  • 11. Data: 2006-08-28 23:05:48
    Temat: Re: regres ubezp. (OC)-zbiegł z miejsca zdarzenia
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 28.08.2006 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
    >:-) Jak Cię po kolizji nie ma na miejscu zdarzenia, znakiem tego zbiegłeś.

    No nie w słownikowym rozumieniu tego pojęcia. Zbiegł, czyli uciekł.
    Ucieka się przed czymś. Nie mógł zbiec nieświadomie, no chyba, że z górki
    w obszarze anomalii grawitacyjnych :) W każdym razie to określenie
    implikuje, że oddalił się w celu uniknięcia czegoś, a co tu nie miało
    miejsca.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2006-08-28 23:20:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

> [...]
    > w obszarze anomalii grawitacyjnych :) W każdym razie to określenie
    > implikuje, że oddalił się w celu uniknięcia czegoś, a co tu nie miało

    Masz rację. Zresztą napisałem o tym w innym poście. Ale zauważ, że mowa o
    notatce policjanta z miejsca zdarzenia. Na tym etapie miał on prawo przyjąć, że
    sprawca zbiegł i nie ma się co do niego czepiać o to sformułowanie. Natomiast
    wywodzenie przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe dalej idących wniosków z tego - jak
    się teraz okazuje nie do końca słusznego poglądu jest nadużyciem i tyle.

  • 13. Data: 2006-08-29 10:42:45
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >TU trochę zbyt pochopnie zadziałało.
    Na razie próbuje (jedynie pismo - niewielki koszt) odzyskać wypłaconą
    kwotę - każdy (dla nich) sposób jest dobry.

    >ile przyjęcie przez policjanta w pierwotnej notatce, że sprawca zbiegł
    Ależ to jest fakt i nie o dokładne nazwenictwo tu chodzi (przecież
    odjechał, a NIE biegał). Oddalił się z miejsca zdarzenia i to
    policjant stwierdził, a obowiązku nie miał ustalać dlaczego.

    > Jeśli uszkodzenia na pojazdach są nieznaczne,
    Jedank zauważ, że winowajca nie miał watpliwości czy to ON tamten
    pojazd uszkodził, a nie odwrotnie. To może sugerować, że jednak mógł
    zauważyć kolizję.

    > Powinien ewentualnie zostać powołany biegły,
    Na czyj wniosek? I jesteś świadomy, że w rezutlacie za biegłego usługę
    zapłaci strona przegrana.

    >to jestem skłonny uwierzyć Leszkowi, że mógł tego nie poczuć.
    Pytanie czy sąd da temu wiarę, nawet jeśli biegły stwierdzi, że jest
    to możliwe. Obrona TU będzie chciała opinie biegłego podważyć drążąć
    np. na ile procent istnieje prawdopodobinstwo, że nie zauważył lub np.
    że biegły nie może wykluczyć, że jednak mógł zauważyć.
    Dalej są chyba świadkowie zdarzenia, skoro winnego ustalono.

    --
    Artur Golański

  • 14. Data: 2006-08-29 14:52:27
    Temat: Re: regres ubezp. (OC)-zbiegł z miejsca zd
    Od: l...@g...com

    > Ależ to jest fakt i nie o dokładne nazwenictwo tu chodzi (przecież
    > odjechał, a NIE biegał). Oddalił się z miejsca zdarzenia i to
    > policjant stwierdził, a obowiązku nie miał ustalać dlaczego.
    faktem jest, że oddaliłem się z miejsca zdarzenia. "zbiegnięcie",
    czyli ucieczka - zgodnie ze stosownymi przepisami - ma miejsce wtedy,
    gdy oddaliłem się z miejsca zdarzenia w celu osiągnięcia ściśle w
    przepisach określonych korzyści (np. uniknięcie odpowiedzialności).
    pytanie brzmi: jak mogę chcieć czegoś uniknąć skoro nie wiem, że
    mi grozi?

    > Jedank zauważ, że winowajca nie miał watpliwości czy to ON tamten
    > pojazd uszkodził, a nie odwrotnie. To może sugerować, że jednak mógł
    > zauważyć kolizję.
    rozumiem Twój tok rozumowania. nie tak jednak było.
    skoro policjant mówi, że są świadkowie, którzy podają mnie jako
    sprawcę a wszystkie inne fakty (rysy na samochodzie, fakt, że byłem
    danego dnia w podanym czasie na tym parkingu) potwierdzają, że
    kolizja faktycznie miała miejsce - zgodziłem się, że dopuszczam
    możliwość iż przytarłem komuś auto

    > Na czyj wniosek? I jesteś świadomy, że w rezutlacie za biegłego usługę
    > zapłaci strona przegrana.
    mówisz już teraz o sytuacji, gdy sprawa trafia przed sąd.

    > Dalej są chyba świadkowie zdarzenia, skoro winnego ustalono.
    chyba są. policjant twierdził, że z nimi rozmawiał.

  • 15. Data: 2006-08-29 14:54:12
    Od: l...@g...com

  • 16. Data: 2006-08-29 15:06:52
    Od: l...@g...com

    > A co ma wysokość strat do rzeczy?
    fakt, niejasno się wyraziłem
    rozumowałem następująco:
    mała rysa => mała szkoda => małe odszkodowanie

  • 17. Data: 2006-08-29 16:12:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    > Ależ to jest fakt i nie o dokładne nazwenictwo tu chodzi (przecież
    > odjechał, a NIE biegał). Oddalił się z miejsca zdarzenia i to
    > policjant stwierdził, a obowiązku nie miał ustalać dlaczego.

