    From: "Michal Ch" <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przyjęcie ofery
    Date: Thu, 31 Oct 2002 19:49:17 +0100

    Witaj

> [...]
    > pismem przewodnim i nie wypełnionym protokołem przejęcia. W ofercie
    określa
    > przedmiot sprzedaży, kwotę do zapłaty, oraz termin ważności oferty. Pismo
    > przewodnie reguluje numer konta na które trzeba dokonać wpłaty, jej
    wielkość
    > oraz termin w którym należy to uczynić.
    > Oto co zostało wykonane po otrzymaniu oferty. Określona w piśmie
    przewodnim
    > i w ofercie kwota została wpłacona niezwłocznie po otrzymaniu oferty. Na
    > przelewie została umieszczona notatka przeznaczenia wpłacanych pieniędzy.

    Skoro oferent złożył ofertę i oznaczył jej istotne postanowienia
    (przedmiot sprzedaży, cenę) a dodatkowo wyznaczył termin
    to do upływu tego terminu jest związany tą ofertą. Oznacza to,
    że jeśli zmieściłeś się w terminie i przyjąłeś ofertę bez żadnych
    zastrzeżeń,
    to umowa zostaje zawarta niejako automatycznie - oferent nie może
    się wycofać, a Ty masz prawo żądać wydania przedmiotu sprzedaży,
    skoro zapłaciłeś cenę.

    > Nadmienię, że pojawiłem się w siedzibie oferenta i poinformowałem ustnie o
    > przyjęciu oferty informując jednocześnie o dokonaniu przelewu i składając
    > wypełniony i podpisany przeze mnie protokół przejęcia, lecz na to nie mam
    > pisemnego potwierdzenia.

    Przyjęcie oferty następuje z chwilą, w której oferent przyjął treść
    Twojego oświadczenia do wiadomości. Wystarczy więc Twoje ustne
    oświadczenie - umowa została zawarta w tej chwili w siedzibie oferenta.

    Wyjątkiem może być sytuacja kiedy wymagana jest jakaś szczególna forma
    złożenia i przyjęcia oferty, np. przy sprzedaży nieruchomości wymagana jest
    forma aktu notarianego dla oświadczeń obu stron. Niezachowanie takiej
    formy skutkuje wtedy nieważnością umowy.
    Ponadto gdyby oferent określił w ofercie jakiś konkretny sposób
    przyjęcia oferty (np. że musisz przyjąć ofertę na piśmie i przesłać pocztą),
    to wówczas musisz się do tego dostosować - w przeciwnym wypadku
    nie jest on związany ofertą.

    > Pytanie. Czy taka wpłata jest wystarczającym zawiadomieniem oferenta o
    > przyjęciu oferty? Zaznaczam, że wpłata posiada szczegółowy zapis jej
    > celowości.

    Wpłatę można uznać za przyjęcie oferty, ale zależy to np. od tego czy
    jest to już kolejna umowa między wami i czy uzgodniliście taki sposób
    ze sobą. Dokonanie przelewu co prawda wyraźnie wyjawia twoją wolę
    zawarcia umowy, ale mogą się pojawić trudności z wykazaniem, że doszło
    to do wiadomości oferenta w oznaczonym terminie - może on np. sprawdzać
    stan konta raz na dwa tygodnie i nic o przelewie nie wiedzieć.

    Natomiast wymagania przyjęcia oferty spełnia niewątpliwie ustne
    poinformowanie oferenta. Jeżeli nie zachodzą wyjątki, o których
    wspomniałem wyżej to uważam, że umowa między wami została
    skutecznie zawarta.

    Michał