  • 1. Data: 2003-08-27 09:33:11
    Temat: pasy bezpieczeństwa
    Od: "Muti" <m...@s...pl>

    Witam,

    Dzisiaj byłem na psiarni bo wezwali mnie w sprawie jednej sytuacji, a
    mianowice:
    W lipcu zatrzymali mnie za brak pasów, ja przyjąłem mandat ale kumpel który
    siedział za mną odmówił przyjęcia mandatu bo mówił że się źle czuje.
    Przyznam sie że dyskusja z psami przebiegała raczej w nerwowej admosferze.

    Dzisiaj byłem na zeznaniach i poza tym że te psy napisały że odjeżdzałem z
    piskiem opon - Opel Omega 2.0i (115 PS) + gaz raczej nie zapiszczy !!!!, to
    jeszcze chcieli mi wlepić mandat za kumpla, niby tłumacząc że kierowca
    odpowiada też za to czy pasażer ma pasy.
    Z tego co pamiętam z przepisów to jeżeli pasażer nie zapiął pasów to sam za
    to odpowiada !!!
    Jak jest faktycznie.

    Pozdr.
    Muti

  • 2. Data: 2003-08-27 10:06:48
    Temat: Re: pasy bezpieczeństwa
    Od: Kuba <j...@y...com>

    > Z tego co pamiętam z przepisów to jeżeli pasażer nie zapiął pasów to sam za
    > to odpowiada !!!
    > Jak jest faktycznie.

    Pewny nie jestem, ale kierowca nie ma prawa ruszyć autem
    na centymetr zanim nie upewni się czy wszyscy z obecnych
    na "pokładzie" właściwie zapieli pasy, zajeli odpowiednią pozycję etc.
    Kierowca (niech mnie ktoś poprawi jak się mylę)odpowada za
    bezpieczeństwo przewożonych osób (przecież może to być babcia która
    samochodem wożona jest raz na 15 lat i może nie mieć pojęcia, że należy
    zapiąć pasy)

    K.

  • 3. Data: 2003-08-27 10:52:40
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "Muti" <m...@s...pl> napisał w wiadomości

    > W lipcu zatrzymali mnie za brak pasów, ja przyjąłem mandat
    > ale kumpel który siedział za mną odmówił przyjęcia mandatu
    > bo mówił że się źle czuje.

    Był kobietą w widocznej ciąży? Albo był przewożony na wózku inwalidzkim lub
    na noszach? Albo miał jakieś zaświadczenie od lekarza o przeciwwskazaniu do
    używania pasów?

    Jeśli nie, to pasy powinien mieć zapięte. (OK, jest jeszcze parę innych
    możliwości, ale chyba jeszcze mniej prawdopodobnych, niż bycie kobietą w
    ciąży ;)

    > Przyznam sie że dyskusja z psami przebiegała raczej w
    > nerwowej admosferze.

    Trzeba było porozmawiać z funkcjonariuszami, a nie z ich psami służbowymi.

    > Dzisiaj byłem na zeznaniach i poza tym że te psy napisały
    > że odjeżdzałem z piskiem opon - Opel Omega 2.0i (115 PS)
    > + gaz raczej nie zapiszczy !!!!, to

    A niby dlaczego?

    > jeszcze chcieli mi wlepić mandat za kumpla, niby tłumacząc
    > że kierowca odpowiada też za to czy pasażer ma pasy.

    Jako kierujący pojazdem odpowiadasz za jego stan techniczny i prawny...

  • 4. Data: 2003-08-27 10:59:51
    Od: "pesymist" <p...@n...pl>

    > W lipcu zatrzymali mnie za brak pasów, ja przyjąłem mandat ale kumpel
    który
    > siedział za mną odmówił przyjęcia mandatu

    moze sie nie znam ale jak mozna kogos ukarac 2 razy za to samo wykroczenie
    skoro przyjales mandat to na jakiej podstawie masz przyjac drugi

    pesymist

  • 5. Data: 2003-08-27 11:17:58
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "pesymist" <p...@n...pl> napisał w wiadomości

    > moze sie nie znam ale jak mozna kogos ukarac 2 razy za
    > to samo wykroczenie skoro przyjales mandat to na jakiej
    > podstawie masz przyjac drugi

    A, faktycznie... To chcieli wystawić DWA _osobne_ mandaty?

