  • 1. Data: 2007-05-23 12:13:13
    Temat: przekaz (art. 921(1) kc) jako "inny" przelew wierzytelności
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Mam pytanie do praktyków - spotkałem się właśnie z jakimś domorosłym
    ekspertem, uparty jak wół i brak mi już słów, więc może błądzę - na ile
    przekaz z art. 921(1) kc i nast. może służyć jako "prostszy" przelew
    wierzytelności (art. 509 kc i nas.)?

    Rzecz w tym, że przy przelewie nie jest dla dłużnika jest istotny tytuł
    wiążący A (wierzyciel-zbywca) i B (nabywca), ale zachodzi zmiana strony
    umowy, natomiast przy przekazie B wydaje dyspozycję spełnienia
    świadczenia na rzecz A, jednak nie zmienia się podmiot będący stroną
    umowy.
    Do tego dochodzą różnice co do możliwości skorzystania z takiego czy
    innego zarzutu, ale to już na marginesie.
    Dobrze myślę?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl || http://olgierd.wordpress.com

  • 2. Data: 2007-05-23 12:43:07
    Od: stern <s...@0...pl>

    Olgierd napisał(a):
> [...]
    > ekspertem, uparty jak wół i brak mi już słów, więc może błądzę - na ile
    > przekaz z art. 921(1) kc i nast. może służyć jako "prostszy" przelew

    przy przekazie nie ma zmiany wierzyciela / dłuznika

> [...]
    > Do tego dochodzą różnice co do możliwości skorzystania z takiego czy
    > innego zarzutu, ale to już na marginesie.

    podaj jego stanowisko, bedziemy miec jasny obraz :)

    --
    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 3. Data: 2007-05-23 12:50:23
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 23 May 2007 14:43:07 +0200, stern napisał(a):

    > podaj jego stanowisko, bedziemy miec jasny obraz

    Jego stanowisko jest takie, że jeśli "przez przypadek" na fakturze jako
    wierzyciel jest dłużnik A a nie dłużnik B to trzeba przyjąć, że oni sobie
    zrobili 921(1) a nie ew. 509.
    Ja mówię, że przy 921(1) na fakturze jest ten kto był (to przecież
    klasyczny przelew bankowy itd.), natomiast aby zmienić wierzyciela
    niezbędny jest przelew.