  • 11. Data: 2009-08-30 20:55:26
    Temat: Re: przejecie zobowiazania/dlugu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kuba pisze:

    > No nie wiem, w teorii taka konstrukcja jest przedstawiana jako klasyczny
    > sposób na uproszczenie obrotu, w przypadkach gdy 3 osoby są względem
    > siebie dłużnikami i wierzycielami. Nawet takie trójkąty się rysuje w
    > podręcznikach;))

    To sobie rozrysuj, a zobaczysz, że w tej sytuacji trójkąt nie
    wychodzi. B nie jest niczyim dłużnikiem.

    > Zgadzam się z tym, że obowiązku wpuszczania nie ma, ale jestem jeszcze
    > bardziej radykalny, bo uważam, że nie ma to mowy o ofercie w rozumieniu
    > prawa, ponieważ przez samo wejście do klubu nie dochodzi do zawarcia
    > żadnej umowy (a dopiero przez np. kupienie sobie drinka przy barze albo
    > zamówienie piosenki u didżeja za 10 zł).

    Widziałem nawet podobne orzeczenie - ktoś się żalił, że nie może
    skorzystać z oferty zakupu drinka (kw. art. 135 Kto, zajmując się
    sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w
    przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar
    przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny
    odmawia sprzedaży takiego towaru...).

    Sąd słusznie zauważył, że nie doszło jeszcze do przedstawienia
    oferty, ponieważ klient nie został wpuszczony do klubu.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2009-08-30 21:34:49
    Od: kuba <j...@g...com>

    Liwiusz pisze:

    > To sobie rozrysuj, a zobaczysz, że w tej sytuacji trójkąt nie
    > wychodzi. B nie jest niczyim dłużnikiem.

    Zbytnio uprościłem, pisząc, że są wzajemnie dłużnikami i wierzycielami,
    ale rozrysowałem prawidłowo. Trójkąt wygląda tak, że przy górnym
    wierzchołku jest A, przy dolnym lewym C a przy prawym B. Między A a C
    występuje stosunek pokrycia, między A a B stosunek waluty, a między C a
    B stosunek wykonania. C płacąc B umarza swój dług wobec A i dług A wobec B.

    --
    kuba

  • 13. Data: 2009-08-30 21:38:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kuba pisze:

> [...]
    > B stosunek wykonania. C płacąc B umarza swój dług wobec A i dług A wobec B.

    Tyle że tym różni się to od "klasycznego" trójkąta, że do spłaty
    potrzebna jest gotówka. W przypadku prawdziwego trójkąta A-B-C-A, gdzie
    każdy jest dłużnikiem poprzednika, do spłaty nie potrzeba gotówki.

    --
    Liwiusz