eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo tytułu do lokalu i ustalenie głównego najemcy mieszkania komunalnego › prawo tytułu do lokalu i ustalenie głównego najemcy mieszkania komunalnego
    Date: Wed, 31 Oct 2012 15:01:11 +0100
    From: valdoozz <v...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: prawo tytułu do lokalu i ustalenie głównego najemcy mieszkania
    komunalnego

    Witam,

    Chcę wykupić mieszkanie komunalne na własność w którym obecnie
    zamieszkuje wraz żoną, synem i córką. Mieszkanie to decyzją wówczas
    Prezydium Miejskiej Rady Narodowej zostało przydzielone mojemu
    nieżyjącemu już ojcu w 1963 r.ustanawiając go jednocześnie głównym
    najemcą lokalu. Prawo do zamieszkania lokalu otrzymały wówczas moja
    matka jako żona gł. najemcy oraz dzieci, tj. moje dwie siostry oraz ja.
    W roku 1979 zacząłem zamieszkiwać tylko wraz z żoną (później urodziła
    się nam 2 dzieci i mieszkamy razem do dnia dzisiejszego). Siostry
    wyprowadziły się do swoich mieszkań i formalnie (na piśmie) zostały
    wymeldowane, jedna w 1984r. a druga w 1993r., jak i również rodzice.
    Na wniosek jednej z moich sióstr, która już nie żyje, za zgodą rodziców
    w Urzędzie Miejskim - Wydziale Spraw Lokalowych, rozpatrzono pozytywnie
    decyzję na mocy której lokal po rodzicach przydzielony został mnie i
    każdemu z rodzeństwa. Jeśli dobrze rozumiem, od tej pory staliśmy się
    wszyscy głównymi najemcami lokalu. W roku 1995 podpisałem z MZBMem umowę
    najmu lokalu. Kiedy w lipcu tego roku złożyłem wniosek o wykupienie tego
    mieszkania, po kilku miesiącach dostałem odpowiedź od MZBMu, iż muszę
    udać się Wydziału Spraw Społecznych i Mieszkaniowych z wnioskiem o
    ustalenie wszystkich osób posiadających tytuł do lokalu. Dokładnie
    chodzi o młodszą siostrę, gdyż tak jak wspomniałem zarówno rodzice jak i
    druga siostra nie żyją.

    Jeżeli się okaże, a najprawdopodobniej tak, że pomimo tego że moja
    siostra nie mieszka w tym mieszkaniu oraz została wymeldowana w roku
    1984, będę musiał wynegocjować od niej podpisanie odstąpienie od umowy
    najmu, tak abym to tylko ja stał się jedynym głównym najemcą i mógł
    sfinalizować jego wykupienie.

    (Nie poruszam kwestii meldunku bo to chyba nie ma znaczenia w sprawie,
    nie jest tytułem prawym do zajmowania lokalu)

    Czy dobrze rozumuje, że skoro jest ona obok mnie głównym najemcą (prawo
    scedowane po rodzicach), przed moją żoną i dziećmi, to teoretycznie może
    również ubiegać się o wykup?

    Problem polega na tym, iż jak znam charakter mojej siostry, może mi
    robić jakieś "schody". Głównie chodzi o pieniądze (jak to w życiu) Co
    jeśli mnie zaszantażuje, że podpisze ale pod warunkiem jak ją "spłacę"
    etc. Ma swoje własne mieszkanie a dodatkowo po śmierci mamy dostała do
    dyspozycji jej mieszkanie, które wynajmuje albo już sprzedała.

    Jak to jest możliwe skoro ja mieszkam tam z rodziną od ponad 30 lat a
    ona mogłaby wykupić to mieszkanie (chyba tylko w porozumieniu ze mną).
    Jak mogę ostatecznie to sfinalizować w przypadku gdyby moja siostra się
    nie zgodziła odstąpić od umowy najmu.

    Kontaktowałem się z radcą prawnym w tej sprawie i według niego, fakt iż
    jestem najemcą który "czynnie" zamieszkuje w tym lokalu daje mnie to
    pewną przewagę w kwestii wykupu. Innymi słowy czy fakt, że posiadam
    podpisaną z MZBMem umowę najmu lokalu z roku 1995, a mojej siostra
    dysponuje jedynie decyzją z roku 1979 o przydzieleniu lokalu (na tyle na
    ile wiem nie ma piśmiennej umowy najmu gdyż tam nie zamieszkuje), daje
    mi prawo pierwszeństwa jego wykupu. Czy to prawda? Czy mogę udać się z
    wnioskiem do Wydziału Spraw Społecznych i Mieszkaniowych, ze spokojną
    głową, że siostra będzie musiała podjąć jakąś akcję, tj. podpisać a
    jeśli nie to fakt ten nie będzie ograniczał moich starań?

    Co mówi kodeks cywilny w tej sprawie?

    Za wszystkie rady, serdecznie dziękuję!

    Janek