  • 1. Data: 2005-06-07 08:49:27
    Temat: przekazanie praw o programu
    Od: "marek" <m...@w...pl>

    temat walkowany zapewne wielokrotnie, ale to co mnie nie interesuje nie
    znalazlem w archiwum. otoz, zalozmy, ze pisze program dla firmy i zrzekam
    sie praw autorskich majatkowych. wiadomo ze do program zdanego w dniu X
    okrelsonego umowa, nie mam praw, oni moga go sprzedawac, zmieniac i jak sie
    domyslam nie moge tego robic ja sam gdyz niejako naruszylbym ich prawa. a co
    jesli zmodyfikuje program pozniej, przerobie, ulepsze, rozwine i zechce
    sprzedac komus innemu? wg mnie to juz nie bedzie produkt okreslony umowa,
    ale inny program zbudowany z dobr intelektualnych jakie posiadam :) czy sie
    myle?

  • 2. Data: 2005-06-07 12:18:41
    Temat: Re: przekazanie praw o programu
    Od: Marcin Tałajczyk <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>

    marek napisał(a):
> [...]
    > domyslam nie moge tego robic ja sam gdyz niejako naruszylbym ich prawa. a co
    tak. program (w sensie majątkowym) nie nalezy juz do Ciebie. tzn. nadal
    jestes jego autorem ale np. nie mozesz go sprzedawać.

> [...]
    > ale inny program zbudowany z dobr intelektualnych jakie posiadam :) czy sie
    ale ty juz tych "dóbr intelektualnych" nie posiadasz - sprzedałes je
    przeciez pozbywajac sie majątkowych praw autroskich. Byłoby to zwykłe
    wykorzystanie części programu nie należącego do ciebie.

    Jedyne co możesz zrobić to napisac program od nowa ale tak by nie
    wykorzystywał on kodów sprzedanego programu (lub przynajmniej zeby nie
    dalo sie tego udowodnic)

    PS. Pomijam tu mozliwosc wypuszczenia przez firme Twojego programu razem
    z kodami źródłowymi na licencji umozliwiającej wykorzystanie go w innych
    komerycjnych produktach.

    --
    Pozdrawiam.
    Marcin.

  • 3. Data: 2005-06-07 13:27:26
    Od: "marek" <m...@w...pl>

    > ale ty juz tych "dóbr intelektualnych" nie posiadasz - sprzedałes je
    > przeciez pozbywajac sie majątkowych praw autroskich. Byłoby to zwykłe
    > wykorzystanie części programu nie należącego do ciebie.

    a czy wogole jest to mozliwe do sprecyzowania i okreslenia? od kiedy program
    nie jest juz tym samym
    programem? jesli zmienie 50%? 60%? 90% przeciez jesli kazda czesc programu
    zostanie przerobiona choc nieznacznie a wizualnie przede
    wszystkim to na jakiej podstawie wogole ktos moze stwierdzic ze to ten sam
    program? dobra intelektualne, mialem na mysli np. swoj pomysl,
    plan programu, zastanawiam sie czy wogole mozna to "sprzedac". dam przyklad,
    jesli jakis programista w ustalony sposob robi aplikacje internetowa, jest
    wyrobiony pewien model, to jego wypracowany "styl" to jesli przekazal prawa
    majatkowe, to jesli chce sprzedac nastepny swoj program (aplikacje) musi
    pisac go
    zupelnie inaczej, kompletnie zacierajac podobienstwa z poprzednim?

    > Jedyne co możesz zrobić to napisac program od nowa ale tak by nie
    > wykorzystywał on kodów sprzedanego programu (lub przynajmniej zeby nie
    > dalo sie tego udowodnic)

    a jesli piszac od nowa napisze go tak ze bedzie w 60% przypominal tamten, bo
    przeciez wkoncu ten sam autor, to jestem przestepca?

  • 4. Data: 2005-06-07 16:06:14
    Od: Marcin Tałajczyk <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>

    marek napisał(a):

> [...]
    > zostanie przerobiona choc nieznacznie a wizualnie przede
    > wszystkim to na jakiej podstawie wogole ktos moze stwierdzic ze to ten sam

    Mozna stwierdzic po kodach zrodlowych (porownujac zbieznosc pomiedzy
    kodem nowego programu, a kodem oryginalnym). Binarnie tez sie da
    sprawdzic czy nie wykorzystales znaczacego fragmentu innego programu
    (chociaz jest to duzo trudniejsze). Co do procenta zaleznosci to nie ma
    jakiejs sztywnej reguly (tak samo jak z ksiazkami - od ilu skopiowanych
    słów można mówic o plagiacie?).

> [...]
    > pisac go
    > zupelnie inaczej, kompletnie zacierajac podobienstwa z poprzednim?

    Nie musisz pisać inaczej ! W Polsce nie obowiązuje (całe szczęscie)
    prawo patentowe dotyczące oprogramowania tak więc WSZYSTKIE pomysły
    mozesz wykorzystać powtórnie. Wazne zebys nie uzywal tego samego kodu
    źródłowego, dał inną nazwe programu, i ogólnie nie próbował sie
    podszywać pod pierwotny produkt. Wszelkie pomysły możesz implementować
    jak chcesz (nawet jeśli nie są Twoje :-) )

    > a jesli piszac od nowa napisze go tak ze bedzie w 60% przypominal tamten, bo
    > przeciez wkoncu ten sam autor, to jestem przestepca?

    Moze nawet bardzo przypomiać tamten, tylko nie mozesz wykorzystać tych
    samych kodów i innych dóbr które sprzedałeś (np. help, grafika
    programu). Filozofia działania może być identyczna.