  • 1. Data: 2003-08-27 09:28:15
    Temat: pytanie o spadek 2
    Od: "Anna Styś" <a...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam pytanie w jakich przypadkach rodzina może usnąć mnie z należnego mi
    spadku. Czy np. za niepłacenie podatku za ziemię mogą domagać się teraz
    wykluczenia mnie ze spadku, w skład którego wchodzi właśnie ta ziemia?

    Anna Styś

  • 2. Data: 2003-08-27 14:23:34
    Temat: Re: pytanie o spadek 2
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > spadku. Czy np. za niepłacenie podatku za ziemię mogą domagać się teraz
    > wykluczenia mnie ze spadku, w skład którego wchodzi właśnie ta ziemia?

    Nie mogą. Kwestia podatku może być załatwiana pomiędzy Tobą a urzędem skarbowym.
    Usunąć ze spadku? hm....... moze poprzez złożenie do sądu pozwu o uznanie Cię
    za niegodną dziedziczenia, ale to wymagałoby udowodnienia jakiegoś
    Twojego "przewinienia" względem spadkodawcy

    Art. 928. k.c.
    § 1. Spadkobierca może być uznany przez sąd za niegodnego, jeżeli:
    1) dopuścił się umyślnie ciężkiego przestępstwa przeciwko spadkodawcy;
    2) podstępem lub groźbą nakłonił spadkodawcę do sporządzenia lub odwołania
    testamentu albo w taki sam sposób przeszkodził mu w dokonaniu jednej z tych
    czynności;
    3) umyślnie ukrył lub zniszczył testament spadkodawcy, podrobił lub przerobił
    jego testament albo świadomie skorzystał z testamentu przez inną osobę
    podrobionego lub przerobionego.
    § 2. Spadkobierca niegodny zostaje wyłączony od dziedziczenia, tak jak by nie
    dożył otwarcia spadku.

    Art. 929. Uznania spadkobiercy za niegodnego może żądać każdy, kto ma w tym
    interes. Z żądaniem takim może wystąpić w ciągu roku od dnia, w którym
    dowiedział się o przyczynie niegodności, nie później jednak niż przed upływem
    lat trzech od otwarcia spadku.

    Art. 930. § 1. Spadkobierca nie może być uznany za niegodnego, jeżeli
    spadkodawca mu przebaczył.
    § 2. Jeżeli w chwili przebaczenia spadkodawca nie miał zdolności do czynności
    prawnych, przebaczenie jest skuteczne, gdy nastąpiło z dostatecznym rozeznaniem.

    Ben

  • 3. Data: 2003-08-28 12:05:57
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Ben" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nie mogą. Kwestia podatku może być załatwiana pomiędzy Tobą a urzędem
    skarbowym.

    Nie moze....
    Na wspolwlascicielach ciazy SOLIDARNIE obowiazek zaplaty podatku od
    wspolwlasnosci
    i US-u nie obchodzi kto go zaplaci "fizycznie".

> [...]
    > za niegodną dziedziczenia, ale to wymagałoby udowodnienia jakiegoś
    > Twojego "przewinienia" względem spadkodawcy

    Mysle ze probuje Pan swych zdolnosci w jasnowidzeniu....

    lepiej uswiadomic pytajacemu,z e jasnowidzenie nie jest na grupie powszechne
    i jesli
    chce sie czegos dowiedziec, nech przedstawi sprawe.

    Boguslaw

  • 4. Data: 2003-08-28 12:48:12
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > i jesli
    > chce sie czegos dowiedziec, nech przedstawi sprawe.

    Zbędny komentarz i do tego nie na miejscu...
    Pytanie było: "w jakich przypadkach rodzina może usnąć mnie z należnego mi
    spadku?" Mój post był więc odpowiedzią na pytanie i z jasnowidzctwem nie ma nic
    wspólnego. Pytający obawia się odsunięcia od dziedziczenia, więc pyta o
    możliwości. Nie wiem więc jak miałby "przedstawić sprawę" żeby Pan zrozumiał.
    Jest też oczywiste, ze z powodu niezapłacenia podatku współspadkobiercy nie
    mogą nikogo "usunąć ze spadku". Jeśli zapłacą całość to mają roszczenie
    regresowe do pytającego, ale nie ma to nic wspólnego z "usunięciem ze spadku" -
    cokolwiek miałoby to znaczyć :)
    Ben

  • 5. Data: 2003-08-28 13:07:27
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > spadku?" Mój post był więc odpowiedzią na pytanie i z jasnowidzctwem nie

    No wiec zaloze sie, ze nie o tochodzilo pytajacemu.

