  • 1. Data: 2007-09-04 07:02:41
    Temat: pytanie z zakresu prawa... budowlanego? spółdzielczego? własności? ...?
    Od: piatkos <p...@g...com>

    Witajcie,

    wiem, że nietęgie mózgi tu zaglądają wieć może ktoś wskaże mi gdzie
    szukać bądź też poda mi gotową odpowiedź.... do rzeczy!

    Zamontowałem w mieszkaniu spółdzielczym własnościowym (wykupionym
    kilkanaście lat temu) klimatyzator. Jak wiadomo składa on się z splita
    wewnętrznego i kompresora, który jest na dworze. Klimatyzator posiada
    wszelkie konieczne atesty, został zamontowany przez uprawnioną firmę,
    itp...
    Część zewnętrzna zawieszona została na bocznej ścianie balkonu i nie
    wystaje poza jego obręb. No i oczywiście zaczeły się problemy. Bo
    przez całe lato chodził może i w sumie 12h, ale dla sąsiadki to i tak
    za dużo. szumi jej, drży ... i wogóle - chociaż ja go ledwo co słyszę
    stojąc obok.
    Teraz napisała do mnie spółdzielnia z PROŚBĄ o zdemontowanie go do
    końca sierpnia (pismo dostarczyli 28!!), a jeżeli tego nie zrobię to
    zlecą sanepidowi wykonanie badań głośności na mój koszt :) ciekawe jak
    to zrobią bez mojej zgody:) przecież muszę ten klimatyzator włączyć :)

    No i teraz pytanie - co im odpowiedzieć? Jak wygląda to w prawie
    spółdzielczym/budowlanym? Czy na balkonie nie mogę powiesić czego
    chcę? Słyszałem, że jakbym go postawił na ziemi - nie będzie problemu.
    Ponoć trzeba mieć de facto zgodę na powieszenie obrazka (bo niby
    balkon to część wspólna). Z drugiej jednak strony - nie mogę postawić
    lodówki na balkonie? albo powiesić kwietników, głośników, itp...
    zakładając oczywiście, że nie zakłócam ciszy nocnej!
    Zna ktoś może odpowiedź na któreś z moich pytań? :)

    pozdrawiam
    Wojtek

  • 2. Data: 2007-09-04 07:53:40
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    piatkos pisze:
> [...]
    > zakładając oczywiście, że nie zakłócam ciszy nocnej!
    > Zna ktoś może odpowiedź na któreś z moich pytań? :)

    Najpierw przeczytaj statut spółdzielni, a później pytaj.

    Michał

  • 3. Data: 2007-09-04 08:05:05
    Od: piatkos <p...@g...com>

    On 4 Wrz, 09:53, Mecenas <m...@o...pl> wrote:
    > Najpierw przeczytaj statut spółdzielni, a później pytaj.

    po lekturze w/w juz jestem. nie znalazłem tam nic o częsciach
    wspólnych, o konieczności zgód, itp...
    ma przestrzegać prawa ... i tyle :)

    Wojtek

  • 4. Data: 2007-09-05 09:36:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Sep 2007, piatkos wrote:

    > Zamontowałem w mieszkaniu spółdzielczym własnościowym (wykupionym
    > kilkanaście lat temu)

    Tak w kwestii formalnej: w omawianej sprawie wiele to chyba nie
    zmieni, bo podstawą "przyczepienia się" jest użytkowanie lokalu
    (a raczej współużytkowanie budynku), które po równo dotyczy
    właściciela mieszkania jak i dowolnego jego użytkownika
    (najemcy, posiadacza prawa spółdzielczego...).
    Ale:

    > Teraz napisała do mnie spółdzielnia z PROŚBĄ o zdemontowanie go do
    > końca sierpnia (pismo dostarczyli 28!!)

    ...IMO jest pewien drobiazg: posiadacz własnosciowego prawa do
    mieszkania ma (dożywotne i zbywalne) prawo do zamieszkiwania.
    I tyle. Nic więcej.
    Mieszkanie nie jest (formalnie :>) jego, IMHO powinno się to
    przekładać na obowiązek uzyskania zgody dla wszelkich przeróbek,
    które dotyczą lokalu. Oczywiście niezaleznie od tego, że niektóre
    regulacje przeróbek (przebicie ściany zewnętrznej) jako dotyczące
    częsci wspólnych budynku mogą dotyczyć wszystkich ("prawdziwych"
    właścicieli lokali też).

> [...]
    > chcę? Słyszałem, że jakbym go postawił na ziemi - nie będzie problemu.
    > Ponoć trzeba mieć de facto zgodę na powieszenie obrazka (bo niby

    Wydaje mi się to naciągane: mały gwóźdź nie jest mierzalną "przeróbką",
    a psucie architektury wyglądem obrazka IMHO też nie jest istotne :)
    Niemniej, trochę offtopicznie, ale zmierzam w inną stronę: rozdzielenia
    "zmian wpływających na budynek" od zmian w lokalu.
    IMVHO spółdzielnia ma prawo czepiać się w przypadku prawa własnosciowego
    również tych drugich zmian - bo jest właścicielem mieszkania.

    > Z drugiej jednak strony - nie mogę postawić
    > lodówki na balkonie?

    Chyba sam sobie odpowiadasz :)
    Przebiłeś ścianę? - czyli *zmieniałeś coś w lokalu*.
    Stawiając lodówę raczej nic nie zmienisz :)
    Sprawę wpływania na wygląd za pomocą "ulotnych" elementów architektury
    takich jak lodówka pomijam, bo nie wiem czym ugryźć :)

    pzdr, Gotfryd