  • 1. Data: 2002-10-31 07:11:34
    Temat: VAT odszkodowanie komunikacyjne OC
    Od: "KSX" <k...@k...prvNOSPAM.pl>

    tak jak w poprzednim poście pisałem sprwa dotyczy potrącania przez PZU VATu
    przy wypłacaniu odszkodowania z OC komunikacyjnego sprawcy w wariancie
    rozliczenia "kosztorys".
    cytat z pisma jakie przysłało PZU:
    "Poszkodowany, który nie jest płatnikiem VAT, a występuje o jego
    uwzględnienie w odszkodowaniu nie jest zwolniony z obowiązku wykazania, iż
    taki podatek zapłacił (art.6 KC). Jednocześnie wypłacenie w ramach
    odszkodowania równowartości niezapłaconego podatku VATwykraczałby poza
    granice obowiązku odszkodowawczego sprawcy szkody i tym samym prowadziłoby
    do bezpodstawnego wzbogacenia się (art. 361 i 363 KC)."

    Czy pomożecie mi podważyć te argumenty?
    Szczególnie niejasny dla mnie jest zapis związany z art.6 KC - są to
    przepisy ogólne, które można interpretować rozmaicie i podciągnąć pod to
    rożności. Czy można coś z tym zrobić?
    Co do art.361 i 363 to zqamierzam powołać sie na Uchwałę SN z dnia 15
    listopada 2001 r. (sygn. III CZP 68/01):
    "Odszkodowanie za szkodę poniesioną w wyniku uszkodzenia pojazdu
    mechanicznego należącego do poszkodowanego nie będącego podatnikiem VAT,
    ustalane według ceny części zamiennych i usług koniecznych do wykonania
    naprawy pojazdu, obejmuje mieszczący się w tych cenach VAT."

    Ale czy dla PZU ta uchwała jest w jakikolwiek sposób wiążąca? Czy dopiero
    sąd może nakazać PZU wypłacenie VATu? Czy sąd w tym wypadku może mieć
    wątpliwości, czy wygrana jest pewna?

    --
    pzdr

    K S X
    k s x ( a t ) k s x . p r v . p l
    GG: 490364

  • 2. Data: 2002-10-31 09:20:24
    Temat: Re: VAT odszkodowanie komunikacyjne OC
    Od: "lidmar" <l...@g...pl>

> [...]
    > naprawy pojazdu, obejmuje mieszczący się w tych cenach VAT."
    >
    > Ale czy dla PZU ta uchwała jest w jakikolwiek sposób wiążąca?

    Nie jest, słyszałem nawet, że biuro rzecznika ubezpieczonych miało
    wątpliwości co zasadności tej uchwały.
    Czy dopiero
    > sąd może nakazać PZU wypłacenie VATu?

    Tylko sąd

    Czy sąd w tym wypadku może mieć
    > wątpliwości,
    Może, albowiem nie jest związany uchwałami SN

    czy wygrana jest pewna?

    nie jest pewna, ale można spróbować

    pzdr

    marek

  • 3. Data: 2002-10-31 09:30:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Oct 2002, KSX wrote:

> [...]
    >+ do bezpodstawnego wzbogacenia się (art. 361 i 363 KC)."
    >+
    >+ Czy pomożecie mi podważyć te argumenty?

    Do podważenia jest podstawa prawna :>
    Ale IMHO tylko dlatego, że jest...niewłaściwa :(

> [...]
    >+ ustalane według ceny części zamiennych i usług koniecznych do wykonania
    >+ naprawy pojazdu, obejmuje mieszczący się w tych cenach VAT."

    Otóż pamiętam że pojawiło się stanowisko, iż odliczenie VAT
    przysługuje literalnie *tylko* wtedy jeśli VAT został *zapłacony*,
    tak jak jest w ustawie o VAT.
    Tak jak zapisałeś i jak to grupowicz ujął:

    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&safe=off&selm=aep675%243ar%241%40news.on
    et.pl

    ...wynikałoby że można odliczyć wartość VAT "według ceny".

    Ale widziałem stanowisko (US ? MF ?) że wymaga się "zapłacenia".
    Inaczej mówiąc - jeśli pieniądze z odszkodowania przeznaczysz
    na *inny* cel niż "naprawienie szkody" - to VATu nie można odliczać.
    Zdaje się że celem było "ukrócenie szarej strefy" (bez faktury
    VATu ci nie zwrócą i już).

    Podkreślam że to nie tyle moje zdanie co przypomnienie poglądu
    który ostatnio "krążył w okolicach" :], pretensje nie do mnie
    proszę ! - bo jak dla mnie to VAT *był* zapłacony (w koszcie
    zakupu !), ale to byłaby "wykładnia zdroworozsądkowa" która
    z prawem ma mało wspólnego :(

    Ponieważ IMHO tu decydyjącą jest wykładnia podatkowa (VAT)
    a nie cywilna (KC) to proponuję ci wyfiltrowanie z *.podatki:

    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=vat&as_oq=od
    szkodowanie%20odszkodowania&ie=ISO-8859-2&as_ugroup=
    *.podatki&lr=&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny
    =2001&as_maxd=11&as_maxm=10&as_maxy=2002&num=100&hl=
    pl

    ...tych części które mogą cię dotyczyć. Nie marudź że dużo :)

    >+ Ale czy dla PZU ta uchwała jest w jakikolwiek sposób wiążąca? Czy dopiero
    >+ sąd może nakazać PZU wypłacenie VATu? Czy sąd w tym wypadku może mieć
    >+ wątpliwości, czy wygrana jest pewna?

    Zakładając że chodzi o to co wspominałem, to IM*H*O:
    - "uchwała" nie jest "wiążąca dla PZU" na mocy kodeksu honorowego,
    bo jeśli podejrzewasz kogoś o naruszenie prawa to dopiero wyrok
    o tym przesądzi :(
    - IMHO sąd może podzielić wątpliwości jak wyżej: zwrot VATu
    według *wykazanego na rachunkach* !

    Ciekaw jestem zdanie "ostatnio praktykujących" (zwrot VATu) :)

    Pozdrowienia, Gotfryd