    > Pytający obawia się odsunięcia od dziedziczenia, więc pyta o
    > możliwości. Nie wiem więc jak miałby "przedstawić sprawę" żeby Pan
    zrozumiał.

    Moglby np napisac, czy spadek jest juz otwarty..
    Bo wie Pan.. U mnie zdolnosci do jasnowidzenia sa niewielkie, ale cos tak
    czuje
    przez skure, ze nie chodzi tu o "odsuniecie od dziedziczenia", lecz o
    pominiecie w fizycznym
    podziale juz otrzymanego spadku..

    > Jest też oczywiste, ze z powodu niezapłacenia podatku współspadkobiercy
    nie
    > mogą nikogo "usunąć ze spadku".

    Prosze zwrocic uwage, ze jesli US mialby miec cokolwiek wspolnego z
    putajacym
    "w temacie podatku", to musi juz byc stwierdzenie nabycia spadku....

    No oczywiscie.....

    Boguslaw

  • 6. Data: 2003-08-28 13:09:09
    Od: "Anna Styś" <a...@p...onet.pl>

    Chodzi o to, że odbędzie się niedługo sprawa spadkowa i ja prawnie
    dziedziczę po babce, bo ojciec nie żyje. Wszystko będzie podzielone w
    udziałach i będzie współwłasność na ziemię. Oni twierdzą że nie należy mi
    się tyle ile się prawnie należy. Czy mogą zmniejszyć moją część lub zagarnąć
    tylko dla siebie?

    Anna Styś

  • 7. Data: 2003-08-28 15:52:46
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > się tyle ile się prawnie należy. Czy mogą zmniejszyć moją część lub zagarnąć

    Jeśli pisząc o "sprawie spadkowej" masz na myśli postepowanie o stwierdzenie
    nabycia spadku to sąd stwierdzi kto i w jakich częściach dziedziczy cały
    spadek. Jesli nie było testamentu do dziedziczenia dochodzą spadkobiercy
    ustawowi - w pierwszej kolejności małżonek i dzieci - w częściach równych przy
    czym dla małzonka minimum 1/4. Jeśli dziadek zmarł przed babcią dziedziczą
    tylko dzieci. Jeśli Twój ojciec zmarł przed babcią, Ty + ewentualnie Twoje
    rodzeństwo dziedziczycie w częściach równych udział należny ojcu. Jeśli ojciec
    umarł po babci w postanowieniu sąd stwierdzi, że to ojciec nabył spadek - nie
    Ty. Będziesz mogła przeprowadzić takie samo postepowanie po ojcu i wtedy mając
    już 2 postanowienia będziesz jednym z prawnych następców babci.

    Należy Ci się dokładnie tyle ile wyniesie Twój udział. Np. jeśli sąd stwierdzi,
    że Ty nabyłaś spadek po babci w 1/3 tzn. że jesteś współwłaścicielem w 1/3
    wszystkich składników majątku babci. Spadkobiercy mogą fizycznie podzielić
    spadek w postepowaniu o dział spadku (albo u notariusza - o ile jest pomiędzy
    nimi zgoda). Wtedy przed sądem mogą np. żądać aby sąd przyznał im lub komuś z
    nich ziemię a Tobie nie, z tym że wówczas (o ile sąd uzna, ze taki podział
    będzie ok) Tobie będzie się należała spłata (1/3 wartości). Jednak równie
    dobrze to Ty możesz żądać, aby ziemia przypadła Tobie, a Ty spłacisz
    pozostałych...

    Nie ma więc możliwości aby współspadkobiercy sami zdecydowali, że ktoś nie
    dostanie nic.

    Ben

    PS Teraz ja nie bardzo rozumiem skąd ten nie zapłacony podatek skoro jeszcze
    nie było stwierdzenia nabycia spadku :)

  • 8. Data: 2003-08-28 16:17:01
    Od: "Anna Styś" <a...@p...onet.pl>

    > PS Teraz ja nie bardzo rozumiem skąd ten nie zapłacony podatek skoro
    jeszcze
    > nie było stwierdzenia nabycia spadku :)

    Inni spadkobiercy to wyciągnęli i nie wiedziałam czy mogą zrobić coś takiego
    czy nie.
    Dzięki za informacje
    Anna Styś