  • 1. Data: 2005-08-20 16:00:14
    Temat: rozwiazanie umowy o prace a prawa autorskie ???
    Od: "Victor Wozniak" <v...@v...peel>

    Witam !

    Wreszcie udalo mi sie rozwiazac umowe o prace z obecnym pracodawca, mam
    jednak pytanie dotyczace oprogramowania:

    Czy odchodzac z firmy (zlozylem wypowiedzenie) powinienem podpisac jakies
    zobowiazanie dotyczace praw autorskich do programow ktore napisalem bedac
    pracownikiem tej firmy?

    Wyglada to tak:

    - pracujac w firmie przez kilka lat, napisalem szereg programow na wylaczny
    uzytek tej firmy
    - czesc pracy byla wykonywana w czasie godzin pracy - na oprogramowaniu
    nalezacym do pracodawcy
    - czesc pracy byla wykonywana w domu na oprogramowaniu nalezacym do mnie
    - zarowno ja jak i pracodawca posiadamy pelne, zarejestrowane, wersje
    kompilatorow
    - firma nie jest zwiazana z branza informatyczna

    I teraz moje pytanie: firma nadal bedzie pracowac na moim sofcie, czy musze
    pozostawic pracodawcy na wypaek kontroli jakies dokumenty ? A jesli tak to
    jakie ?

    Chcialbym byc w porzadku w stosunku do bylej firmy....

    poz.

    Victor Wozniak

  • 2. Data: 2005-08-20 16:19:58
    Temat: Re: rozwiazanie umowy o prace a prawa autorskie ???
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Victor Wozniak wrote:
> [...]
    > jakie ?
    >
    > Chcialbym byc w porzadku w stosunku do bylej firmy....

    programy wykonane dla firmy w ramach godzin pracy są własnością firmy.
    Programy wykonane przez ciebie, na twój własny użytek, aby sobie
    usprawnić pracę są twoje i możesz je zabrać razem ze sobą.
    W czasie kontroli nikt im nic nie zrobi, bo jest to program napisany
    przez ich pracownika.
    Po z tym to nie to kontrolują. Oni spradzają czy masz licencję na
    programy, które kontrolują, a nie czy masz licencję na wszystkie używane
    programy. Po za tym co ich interesuje (czytaj microsoft) reszta ich nie
    interesuje.
    Chyba, ze ty zgłosisz pretensje, że używają twojego programu, do którego
    nie mają prawa, ale to śliska sprawa, bo jak im udowodnisz, że pisałeś
    to po za godzinami pracy.
    No chyba, że nie byłeś zatrudniony jako informatyk i nie należało to do
    twoich obowiązków pracy.

  • 3. Data: 2005-08-20 16:46:36
    Od: "Victor Wozniak" <v...@v...peel>

    : programy wykonane dla firmy w ramach godzin pracy są własnością firmy.
    : Programy wykonane przez ciebie, na twój własny użytek, aby sobie
    : usprawnić pracę są twoje i możesz je zabrać razem ze sobą.

    Byly wykonywane na uzytek firmy i nie zamierzam ich zabierac. To wiem, ze sa
    wlasnoscia firmy, IMHO jednak prawa autorskie do nich sa moja wlasnoscia ?

[...]

    Nie bylem tego pewien - na szczescie nie przezylem jeszcze kontroli :)

[...]

    Bylem zatrudniony jako informatyk i zwyczajnie chce LEGALNIE pozostawic
    swoje oprogramowanie w firmie.

    pozdrawiam

    Vic

  • 4. Data: 2005-08-21 11:59:00
    Od: "Jakub" <...@...com>

    > Bylem zatrudniony jako informatyk i zwyczajnie chce LEGALNIE pozostawic
    > swoje oprogramowanie w firmie.

    Informatyk, to bardzo ogólne pojęcie. Jeśli w umowie jest napisane, że
    pracujesz jako programista/projektant i Twoim obowiązkiem było (wg umowy)
    pisanie programów, to wszelkie prawa autorskie są pracodawcy i nic w tym
    względzie nie musi robić ani on, ani Ty.

