  • 1. Data: 2003-04-17 14:50:38
    Temat: prosba o porade: mieszkanie, hipoteka, deweloper, gmina
    Od: "sylwek" <s...@c...pl>

    Sprawa ma się tak:
    Kupiłem mieszkanie u dewelopera (wpłacone 100%) na podstawie umowy o
    wybudowanie lokalu. Umowa nie precyzuje daty przeniesienia pełnej własności
    lokalu (wg umowy: po zakończeniu budowy / uplynelo 3 lata) Podczas
    spisywania umowy deweloper twierdził, że grunt jest jego własnością i ma
    wszystkie niezbędne pozwolenia. Pozwolenia na budowę i użytkowanie dostał
    natomiast grunt dzierżawił i dzierżawi do tej pory na czas określony. Nie
    jest możliwe uzyskanie wieczystego użytkowania gdyż do fragmentu gruntu
    zajętego pod budowę roszczą sobie prawa spadkobiercy dawnych właścicieli
    nieruchomości (tryb dekretu 1945r. - wniosek o własność czasową 1948r nie
    rozpatrzony do tej pory) nieruchomość ta przejęta na rzecz Skarbu Państwa i
    przekazana również pod budowę (innego budynku /komunalnego/ komunalizacja
    1992r + założenie księgi wieczystej pod (budynkiem komunalnym) stojącym
    częściowo również na spornej nieruchomości.
    Moje watpliwości:
    1.akt notarialny umowa przedwstępna a.podpisywać czy nie. Czy istnieje
    zasadnicza różnica w porównaniu z umowa o wybudowanie (ewentualna droga
    prawna po upadku dewelopera). Czy na podstawie obecnej umowy o wybudowanie
    mogę żądać pieniędzy od dewelopera z tytułu nie przeniesienia pełnej
    własności lokalu? Obydwie te sprawy jak przypuszczam skończyłyby się w
    sadzie i czy w związku z tym JEDNA z nich jest łatwiejsza do wygrania?
    według jednego z prawników /umowa przedwstępna/ ma zalety:
    i. łatwiejsze odzyskanie pieniędzy od dewelopera
    ii.syndyk ma wybór (może wciągnąć roszczenie na listę
    wierzytelności)
    iii. pomocne do rozmów z gminą (oddziaływanie psychologiczne bo mam
    tytuł prawny do tego lokalu) może również nastąpić kompensacja roszczeń
    deweloper-gmina (zwrot nakładów) gmina-ja (mieszkanie)

    2. Upadek dewelopera
    a. Syndyk przejmuje tylko umowę dzierżawy do masy upadłościowej
    b. Gmina jest/staje się właścicielem gruntu i naszego budynku.
    Jaka będzie procedura urzedu gdy gmina otrzyma ww. grunt razem z budynkiem i
    lokatorami???
    i. Może nas eksmitować?
    ii. Może wyburzyć budynek?
    iii.Może żądać jeszcze raz pieniędzy za mieszkania?
    iv.Może żądać od nas pieniędzy gdyby deweloper rościł do gminy prawo o
    bezpodstawne wzbogacenie zwrot nakładów na nieruchomość (budynek powstał z
    przyrzeczeniem ustanowienia użytkowania wieczystego, po otrzymaniu
    pozwolenia na budowę.)
    v.Dalsza dzierżawa gruntu na lokatorów (stowarzyszenie)?

    pozdrawiam i dziekuje,
    Sylwester Słomski
    s...@c...pl

    PS. Jeżeli zna ktoś prawników którzy potrafią doradzić i wiedzą dużo o
    procedurach ww. spraw proszę o kontakt.

  • 2. Data: 2003-04-18 05:21:50
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Użytkownik "sylwek" <s...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Sylwester Słomski
    > s...@c...pl
    >
    > PS. Jeżeli zna ktoś prawników którzy potrafią doradzić i wiedzą dużo o

    Niestety bez wglądu w umowy które podpisałeś sprawa jest prawie nie możliwa
    do rozstrzygnięcia. Zdawkowość relacji również nie pozwala na ustosunkowanie
    się do twojego posta.

    Stan_Z

  • 3. Data: 2003-04-18 07:11:14
    Od: "sylwek" <s...@c...pl>

> [...]
    możliwa
    > do rozstrzygnięcia. Zdawkowość relacji również nie pozwala na

    Hmmm, a mi sie wydawało że i tak rozpisałem się nadto i nikt zbyt długiego
    listu nie przeczyta,
    jeżeli chodzi o umowy, pozwy... to mam w wersji elektronicznej. Jesli masz
    ochotę się z tym
    zapoznać i pomóc wyślę.

    Piszesz tu o zdawkowości relacji... nie zaprzeczam, że mogłem pominąć jakieś
    szczegóły
    lecz nie jestem wstanie określić które mogłyby mieć tu istotne znaczenie.
    Innymi słowy
    o czym jeszzce powinienem napisać?

    Sylwek