  • 1. Data: 2004-01-07 09:51:46
    Temat: prawo spółdzielcze
    Od: "Czesław" <c...@o...pl>

    Witam, oto historia:
    członek pewnej spółdzielni zmarł nie pozostawiając
    spadkobierców. Właścicielem stał się Skarb Państwa.
    Zarząd spółdzielni ogłosił przetarg dotyczący
    kupna mieszkania. Decydująca miała być oferowana cena. Po
    ogłoszeniu wyników przetargu zarząd przyjął
    uchwałę, mówiącą, że w przypadku wycofania
    przez zwycięzcę przetargu oferty przyjęta zostanie
    druga oferta z kolei (moja), o czym oferent zostanie powiadomiony
    pisemnie. W kilka tygodni po ogłoszeniu wyników przetargu
    _zadzwonił_ do mnie członek zarządu spółdzielni z
    prośbą o uzupełnienie mojej oferty o sposób realizacji
    płatności. Uzupełniłem ofertę - podając
    termin, w którym jestem w stanie zebrać środki (gotówka +
    kredyt, czas około miesiąca).
    Po pewnym czasie skontaktowałem się z członkiem
    zarządu - uzyskałem informację, że zarząd
    przyjmie kolejną (niższą) ofertę. Jako
    uzasadnienie podano mi, sposób finansowania tej oferty -
    płatność gotówkową.
    Czy mają prawo nie przyjąć mojej oferty?
    Kto rozsądza takie spory? Sąd administracyjny? Sąd
    cywilny?

    Pozdrawiam,
    Czesław

  • 2. Data: 2004-01-07 22:43:40
    Temat: Re: prawo spółdzielcze
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Właścicielem lokalu była i zapewne jest spółdzielnia.
    Sprawa nie ma nic wspólnego z prawem spółdzielczym. Radzę zapoznać się
    ze statutem i regulaminami spółdzielni, ale wcale nie muszą one zawierać
    procedur stosowanych w przetargu.
    Piotr

  • 3. Data: 2004-01-08 07:09:24
    Od: "Czesław" <c...@o...pl>

> [...]
    > Sprawa nie ma nic wspólnego z prawem spółdzielczym. Radzę zapoznać się
    > ze statutem i regulaminami spółdzielni, ale wcale nie muszą one zawierać

    dziękuję.
    Jaką moc ma uchwała, którą podjęli:

    "zarząd przyjął uchwałę, mówiącą, że w przypadku wycofania
    przez zwycięzcę przetargu oferty przyjęta zostanie
    druga oferta z kolei"

    Czy takie zobowiązanie można dowolnie zmieniać?

    Czesław

  • 4. Data: 2004-01-08 11:03:39
    Od: "Czesław" <c...@o...pl>

    > Sprawa nie jest jasna. Ogłoszenie o przetargu powinno zawierać
    > wymagania, jakie ma spełniać oferta. Jeśli Twoja oferta nie była

    wymagano tylko podania kwoty

    > kompletna, to zarząd zachował się fer prosząc o jej uzupełnienie. Nie
    > bardzo rozumiem o co chodzi z gotówką i kredytem. Chyba nie żądają od
    > Ciebie, byś przyniósł pieniądze w walizce, a spółdzielnia ma jakieś
    > konto. To czy wziąłeś kredyt, czy nie nie powinno obchodzić spółdzielni,
    > bo to Twoje (i banku) zmartwienie skąd masz pieniądze. Gdyby chodziło o
    > umowę na budowę mieszkania z kredytu, to co innego, ale nie o to
    > przecież chodzi.

    w tel. uzasadnieniu podano mi, że chcą jak najszybciej sprzedać mieszkanie.
    Osoba, która zaoferowała najwyższą cenę zakupu - zrezygnowała nie była w stanie
    uzyskać kredytu. Dowiedziałm się także, że wybrano inną, niższą ofertę - ale
    płatną gotówką - szybko. Pikanterii dodaje fakt, że prezesem zarządu jest
    osoba, która uczestniczyła w konkursie ofert(przetargu). Teraz podejmuje
    decyzję co do ofert.

    Ciągle otwarte pozostaja pytania: czy mogą wybrać inną ofertę - wbrew swojej
    uchwale? Czy są jakieś konsekwencje prawne uchwał podejmowanych przez zarząd
    spółdzielni? Jak można dochodzić swych żądań (realizacji uchwały)?

    Czesław

  • 6. Data: 2004-01-09 11:47:34
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Czesław wrote:
> [...]
    > osoba, która uczestniczyła w konkursie ofert(przetargu). Teraz podejmuje

    Proponuję napisać pismo - skargę do rady nadzorczej spółdzielni oraz do
    związku rewizyjnego do którego spółdzielnia należy (jeśli do jakiegoś
    należy).

    > Ciągle otwarte pozostaja pytania: czy mogą wybrać inną ofertę - wbrew swojej
    > uchwale?

    Mogą wybrać. W spółdzielniach zarząd, jeśli ma układy z radą nadzorczą,
    to praktycznie robi co chce.

    > Czy są jakieś konsekwencje prawne uchwał podejmowanych przez zarząd
    > spółdzielni?

    Jeśli tak - to dotyczą postępowania wewnątrzspółdzielczego, a więc
    członków. Generalnie zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał.

    > Jak można dochodzić swych żądań (realizacji uchwały)?

    Myślę, że można z powództwa cywilnego dochodzić roszczeń, o ile nie było
    jakiegoś kruczka w ofercie. Proponuję inaczej sformułować pytanie do
    grupy - chodzi o przetarg, a nie prawo spółdzielcze - pewnie ktoś
    doradzi co robić. Warto zacytować treść ogłoszenia o przetargu.
    Piotr

  • 7. Data: 2004-01-12 21:19:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Jan 2004, Piotr Fonon wrote:

    >+ Czesław wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Jeśli tak - to dotyczą postępowania wewnątrzspółdzielczego, a więc
    >+ członków. Generalnie zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał.

    Tak wKF: pomijając kwestię, kim jest pytające w znaczeniu
    strony (czy występuje jako "członek spółdzielni" czy jako
    "osoba zewnętrzna") to spostrzeżenie jest ważne: aby móc
    się przyczepić do uchwały Zarządu *w sprawach spółdzielczych*
    trzeba w terminie odwołać się do Walnego Zgromadzenia (czy
    jak mu tam): inaczej sąd stwierdzi że "nie jest kompetentny,
    bo ustawodawca nie przewidział" !

    pozdrowienia, Gotfryd