  • 1. Data: 2005-07-25 10:36:26
    Temat: prawo do emerytury
    Od: "Jeff.8" <j...@w...pl>

    Witam

    Jestem zatrudniony na umowe zlecenie, nie jestem studentem, odprowadzam
    skladki do ZUS. Nurtuje mnie jedna kwestia. Aby otrzymac prawo do
    emerytury nalezy osiagnac wiek emerytalny LUB przepracowac X lat. I
    teraz pytanie: czy moje lata "pracy" (wykonywania zlecenia) licza sie do
    X z racji ze odprowadzam skladki, czy skladki te zapewniaja mi jedynie
    jednostki rozrachunkowe bedace podstawa do wyliczenia emerytury?

    Moze to i glupie o co pytam ale jestem po lekturze kilku artykulow z
    ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i kodeksu pracy i ... nie
    wiem. Z punktu widzenia KP nie jestem pracownikiem, z punktu widzenia
    Ustawy - tak:
    '"Art. 8. 1. (49) Za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku
    pracy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.
    2. Jeżeli pracownik spełnia kryteria określone dla osób
    współpracujących, o których mowa w ust. 11 - dla celów ubezpieczeń
    społecznych jest traktowany jako osoba współpracująca.
    2a. (50) Za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę
    wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej
    umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje
    się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką
    zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w
    ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym
    pozostaje w stosunku pracy.

    pzdr
    Seba

  • 2. Data: 2005-07-25 10:40:21
    Temat: Re: prawo do emerytury
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Jeff.8" <j...@w...pl> naskrobał/a w

> [...]
    > jedynie
    > jednostki rozrachunkowe bedace podstawa do wyliczenia emerytury?

    Ile masz lat?
    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Koniu polski bierz przykład z konia radzieckiego

  • 3. Data: 2005-07-25 10:50:35
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Jeff.8" <j...@w...pl> naskrobał/a w

> [...]
    > odprowadzam skladki do ZUS. Nurtuje mnie jedna kwestia. Aby otrzymac
    > prawo do emerytury nalezy osiagnac wiek emerytalny LUB przepracowac

    To zależy kiedy się urodziłeś.
    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    PAMIETAJ: Tylko CRAY wykonuje nieskonczona petle w zaledwie cztery godziny.

  • 4. Data: 2005-07-25 10:59:27
    Od: "Jeff.8" <j...@w...pl>

    Goomich napisał(a):
    > To zależy kiedy się urodziłeś.

    naprawde? niby w jakim kontekscie? chodzi o wiek 26 lat? urodzilem sie w
    1979.

    pzdr
    Seba

  • 5. Data: 2005-07-25 11:11:30
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Jeff.8" <j...@w...pl> naskrobał/a w

    > naprawde? niby w jakim kontekscie?

    Osoby urodzone po 1 stycznia 1969 (data mniej więcej) nabywają prawo do
    emerytury tylko po przekroczeniu 65 roku życia. Nie ma wcześniejszych
    emerytur po przepracowaniu ileśtam lat (oprócz paru wyjątków, np.
    górnicy).
    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    The Death Star Project was our last, best hope for peace...

  • 6. Data: 2005-07-25 11:45:57
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Kobiety też, czy tylko mężczyźni?

    --
    Kaja

  • 7. Data: 2005-07-25 11:53:13
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Kaja <k...@n...ma.wp.pl> naskrobał/a w

    > Kobiety też, czy tylko mężczyźni?

    Kobiety do 60 roku życia.
    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Szowinisci wszystkich krajów laczcie sie.

  • 8. Data: 2005-07-25 12:11:03
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Mon, 25 Jul 2005 13:53:13 +0200, Goomich
    <news:Xns969E8D4431FCFgoomichskrzynkapl@127.0.0.1> napisał(a):

    > Kaja <k...@n...ma.wp.pl> naskrobał/a w

    > Kobiety do 60 roku życia.

    Aha :-(
    Ale jak się już urodziła rok wcześniej, to może iść już w wieku 55 lat?

    --
    Kaja

  • 9. Data: 2005-07-25 12:31:36
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Kaja <k...@n...ma.wp.pl> naskrobał/a w

    > Aha :-(
    > Ale jak się już urodziła rok wcześniej, to może iść już w wieku 55 lat?

    Urodzeni między 31 grudnia 1948 r., a 1 stycznia 1969 r. mogą sobie
    wybrać czy chcą po nowemu, czy po staremu, jesli spełnią nastepujące
    warunki:

    1) nie przystąpili do otwartego funduszu emerytalnego;
    2) warunki do uzyskania emerytury określone w tych przepisach (to znaczy
    w przepisach o emeryturach dla osób urodzonych przed 1 stycznia 1949, w
    twoim wypadku chodzi o 30 lat okresó składkowych i nieskładkowych)
    spełnią do dnia 31 grudnia 2006 r.;
    3) nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy - w przypadku ubezpieczonego
    będącego pracownikiem.
    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.

  • 10. Data: 2005-07-25 13:31:25
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Mon, 25 Jul 2005 14:31:36 +0200, Goomich
    <news:Xns969E93C60B269goomichskrzynkapl@127.0.0.1> napisał(a):

> [...]
    > spełnią do dnia 31 grudnia 2006 r.;
    > 3) nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy - w przypadku ubezpieczonego

    Ok, ale mnie chodzi o kobiety urodzone nie przed 1949 r, tylko po 1949 roku,
    a przed 1969 rokiem.

    Czy z renty można przejść od razu na emeryturę?

    Dzięki i pozdrówka :-)

    --
    Kaja