    Jeśli natomiast w umowie o prace masz napisane stanowisko informatyk, a
    zakres obowiązków to administracja komputerami to być może prawa autorskie
    są Twoje i w pełni decydujesz o tym kto jak i kiedy może uruchamiać program.

    Generalnie nie musisz nic robić. Albo oprogramowanie jest definitywnie ich,
    albo udzielasz im słownie licencji (jeśli chcesz żeby korzystali z
    programu). Nikt się nie przyczepi do tego że używają tego programu (żadna
    kontrola), bo ma do tego tylko prawny posiadacz praw autorskich, względnie
    sam autor (który zawsze posiada osobiste prawa autorskie), jeśli zostanie
    np. usunięty jego podpis z programu (np. gdy ich nowy pracownik usunie z
    programu Twoje imię w okienku "Abort" i wpisze swoje, zamiast tylko dodać
    swoje - ale to ma sens w przypadku rozpowszechniania, a nie wewnętrznego
    użytku).

  • 5. Data: 2005-08-21 13:28:44
    Od: "Victor Wozniak" <v...@v...peel>

[...]

    Tak, "informatyk' do okropnie niescisle okreslenie. A wlasnie na takim
    stanowisku bylem zatrudniony.
    Kiedy rozpoczynalem prace w tej firmie ponad 10 lat temu - "Pani kadrowa"
    wpisala mi: "operator maszyn cyfrowych" i za nic na swiecie nie potrafilem
    jej wyperswadowoac, ze to raczej dotyczy kogos innego :))

    Pisanie oprogramowania, nie bylo w zakresie moich obowiazkow.

[...]

    I wlasnie o to mi chodzilo. Choc teraz narodzila sie kolejna watpliwosc:
    chce by firma pracowala na moim oprogramowaniu lecz nie bardzo chce
    pozostawiac zrodla....

    Czy powyzsze dotyczy rowniez prac DTP? Np: poskladanych folderow, ulotek
    ect. ?

    poz.

    Vic

  • 6. Data: 2005-08-21 22:41:05
    Od: "Jakub" <...@...com>

    "Victor Wozniak" <v...@v...peel> wrote in message

> [...]
    >

    > I wlasnie o to mi chodzilo. Choc teraz narodzila sie kolejna watpliwosc:
    > chce by firma pracowala na moim oprogramowaniu lecz nie bardzo chce

    Ponieważ pisanie programów nie było Twoim obowiąskiem, żadnych żródeł nie
    musisz pozostawiać. Są one Twoją własnością.

    > Czy powyzsze dotyczy rowniez prac DTP? Np: poskladanych folderow, ulotek
    > ect. ?
    >
    > poz.

    Tutaj tak samo, jak w przypadku tego czy obowiązkiem jest pisanie programów,
    które determinuje o prawach do programu.
    Jeśli w obowiązkach masz składanie DTP to sa one własnośćia pracodawcy, w
    przeciwnym wypadku Twoją. Ta reguła dotyczy każdego charakteru dzieła.

    Teraz tak przyszło mi do głowy: Jeśłi pracodawca zlecił Ci (słownie) żeby
    dana pracę wykoać, to zapewne można to uznać za umowę o dzieło. W przypadku
    takiej umowy (o dzieło) domniema się że pracodawca ma licencję na
    korzystanie z egzemplarza dzieła - jednak wszelkie prawa autorskie
    (kopiowanie, publikowanie, sublicencjonowanie) są Twoje.

    Pracodawca może oczywiście próbować dochodzić swoich "praw" ale ustawa o
    Prawach Autorskich raczej daje mu bardzo marne szanse.

    Jest jeszcze jedna rzecz. Autualna ustawa o prawach autorskich i prawach
    pokrewnych pochodzi z 1994 rako. Od tego czasu się zmieniła szczególnie w
    przypadku programów komputerowych. Zmiany były nie jednokrotne. Na
    wytworzone przez Ciebie rzeczy obowiązują przepisy z danego dnia ( a nie te
    aktualne ). NIe ma tutaj żadnych drastycznych rożnic ale warto o tym
    wiedzieć.