  • 1. Data: 2006-02-27 18:28:37
    Temat: pytanie o dziedziczenie ustawowe
    Od: "Piotr" <p...@o...pl>

    Witam,

    mam nastepujace pytanie odnosnie dziedziczenia ustawowego:
    W kregu spadkobiercow sa: malzonek, rodzice i rodzenstwo spadkodawcy (bez
    dzieci).

    Czy w tym wypadku prawo do spadku ma tylko malzonek czy tez w jakies czesci
    rodzice badz rodzenstwo a jesli tak to w jakiej czesci?

    dziekuje i pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2006-02-27 18:33:21
    Temat: Re: pytanie o dziedziczenie ustawowe
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Piotr napisał(a):
> [...]
    >
    > Czy w tym wypadku prawo do spadku ma tylko malzonek czy tez w jakies czesci
    > rodzice badz rodzenstwo a jesli tak to w jakiej czesci?

    932 kc i następne.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 3. Data: 2006-02-28 00:16:17
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Piotr napisał(a):
> [...]
    >
    > Czy w tym wypadku prawo do spadku ma tylko malzonek czy tez w jakies czesci
    > rodzice badz rodzenstwo a jesli tak to w jakiej czesci?

    Małżonek dziedziczy 1/2 spadku
    Rodzice dziedziczą po 1/8, czyli razem 1/4
    A między rodzeństwo dzieli się w częściach równych pozostałą 1/4.

    Co jednak bardzo ważne - najpierw trzeba ustalić, co tak naprawdę
    zostawił spadkodawca.

    Bo jeśli spadkodawca i małżonek nie mieli rozdzielności majątkowej, to
    poza wyjątkami stanowiącymi majątek każdego z małżonków (o których jest
    mowa w kodeksie rodzinnym), reszta wchodziła do majątku wspólnego
    małżonków, czyli najpierw ten majątek małżonków dzieli się na pół i
    połowa po prostu należy do małżonka jako przypadająca na niego część
    majątku wspólnego, a do spadku w ogóle wchodzi dopiero sama druga połowa
    majątku wspólnego.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 4. Data: 2006-02-28 16:17:29
    Od: "Piotr" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@N...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > po prostu należy do małżonka jako przypadająca na niego część majątku
    > wspólnego, a do spadku w ogóle wchodzi dopiero sama druga połowa majątku

    Czyli jesli dobrze zrozumialem (nie ma rozdzielnosci majatkowej), to polowa
    majatku przypada malzonkowi a druga polowa stanowi spadek czyli małzonek
    dziedziczy połowe majatku + połowe z połowy, ktora jest spadkiem?

    Dziekuje i pozdrawiam
    Piotr

  • 5. Data: 2006-02-28 21:38:13
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Piotr napisał(a):

> [...]
    > majatku przypada malzonkowi a druga polowa stanowi spadek czyli małzonek
    > dziedziczy połowe majatku + połowe z połowy, ktora jest spadkiem?

    W sytuacji modelowej tak.
    Ale oczywiście, o czym wspominałam, niektóre przedmioty należą do
    majątku odrębnego każdego z małżonków. Jeśli np. coś zostało kupione
    przez 1 małżonka przed ślubem, to jest tylko jego własnością. Czyli
    jeśli taką rzecz zostawił zmarły, to ona wchodzi do spadku w całości. A
    jeśli taką rzecz kupił przed ślubem ten drugi małżonek, to wtedy dana
    rzecz w ogóle nie wchodzi do spadku, bo od początku jest rzeczą
    wyłącznie tego małżonka, który żyje. Te wyjątki znajdziesz już w
    kodeksie rodzinnym.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl