  • 1. Data: 2003-04-17 14:47:33
    Temat: prosba o porade - mieszkanie - hipoteka - deweloper - gmina
    Od: k...@p...onet.pl

    Sprawa ma się tak:
    Kupiłem mieszkanie u dewelopera (wpłacone 100%) na podstawie umowy o
    wybudowanie lokalu. Umowa nie precyzuje daty przeniesienia pełnej własności
    lokalu (wg umowy: po zakończeniu budowy / uplynelo 3 lata) Podczas spisywania
    umowy deweloper twierdził, że grunt jest jego własnością i ma wszystkie
    niezbędne pozwolenia. Pozwolenia na budowę i użytkowanie dostał natomiast grunt
    dzierżawił i dzierżawi do tej pory na czas określony. Nie jest możliwe
    uzyskanie wieczystego użytkowania gdyż do fragmentu gruntu zajętego pod budowę
    roszczą sobie prawa spadkobiercy dawnych właścicieli nieruchomości (tryb
    dekretu 1945r. - wniosek o własność czasową 1948r nie rozpatrzony do tej pory)
    nieruchomość ta przejęta na rzecz Skarbu Państwa i przekazana również pod
    budowę (innego budynku /komunalnego/ komunalizacja 1992r + założenie księgi
    wieczystej pod (budynkiem komunalnym) stojącym częściowo również na spornej
    nieruchomości.
    Moje watpliwości:
    1.akt notarialny umowa przedwstępna a.podpisywać czy nie. Czy istnieje
    zasadnicza różnica w porównaniu z umowa o wybudowanie (ewentualna droga prawna
    po upadku dewelopera). Czy na podstawie obecnej umowy o wybudowanie mogę żądać
    pieniędzy od dewelopera z tytułu nie przeniesienia pełnej własności lokalu?
    Obydwie te sprawy jak przypuszczam skończyłyby się w sadzie i czy w związku z
    tym JEDNA z nich jest łatwiejsza do wygrania?
    b.według jednego z prawników /umowa przedwstępna/ ma zalety:
    i. łatwiejsze odzyskanie pieniędzy od dewelopera
    ii.syndyk ma wybór (może wciągnąć roszczenie na listę wierzytelności)
    iii. pomocne do rozmów z gminą (oddziaływanie psychologiczne bo mam tytuł
    prawny do tego lokalu) może również nastąpić kompensacja roszczeń deweloper-
    gmina (zwrot nakładów) gmina-ja (mieszkanie)

    2. Upadek dewelopera
    a. Syndyk przejmuje tylko umowę dzierżawy do masy upadłościowej
    b. Gmina jest/staje się właścicielem gruntu i naszego budynku.
    Jaka będzie procedura urzedu gdy gmina otrzyma ww. grunt razem z budynkiem i
    lokatorami???
    i. Może nas eksmitować?
    ii. Może wyburzyć budynek?
    iii.Może żądać jeszcze raz pieniędzy za mieszkania?
    iv.Może żądać od nas pieniędzy gdyby deweloper rościł do gminy prawo o
    bezpodstawne wzbogacenie zwrot nakładów na nieruchomość (budynek powstał z
    przyrzeczeniem ustanowienia użytkowania wieczystego, po otrzymaniu pozwolenia
    na budowę.)
    v.Dalsza dzierżawa gruntu na lokatorów (stowarzyszenie)?

    pozdrawiam i dziekuje,
    Sylwester Słomski
    s...@c...pl

    PS. Jeżeli zna ktoś prawników którzy potrafią doradzić i wiedzą dużo o
    procedurach ww. spraw proszę o kontakt.