żeby się nie okazało, że ktoś zrobi 10 roszczeń
    odszkodowawczych po 1000zł każde [odpukać])*

    Pozdrawiam
    Lukasz

    * - paranoja to wrodzona cecha Polaków ... nabywamy ją i rozwijamy
    przez całe życie ;) Niektórzy mówią, że paranoja to po prostu
    obiektywne patrzenie na świat.

  • 2. Data: 2008-10-18 15:55:48
    Temat: Re: samozatrudnienie z o.o
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Luk wrote:

    > Polska wersja spółki z o.o. nie jest chyba prostą formą działalności,
    > dostępną dla przeciętnego jednoosobowego przedsiębiorcy.

    to zalezy. jak masz wklad 50 tys na wejscie (kasa, dobra materialne
    "firmowe" i stac cie na pelna ksiegowosc - to proste...

  • 3. Data: 2008-10-18 20:09:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Oct 2008, Luk wrote:

> [...]
    > dwóch jednoosobowych przedsiębiorców (żeby spółka była).
    > Z tego co słyszałem, za granicą można założyć firmę Limited już z

    ZDAJE SIĘ, że jest gdzieś w obróbce propozycja aby przywrócić
    niższe limity (kiedyś były AFAIR 10x niższe).
    Ludziska doczekać się nie mogą, kiedy to PO wysypie ów worek
    z ustawami co to obiecywali, ale podobno właśnie zmiana progów
    ma być :)

> [...]
    > prawo do odszkodowania do kwoty 1000zł".
    >
    > Czy jest to możliwe? i czy jest to powszechna praktyka w firmach

    Ale:
    1. Napierw musisz znaleźć chętnego, który się na to godzi
    2. taki zapis nie dotyczy ZAWINIONYCH szkód.

    pzdr, Gotfryd
    (DG, KPiR, VAT)

  • 4. Data: 2008-10-18 20:56:29
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Luk" <x...@p...onet.pl> wrote
> [...]
    >"W przypadku nienależytego wykonania usługi, zleceniodawcy przysługuje
    >prawo do odszkodowania do kwoty 1000zł".

    Ale zwróć uwagę, że odpowiedzialność to nie tylko ryzyko odszkodowań dla
    klietnów. To też obciążenia wynikające z należności dla Twoich dostawców,
    podwykonawców etc.
    Tutaj jak dostajesz fakturę na 2-3 tysiące to tyle im będziesz winien,
    przecież nie napiszesz, że Twoje zobowiązanie jest ograniczone w razie jak
    by co. Potem możesz mieć takich zobowiązań kilka i trzeba będzie spłacić-
    nie ma, że są kłopoty: towar "nie zszedł" czy klienci nie zapłacili jeszcze.

    > jest to powszechna praktyka w firmach
    >jednoosobowych?

    nie jest

  • 5. Data: 2008-10-18 22:44:35
    Od: Marian <m...@a...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Ludziska doczekać się nie mogą, kiedy to PO wysypie ów worek
    > z ustawami co to obiecywali, ale podobno właśnie zmiana progów

    Jesli bedzie - to wysyp spolek zoo spowoduje znow uszczuplenie budzetu
    zusu...

  • 6. Data: 2008-10-19 05:37:31
    Od: Heming <n...@n...pl>

    Luk pisze:

    [cut]

    Spolka z o.o. dla jednosobowej dzialalnosci gopodarczej nie wydaje sie
    zbyt dobrym rozwiazaniem. Pomijajac juz wszelkie zwiazane z tym kwestie
    formalne, nalezy tez pamietac, ze wtedy twoje ewentualne przychody beda
    PODWOJNIE opodatkowane. Raz podatek zaplacisz jako spolka, a drugi raz
    gdy otrzymasz wynagrodzenie od swojej spolki.

  • 7. Data: 2008-10-19 06:15:12
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Heming pisze:
> [...]
    > PODWOJNIE opodatkowane. Raz podatek zaplacisz jako spolka, a drugi raz
    > gdy otrzymasz wynagrodzenie od swojej spolki.

    Taaaa.
    Jego wynagrodzenie jest kosztem spolki, wiec spolka jest opodatkowywana
    PO odliczeniu jego poborow (i innych kosztyw: podatek od ZYSKU, a nie od
    przychodu). Ergo: dochod ten NIE jest podwojnie opodatkowany.

    MarcinJM
    ____________________________
    gg: 978510, Skype: marcin.jm

  • 8. Data: 2008-10-19 07:24:37
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Marian wrote:

    > Jesli bedzie - to wysyp spolek zoo spowoduje znow uszczuplenie budzetu
    > zusu...

    Nie wiem czy każdy tak się rwie do pełnej księgowości, związanych z tym
    kosztów i ograniczeń.

    p. m.

  • 9. Data: 2008-10-19 08:04:15
    Od: Marian <m...@a...pl>

    mvoicem wrote:

    > Nie wiem czy każdy tak się rwie do pełnej księgowości, związanych z tym
    > kosztów i ograniczeń.

    Ludzie nei beda wiedziec, az sie nie sparzą ;)

  • 10. Data: 2008-10-19 10:52:27
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 19.10.2008 MarcinJM <m...@i...pl> napisał/a:
    > Jego wynagrodzenie jest kosztem spolki, wiec spolka jest opodatkowywana
    > PO odliczeniu jego poborow (i innych kosztyw: podatek od ZYSKU, a nie od
    > przychodu). Ergo: dochod ten NIE jest podwojnie opodatkowany.

    To zalezy, czy dochod odbiera jako wynagrodzenie, czy jako udzial w zyskach.
    W tym drugim przypadku - jest podwojnie opodatkowany. A w tym pierwszym -
    placi normalny podatek progresywny, a wiec oszczedza tylko na ZUSie (z ktorego
    nie sa zwolnione jednoosobowe sp. z o.o.)

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@c...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *