  • 11. Data: 2003-06-18 05:26:49
    Temat: Re: procedura w banku- polecenie przelewu
    Od: "Andrzej i B." <andrzejibeata@"nospam"tlen.pl>

    > Nie znam sie na prawie, ale przy sprzedazy mieszkania
    > przez znajomego wiem, ze byl zapis o mniej wiecej takim sensie
    > (niestety nie mam egzemplarza umowy):
    > Umowa bedzie wiazaca, jezeli kwota xxx pln wplynie na konto
    > xxxx do dnia xxxx. W przeciwnym razie umowa traci moc.
    >
    > Umowa byla podpisana przed wizyta w banku. Kolega
    > nie ogladal zadnych kwitkow z banku, tylko za jakis czas
    > sprawdzil czy pieniadze sa na koncie (byly).
    >
    > Moze zapytaj notariusza o taka mozliwosc i jak to
    > zapisac w umowie.
    Chyba coś nie tak. Moim laickim spojrzeniem to mogła być jedynie umowa
    przedwstępna. Umowa sprzedaży nieruchomości musi być umową notarialną i jest
    umową przeniesienia własności i nie może być pod warunkiem tak jak w umowie
    przedwstępnej gdzie jest to dopuszczalne.
    Pozdrowienia Andrzej

  • 12. Data: 2003-06-18 05:32:35
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Marcin" <n...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Umowa bedzie wiazaca, jezeli kwota xxx pln wplynie na konto
    > xxxx do dnia xxxx. W przeciwnym razie umowa traci moc.

    Taki zapis mogl byc, ale obawiam sie, ze nie mial on zadnej mocy prawnej.
    Predzej dobrowolne poddanie sie egzekucji przez obie strony.

    Karol

  • 13. Data: 2003-06-18 06:10:01
    Od: "Andrzej i B." <andrzejibeata@"nospam"tlen.pl>

    > Otoz ten Pan chce przyjsc zaraz z banku do notariusza z takim dokumentem
    > bankowym, okazac mi je i zabrac od notariusza (polecony przez niego
    > notariusz), potwierdzone notarialnie moje zrzeczenie sie roszczen, w
    ktorym
    > jest napisane "potwierdzam odbior".
    > Cos tu chyba jest nie tak. Przeciez nie moge potwierdzic odbioru pieniedzy
    > skoro pokazuje mi kwit, .......

    Notariusz nie wpisze w umowie, że "potwierdzasz odbiór" i kwota została
    zapłacona pomiędzy wami bo byłby to szwindel chyba, że przyjmie iż jest to
    twoje oświadczenie iż taka zapłatę przyjąłeś poza notariuszem. Pokwitowanie
    zlecenia przelewu nie może być potwierdzeniem odbioru kwoty pieniędzy
    wyszczególnionej w akcie notarialnym. Powinieneś udać się do innego
    notariusza aby sporządził wzór umowy miedzy wami.

    Wydaje mi się iż zawieracie umowę-ugodę gdzie ty zrzekasz roszczeń a on
    w zamian zobowiązuje się do zapłacenia ci za to pewnej kwoty w określonym
    terminie najlepiej na określone konto w formie przelewu i to powinno być w
    akcie notarialnym najbardziej istotne. Nie jest to przecież sprzedaż gdzie
    akt przenosi własność z momentem podpisania tylko spisana wasza umowa i
    jeśli do tej umowy nie będzie przelewu to samym aktem druga strona się nie
    zasłoni bo jest tam warunek który musi spełnić i dwie strony go akceptują.
    Taki akt bym podpisał, inne formy traktował bym jako obejście. Ta treść aktu
    nie zmienia nic z jego zamiaru a i ciebie zabezpiecza więc powinien na to
    pójść. Taki akt możesz podpisać nawet przed przelewem. Piszę to jako
    nieprawnik więc mnie poprawcie jeśli gdzieś się pomyliłem.
    Pozdrowienia Andrzej

