  • 1. Data: 2002-12-08 22:38:59
    Temat: przekazanie pieniędzy
    Od: "oleś" <o...@i...pl>

    Chcę przekazać rodzicom pewną kwotę pieniędzy, rodzice przeznaczą je na
    wykończenie domu. Planowałem zrobić to nieoficjalnie, natomiast rodzice są
    lekko przestraszeni organami kontroli skarbowej i proponują żeby zrobić to w
    formie darownizny. Moje tłumaczenie, że nawet w razie gdyby urząd
    zainteresował się tymi pieniędzmi wytłumaczą, że jest to dorobek ich życia -
    nie uspokaja ich.
    Czy faktycznie mam racje ?
    Ewentualnie jakie są opłaty związene z darowiznami :( ?

    jarek

  • 2. Data: 2002-12-09 08:05:18
    Temat: Re: przekazanie pieniędzy
    Od: "Bogdan" <w...@p...onet.pl>

    oddaj rodzicom pieniądze na przechowanie
    i zaproponuj że odbierzesz je za 20 lat
    w tym czasie mogą dysponowac całą kwotą .
    Zwrot nastąpi w wysokości takiej jaką kwotę
    otrzymali .
    Bogdan

  • 3. Data: 2002-12-09 11:37:22
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Bogdan napisa_(a):

    > oddaj rodzicom pieniądze na przechowanie
    > i zaproponuj że odbierzesz je za 20 lat
    > w tym czasie mogą dysponowac całą kwotą .
    > Zwrot nastąpi w wysokości takiej jaką kwotę
    > otrzymali .

    podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie?

    KG

  • 4. Data: 2002-12-09 15:45:14
    Od: "oleś" <o...@i...pl>

    ... dziękuje.
    Gdzie mogę znaleźć wzór takiej umowy ?

  • 5. Data: 2002-12-09 18:15:41
    Od: "le Roi" <d...@p...fm>

    No wiecie, chcialbym wskazac ze zadnej umowy przchowania nie moze tutaj byc
    (sensu stricto) - a to z tego wzgledu ze pieniadze NIE SA RZECZA w
    rozumieniu KC;

    KC

    "Art. 845. Jeżeli z przepisów szczególnych albo z umowy lub okoliczności
    wynika, że przechowawca może rozporządzać oddanymi na przechowanie
    pieniędzmi lub innymi rzeczami oznaczonymi tylko co do gatunku, stosuje się
    odpowiednio przepisy o pożyczce (depozyt nieprawidłowy). Czas i miejsce
    zwrotu określają przepisy o przechowaniu."

    bedzie to poczytane jako cos podobnego do pozyczki - depozyt nieprawidlowy;
    a zgodnie z ustawa o podatku od czynnosci cywilnoprawnych, umowa ta (depozyt
    nieprawidlowy) jest opodatkowana; (art. 1 ust.1 pkt 1 lit j);

    pozdrawiam
    dawid