  • 6. Data: 2003-08-27 11:45:50
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...nospam.pl>

    Witam

    "pesymist" <p...@n...pl> napisał:

    > moze sie nie znam ale jak mozna kogos ukarac 2 razy za to samo wykroczenie
    > skoro przyjales mandat to na jakiej podstawie masz przyjac drugi

    To nie jest to samo wykroczenie. W pierwszym wypadku zlapal art. 39 ust. 1
    kodeksu drogowego (kierujacy pojazdem samochodowym oraz osoba przewozona
    takim pojazdem wyposazonym w pasy bezpieczenstwa sa obowiazani korzystac
    z tych pasow podczas jazdy). W drugi natomiast art. 45 ust. 2 pkt. 3.
    (kierujacemu pojazdem zabrania sie przewozenia pasazerow w sposob niezgodny
    z art. 39, 40 lub 63 ust. 1). Oba te wykroczenia sa zagrozone grzywna
    maksymalnie do 150zl, wiec na 300zl powinno sie skonczyc.

    (mrk)

  • 7. Data: 2003-08-27 12:22:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Każdy odpowiada za siebie. Ale kierujący dodatkowo odpowiada za przewożenie
    pasażera niezapiętego pasami. Podst. pr. art. 45.2.3 Prawa o Ruchu Drogowym:

    Art. 45. 2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
    3) przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1,

    Art. 39. 1. Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim
    pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych
    pasów podczas jazdy, z zastrzeżeniem ust. 3.
    2. Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:
    1) osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów,
    2) kobiety o widocznej ciąży,
    3) kierującego taksówką osobową podczas przewożenia pasażera,
    4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania,
    5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
    Wywiadu, Straży Granicznej, inspektora kontroli skarbowej, funkcjonariusza
    celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych - podczas przewożenia
    osoby (osób) zatrzymanej,
    6) funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności
    służbowych,
    7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej,
    8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych,
    9) osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku
    inwalidzkim.
    3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w
    wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku
    ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i
    wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.

    Z tym, że nie rozumiem, dla czego nie ukarano Cię od razu mandatem za dwa
    wykroczenia.

  • 8. Data: 2003-08-27 13:29:46
    Od: "Muti" <m...@s...pl>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "pesymist" <p...@n...pl> napisał w wiadomości

    > A, faktycznie... To chcieli wystawić DWA _osobne_ mandaty?

    Tak poza tym który dostałem tamtego wieczora chcieli mi dzisiaj wpakować
    jeszcze jeden.

  • 9. Data: 2003-08-27 18:36:30
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    > Tak poza tym który dostałem tamtego wieczora chcieli mi dzisiaj
    > wpakować jeszcze jeden.

    Zdaje się Marcin to sensownie wytłumaczył...

  • 10. Data: 2003-08-27 22:02:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | z art. 39, 40 lub 63 ust. 1). Oba te wykroczenia sa zagrozone grzywna
    | maksymalnie do 150zl, wiec na 300zl powinno sie skonczyc.

    Żaden z powołanych przez Ciebie artykułów nie stanowi, że jest to
    wykroczenie. One jedynie określają co jest zabronione. W obydwu wypadkach
    kierujący popełnia wykroczenie opisane w jednym i tym samym art. 97 kw.
    Mniej albo bardziej poważnie popełnia to wykroczenie i może dostać tylko
    jeden mandat za jego popełnienie. Ewentualnie może być różna wysokość tego
    mandatu, ale jednego, a nie dwóch.