  • 14. Data: 2003-06-18 09:32:21
    Od: "awe" <a...@w...pl>

    No wlasnie wszystko jest dziwne, bo w tej instytucji i w podobnych
    przypadkach zawsze sie najpierw podpisywalo niezgodne z kontraktem
    zrzeczenie sie roszczen i potem wysylali pieniadze na konto. Dlaczego to
    potem. Teraz niby dla naszego bezpieczenstwa (wychodzi na to ze sami chca
    nas ustrzec przed soba) proponuja realizacje roszczen z udzialem notariusza
    i to przy wadliwej procedurze, ktora nas zupelnie nie zabezpiecza.
    Przeciez podpisuje sie "potwierdzam odbior pieniedzy", a dostaje sie tylko
    poswiadczenie o wydaniu dyspozycji ich bankowi o przelewie na nasze konto.
    Tak wiec z tego co tu juz przeczytalem wychodzi na to ze moje obawy sa
    uzasadnione, moga cofnac przelew lub byc moze istnieje mozliwosc gdy bank
    podejmuje sie zlecenia, ale go nie wykonuje jesli na koncie nie ma pieniedzy
    lub gdy moze ich konto jest zajete. Obawy sa tym bardziej uzasadnione, gdyz
    pare lat temu przekazali niby z dobrej woli pewna sume pieniedzy i byc moze
    teraz chcieli te kontraktowa sume pomniejszyc, gdyz przez pare lat nie
    podpisywalismy proponowanego przez nich i niezgodnego z kontraktem
    zrzeczenia sie roszczen. Obecne nowe wynegocjowane zrzeczenie sie roszczen
    jest zgodne z kontraktem, wiec mysle ze dazyli do jakiegos nieczystego
    zagrania.
    Mam teraz pytanie czy jest jakas roznica miedzy zwyklym zrzeczeniem sie
    roszczen, a zrzeczeniem sie roszczen potwierdzonym notarialnie? Wg kontraktu
    przysluguje prawo wystepowania przed sadem o dodatkowe roszczenia jesli
    wypadkowi towarzyszyly jakies nieprawidlowosci ze strony pracodawcy. Bardzo
    by im zalezalo zeby za kontraktowa sume wyludzic zrzeczenie sie roszczen
    ktore zawieraloby zapis w ktorym rezygnuje sie z jakichkolwiek juz roszczen,
    stad paroletnie przeciaganie sprawy.
    awe

  • 15. Data: 2003-06-18 16:37:19
    Od: "Shield" <s...@p...onet.remove.all.no.spam.pl>

> [...]
    > i jest umową przeniesienia własności i nie może być pod warunkiem tak
    > jak w umowie przedwstępnej gdzie jest to dopuszczalne.

    Alez moze byc zastosowana taka procedura. Ja jakis czas temu sprzedawalem
    dom. Kupiec nie mial calej kwoty w gotowce. Zaplacil tylko polowe i byl w
    trakcie zalatwiania kredytu na druga polowe. W akcie notarialnym (juz
    finalnym, nie zadnym przedwstepnym) napisane bylo, ze polowa zostala juz
    zaplacona (co bylo zgodne z prawda) a wydanie nieruchomosci i przeniesienie
    wlasnosci nastapi po zaplaceniu pozostale kwoty. Zastrzezony byl jeszcze
    maksymalny termin zaplacenia tej kwoty.

    Pzdr.
    Shield.

  • 16. Data: 2003-06-19 16:20:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Przeciez podpisuje sie "potwierdzam odbior pieniedzy", a dostaje sie tylko
    | poswiadczenie o wydaniu dyspozycji ich bankowi o przelewie na nasze konto.

    No właśnie. Ja bym im przed notariuszem ewentualnie potwierdził otrzymanie
    kopii potwierdzenia przelewu kwoty i uzależnił zrzeczenie się z roszczeń pod
    warunkiem skutecznego wpływu na mój rachunek pieniędzy, ale pewnie na to nie
    pójdą.

    | Obecne nowe wynegocjowane zrzeczenie sie roszczen
    | jest zgodne z kontraktem, wiec mysle ze dazyli do jakiegos nieczystego
    | zagrania.

    Ja też tak myślę, ale mogę się mylić. Może zapytaj ich wprost po co im ten
    korowód? Mogą oczywiście skłamać, ale przynajmniej będziemy mieli co
    analizować. Bo tak, to trudno powiedzieć.

    | Mam teraz pytanie czy jest jakas roznica miedzy zwyklym zrzeczeniem sie
    | roszczen, a zrzeczeniem sie roszczen potwierdzonym notarialnie?

    Generalnie notarialne zrzeczenie się jest trudniejsze do podważenia.

> [...]
    | by im zalezalo zeby za kontraktowa sume wyludzic zrzeczenie sie roszczen
    | ktore zawieraloby zapis w ktorym rezygnuje sie z jakichkolwiek juz

    A tu już za enigmatycznie. Nie jestem jasnowidzem, więc nie bardzo qumam.
    Generalnie jak się zrzeczesz roszczeń w stosunku do nich, to ich nie możesz
    już dochodzić. Ale mogą istnieć pewne wyjątki od tej zasady.

  • 17. Data: 2003-06-19 16:24:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Z mojej wiedzy wynika, że odroczone mogło być co najwyżej wydanie
    nieruchomości. Przeniesienie musiało być określone sztywno. No bo w jaki
    sposób nabywca miałby wykazać w księgach wieczystych, że jest właścicielem?
    Akt notarialny oraz pokwitowanie? No i pokwitowanie na jaką kwotę, bo
    przecież mogły być jakieś opóźnienia i zapłata została obciążona odsetkami.
    Moim zdaniem nie da się tak, ale mogę się mylić.

  • 18. Data: 2003-06-19 16:27:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Podpisuję się pod tym dwoma rękami. Ugoda z określonym terminem wpłaty, po
    którym strony zawartą ugodą nie są związane.

  • 19. Data: 2003-06-20 13:29:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    Marcin Kasperski <M...@s...com.pl> writes:

    > Insza inszość, że ów pan też ma się czego obawiać - przecież może się
    > okazać że on Ci przeleje kasę a ty nie podpiszesz kwitka.

    To nie jest niebezpieczenstwem dla niego, przeciez bedzie mogl udowodnic,
    ze zaplacil.

    Wyglada na jakis przekret. Po co w ogole notariusz?
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator