  • 1. Data: 2002-10-31 09:14:26
    Temat: przyjęcie ofery
    Od: "Jarek" <j...@s...pl>

    Witam.

    Czy w reakcji na ofertę dokonanie zapłaty w formie przelewu z opisem czego
    dotyczy jest wystarczającym zawiadomieniem przyjęcia oferty?

    Pozdrawiam

    Jarek

  • 2. Data: 2002-10-31 13:25:51
    Temat: Re: przyjęcie ofery
    Od: "Michal Ch" <m...@N...pl>

    Witam

    > Czy w reakcji na ofertę dokonanie zapłaty w formie przelewu z opisem czego
    > dotyczy jest wystarczającym zawiadomieniem przyjęcia oferty?

    Generalnie decydują tutaj okoliczności w jakich złożono ofertę.

    W zależności od okoliczności oferta może być przyjęta poprzez
    przystąpienie do wykonania umowy np. kupując kawę w automacie,
    wrzucasz kasę i pijesz. Nie jest w takim przypadku potrzebne dojście
    odpowiedzi o przyjęciu oferty do wiadomości oferenta.

    Może napisz jak wygląda sytuacja w tym przypadku -
    pytanie oderwałeś od kontekstu i trudno cokolwiek pewnego
    powiedzieć na ten temat. Czy oferent wyznaczył Ci jakiś termin
    na przyjęcie oferty, czy rozmawialiście bezpośrednio, czy może wcale?
    Wszystko to ma znaczenie.

    Michał

  • 3. Data: 2002-10-31 15:28:44
    Od: "Jarek" <j...@s...pl>

    Bardzo dziękuje Ci za zainteresowanie moim postem.

    Oto szczegóły sprawy. Oferent wysyła mi ofertę nabycia przedmiotu wraz z
    pismem przewodnim i nie wypełnionym protokołem przejęcia. W ofercie określa
    przedmiot sprzedaży, kwotę do zapłaty, oraz termin ważności oferty. Pismo
    przewodnie reguluje numer konta na które trzeba dokonać wpłaty, jej wielkość
    oraz termin w którym należy to uczynić.

    Oto co zostało wykonane po otrzymaniu oferty. Określona w piśmie przewodnim
    i w ofercie kwota została wpłacona niezwłocznie po otrzymaniu oferty. Na
    przelewie została umieszczona notatka przeznaczenia wpłacanych pieniędzy.

    Nadmienię, że pojawiłem się w siedzibie oferenta i poinformowałem ustnie o
    przyjęciu oferty informując jednocześnie o dokonaniu przelewu i składając
    wypełniony i podpisany przeze mnie protokół przejęcia, lecz na to nie mam
    pisemnego potwierdzenia.

    Pytanie. Czy taka wpłata jest wystarczającym zawiadomieniem oferenta o
    przyjęciu oferty? Zaznaczam, że wpłata posiada szczegółowy zapis jej
    celowości.

    Pozdrawiam

    Jarek

  • 4. Data: 2002-10-31 18:49:17
    Od: "Michal Ch" <m...@N...pl>

    Witaj

> [...]
    > przelewie została umieszczona notatka przeznaczenia wpłacanych pieniędzy.

    Skoro oferent złożył ofertę i oznaczył jej istotne postanowienia
    (przedmiot sprzedaży, cenę) a dodatkowo wyznaczył termin
    to do upływu tego terminu jest związany tą ofertą. Oznacza to,
    że jeśli zmieściłeś się w terminie i przyjąłeś ofertę bez żadnych
    zastrzeżeń,
    to umowa zostaje zawarta niejako automatycznie - oferent nie może
    się wycofać, a Ty masz prawo żądać wydania przedmiotu sprzedaży,
    skoro zapłaciłeś cenę.

> [...]
    > wypełniony i podpisany przeze mnie protokół przejęcia, lecz na to nie mam

    Przyjęcie oferty następuje z chwilą, w której oferent przyjął treść
    Twojego oświadczenia do wiadomości. Wystarczy więc Twoje ustne
    oświadczenie - umowa została zawarta w tej chwili w siedzibie oferenta.

    Wyjątkiem może być sytuacja kiedy wymagana jest jakaś szczególna forma
    złożenia i przyjęcia oferty, np. przy sprzedaży nieruchomości wymagana jest
    forma aktu notarianego dla oświadczeń obu stron. Niezachowanie takiej
    formy skutkuje wtedy nieważnością umowy.
    Ponadto gdyby oferent określił w ofercie jakiś konkretny sposób
    przyjęcia oferty (np. że musisz przyjąć ofertę na piśmie i przesłać pocztą),
    to wówczas musisz się do tego dostosować - w przeciwnym wypadku
    nie jest on związany ofertą.

    > Pytanie. Czy taka wpłata jest wystarczającym zawiadomieniem oferenta o
    > przyjęciu oferty? Zaznaczam, że wpłata posiada szczegółowy zapis jej
    > celowości.

    Wpłatę można uznać za przyjęcie oferty, ale zależy to np. od tego czy
    jest to już kolejna umowa między wami i czy uzgodniliście taki sposób
    ze sobą. Dokonanie przelewu co prawda wyraźnie wyjawia twoją wolę
    zawarcia umowy, ale mogą się pojawić trudności z wykazaniem, że doszło
    to do wiadomości oferenta w oznaczonym terminie - może on np. sprawdzać
    stan konta raz na dwa tygodnie i nic o przelewie nie wiedzieć.

    Natomiast wymagania przyjęcia oferty spełnia niewątpliwie ustne
    poinformowanie oferenta. Jeżeli nie zachodzą wyjątki, o których
    wspomniałem wyżej to uważam, że umowa między wami została
    skutecznie zawarta.

    Michał

  • 5. Data: 2002-11-04 12:08:50
    Od: "Jarek" <j...@s...pl>

    Dziękuję z odpowiedź.
    Czy moge zabrać Ci tochę czasu pisząc na Twojego maila. Mam pewną sprawę
    niecierpiącą zwłoki, a nie bardzo chciałbym swoje prywatne sprawy omawiać na
    forum. Jako jedyny odpowiedziałes na moje pytanie i wnioskuje z Twojej
    odpowiedzi znajomość w danym zagadnieniu

  • 6. Data: 2002-11-04 19:43:55
    Od: "Michal Ch" <m...@N...pl>

    Witam

    > Czy moge zabrać Ci tochę czasu pisząc na Twojego maila.

    Jeśli tylko starczy mi wiedzy, to nie widzę problemu :-)

    Michał