  • 1. Data: 2002-07-01 06:55:48
    Temat: przejecie firmy
    Od: "Agnieszka" <k...@w...pl>

    Witam wszystkich
    moja mama ma nastepujacy problem. Jej firma oglosila, ze czesc działów (w
    tym dział mojej mamy) zostaje przejety (wraz z przypisanym do nich
    majatkiem) przez inna firme. Mama ma 51 lat i 30 lat pracy. Generalnie
    wolalaby zostac w starej firmie, gdyz wiadomo, ze zmienia sie jej godziny
    pracy i znaczaco zakres obowiazku (na gorsze). Moje pytanie brzmi, czy ma
    prawo odmowic przejscia do tej drugiej firmy i co sie stanie jesli to zrobi?

    Pozdrawiam

    Agnieszka

  • 2. Data: 2002-07-01 08:40:05
    Temat: Re: przejecie firmy
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@poczta.onet.pl>

    "Agnieszka" <k...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > pracy i znaczaco zakres obowiazku (na gorsze). Moje pytanie brzmi, czy ma
    > prawo odmowic przejscia do tej drugiej firmy i co sie stanie jesli to

    Pracodawca powinien poinformować na piśmie pracowników o przejściu zakładu.
    Wówczas pracownik może w ciągu miesiąca (od zawiadomienia) rozwiązać umowę o
    pracę bez wypowiedzenia za siedmiodniowym uprzedzeniem. Oznacza to, że
    jeżeli w umowie o pracę lub np. układzie zbiorowym pracy nie było
    postanowione co innego, wówczas odmowa przejścia do nowego zakładu
    traktowana jest jako rozwiązanie umowy o pracę z powyższymi skutkami.

    Natomiast jeżeli pracownik zatrudniony był na podstawie innego niż umowa o
    pracę stosunku pracy, wówczas w razie niezakceptowania nowych warunków pracy
    i płacy przez pracownika stosunek pracy rozwiązuje się z upływem okresu
    wypowiedzenia.

    Pozdro
    MAX

  • 3. Data: 2002-07-01 09:18:28
    Od: "Agnieszka" <k...@w...pl>

> [...]
    pracy
    > i płacy przez pracownika stosunek pracy rozwiązuje się z upływem okresu

    to znaczy, ze pracownik jest zmuszony sam rozwiazac umowe? wtedy nie nalezy
    mu sie zadno odszkodowanie, a sytuacja jest nieciekawa, gdyz nowy pracodawca
    zalega obecnym pracownikom wynagrodzenia za 3 miesiace. Czy nie ma jakiegos
    sposobu, aby odmowic przejscia i ewentualnie zostac zwolnionym przez
    pierwotny zaklad?

    Agnieszka

  • 4. Data: 2002-07-01 09:47:55
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@poczta.onet.pl>

    > to znaczy, ze pracownik jest zmuszony sam rozwiazac umowe?

    Nie jest zmuszony. Po prostu automatycznie przechodzi do nowego pracodawcy,
    jeżeli nie sam nie rozwiąże umowy.

> [...]
    jakiegos
    > sposobu, aby odmowic przejscia i ewentualnie zostac zwolnionym przez

    Chodzi Ci chyba o to, żeby *nie* zostać zwolnionym przez poprzedni zakład.

    Możliwe jest to tylko w wypadku dojścia do porozumienia z poprzednim
    pracodawcą - ten bowiem musi się zgodzić na nawiązanie *nowej* umowy o pracę
    , gdyż z chwilą przejścia zakładu pracownika łączy umowa z nowym pracodawcą
    (jeżeli jej sam nie rozwiązał) - stroną umowy o pracę ex lege przestaje być
    stary pracodawca a staje się nowy.

    Pozdro
    MAX

  • 5. Data: 2002-07-01 10:08:03
    Od: "Agnieszka" <k...@w...pl>

    > Chodzi Ci chyba o to, żeby *nie* zostać zwolnionym przez poprzedni zakład.

    Nie, chodzi mi o to, ze lepiej jest byc zwolnionym przez stary zaklad i
    dostac odszkodowanie (po 20 latach pracy to chyba zrozumiale) niz przejsc do
    nieuczciwego pracodawcy i nie dostawac nawet wynagrodzenia.

    mam jeszcze pytanie, stary zaklad gwarantowal jakis pakiet socjalny, czy
    nowy pracodawca tez taki musi zagwarantowac, czy nie?

    Agnieszka

  • 6. Data: 2002-07-01 10:31:43
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@poczta.onet.pl>

> [...]
    do
    > nieuczciwego pracodawcy i nie dostawac nawet wynagrodzenia.

    Nie wiem jakie odszkodowanie masz na myśli. Jeżeli przewidziane w UZP to
    możliwe że są jakieś korzystne postanowienia. Bo w przypadku KP to takowe
    przysługuje w razie naruszenia przepisów o wypowiedzeniu umowy o pracę a nie
    z racji samego wypowiedzenia - no chyba że strony umówią się inaczej.

    > mam jeszcze pytanie, stary zaklad gwarantowal jakis pakiet socjalny, czy
    > nowy pracodawca tez taki musi zagwarantowac, czy nie?

    Te były zapewne określone w układzie zbiorowym pracy. Otóż nowy pracodawca
    jest zobowiązany stosować go przez rok od przejęcia (z zastrzeżeniem
    korzystniejszych postanowień obowiązujących w nowym zakładzie). Po upływie
    tego okresu może go wypowiedzieć.

    Pozdro
    MAX

  • 7. Data: 2002-07-03 08:05:48
    Od: "DarekS" <n...@a...com.pl>

> [...]
    nie
    > z racji samego wypowiedzenia - no chyba że strony umówią się inaczej.

    O ile zdołałem się prawidłowo domyślić, Agnieszce nie chodzi o odszkodowanie
    lecz raczej o odprawę w związku z potraktowaniem rozwiązania umowy o pracę
    jako podlegającą pod ustawę o szczególnych zasadach rozwiązywania z
    pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy. Ponieważ
    zgodnie z art. 231 §4 i 5 KP rozwiązanie stosunku pracy przez pracownika w
    tej sytuacji traktowane jest jak wypowiedzenie przez pracodawcę to IMHO ma
    tutaj zastosowanie właśnie ta ustawa. Gdyby mama Agnieszki przyjęła
    propozycję zatrudnienia w nowym zakładzie, wtedy ta odprawa rzeczywiście nie
    należałaby się.

    --
    Darek
    wyciąć anty spam z adresu