    Dokładnie tak uważam.

    > Jedank zauważ, że winowajca nie miał watpliwości czy to ON tamten
    > pojazd uszkodził, a nie odwrotnie. To może sugerować, że jednak mógł
    > zauważyć kolizję.

    To znaczy bierzesz pod uwagę możliwość, że podczas cofania stojący obok samochód
    z własnej woli uszkodził samochód pytającego :-)) No dobra. Domyślam się, o co
    Ci chodziło, choć akurat niebyt to zgrabnie ująłeś. Rzecz nie w tym, czy
    pytający kolizję zauważył, tylko czy można mu to dowieść.

    > Na czyj wniosek? I jesteś świadomy, że w rezutlacie za biegłego usługę
    > zapłaci strona przegrana.

    Na wniosek TU, co wynika z art. 6 kc. Jeśli by chcieli odzyskać wypłacone
    odszkodowanie, to muszą dowieść, ze pytający świadomie zbiegł.

> [...]
    > że biegły nie może wykluczyć, że jednak mógł zauważyć.
    > Dalej są chyba świadkowie zdarzenia, skoro winnego ustalono.

    To TU musi dowieść, ze nie było możliwości, by nie zauważył, a nie pytający, że
    nie mógł zauważyć. Przecież to TU wywodzi z faktu ucieczki zasadność swojego
    roszczenia.

  • 18. Data: 2006-08-29 19:24:18
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >z własnej woli uszkodził samochód pytającego :-))
    Nie 'z własnej woli', a jedynie niewykluczone, że zauważył.

    >pytający kolizję zauważył, tylko czy można mu to dowieść.
    A tu miałbym wątpliwości czy nie jest odwrotnie.

    > Jeśli by chcieli odzyskać wypłacone
    >odszkodowanie, to muszą dowieść, ze pytający świadomie zbiegł.
    Wcale nie muszą niczego udowadniać. Mają prawo domagać się zwrotu w
    oparciu o art. 43. 4 ("zbiegł z miejsca zdarzenia") ustawy o
    ubezpieczeniach, którą stosuje się tu w pierwszej kolejności.

    >To TU musi dowieść, ze nie było możliwości, by nie zauważył,
    A ja myslę, ze wystarczy, iż "zbiegł z miejsca zdarzenia" co zostało
    udokumentowane.

    a nie pytający, że
    > Przecież to TU wywodzi z faktu ucieczki zasadność swojego roszczenia.
    Racja, ale dowód polega jedynie na potwierdzeniu faktu oddalenie się
    od miejsca zdarzenia.

    --
    Artur Golański

  • 19. Data: 2006-08-29 20:02:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    Moim zdaniem nie masz racji. Notatka urzędowa policjanta, który po przybyciu na
    miejsce i stwierdzeniu, że sprawcy kolizji nie ma pisze, że "zbiegł" nie jest
    wcale udokumentowaniem faktu ucieczki, a jedynie dowodem na to, że policjant
    rzeczonego sprawcy nie zastał. By można było mówić przed sądem o zbiegnięciu
    sprawcy i wyciąganiu na tej podstawie jakiś tam wniosków konieczne jest
    wykazanie, że działał świadomie. Czyli, że albo miał zamiar uciec, albo
    przynajmniej się na to godził. Inaczej mamy do czynienia z domniemaniem
    działania w dobrej wierze (art. 7 kc). A w tym wypadku właśnie pośrednio chodzi
    o obalenie takiego domniemania.

    Nie zgodzę się również z Tobą, że to pytający ma dowieść, że nie wiedział o
    kolizji. Jeśli dojdzie do procesu, to Towarzystwo Ubezpieczeniowe będzie
    wywodzić z faktu jego ucieczki swoje prawo do zwrotu wypłaconego odszkodowania.
    Wynika to wprost z art. 6 kc. Czyniąc milczące założenie, że umieszczając w
    umowie zapis o "ucieczce z miejsca zdarzenia" strony miały na myśli celowe
    działanie, nie zaś przypadkowe - a uprawnia mnie do tego art. 65§2 kc -
    ubezpieczyciel musi dowieść celowego działania pytającego. Moim zdaniem, o ile
    nie istnieją jakieś nieujawnione przez pytającego albo mu nie znane
    okoliczności, to takiej możliwości w zasadzie nie ma. Chyba, że ów świadek
    zdarzenia widział, że po uderzeniu pytający załóżmy wysiadł, pooglądał
    uszkodzenia a następnie odjechał. No albo zarejestrowały to kamery. Inaczej moim
    zdaniem nie da się dowieść tego.

  • 20. Data: 2006-08-29 23:41:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > sprawca zbiegł i nie ma się co do niego czepiać o to sformułowanie. Natomiast

    A nie powinien napisać tego zgodnie ze stanem rzeczywisty czyli np.
    "oddalił się z miejsca zdarzenia", "sprawcy nie zastano na miejscu
    zdarzenia" ewentualnie "prawdopodobnie zbiegł"? Może jest to czepianie,
    ale MZ nie powinno się używać sformułowań które nie znajdują poparcia w
    stanie faktycznym. "Henryk K. ukradł telewizor" vs. "U Henryka K
    znaleziono telewizor pochodzący z kradzieży".

    --
    Marcin