  • 1. Data: 2002-06-10 10:27:06
    Temat: prawo do części domu przez zasiedzenie???
    Od: "sfinx" <s...@g...pl>

    Mam następujące pytanie:

    Czy osoba, która mieszka w domu od kilkudziesięciu lat (jest zameldowana) ma
    prawo do części domu, którą zajmuje chociaż nie jest jego właścicielem?
    Właściciel zastrzegł w testamencie, że osoba ta może zamieszkiwać w tymże
    domu dożywotnie, więc tutaj sprawa jest oczywista, ale co w przypadku gdyby
    właściciel domu chciał go sprzedać? Czy może to zrobić bez zgody lokatorki?
    Kolejne pytanie to: czy rodzina (w tym przypadku wnuczka) tejże lokatorki
    zameldowanej w tym domu ma jakiekolwiek prawa spadkowe itd. do tego domu po
    śmierci lokatorki??

    Mam nadzieję, że dość jasno sformułowałem pytania.
    Bardzo proszę o odpowiedzi lub sugestie.

    z góry dziękuję

    S.

  • 2. Data: 2002-06-10 11:57:13
    Temat: Re: prawo do części domu przez zasiedzenie???
    Od: Xlowak <r...@s...pl>

    sfinx wrote:

    > Mam nast?puj?ce pytanie:
    >
    > Czy osoba, która mieszka w domu od kilkudziesi?ciu lat (jest zameldowana) ma
    > prawo do cz??ci domu, któr? zajmuje chocia? nie jest jego w?a?cicielem?
    > W?a?ciciel zastrzeg? w testamencie, ?e osoba ta mo?e zamieszkiwaae w tym?e
    > domu do?ywotnie

    Nie ma prawa jest to sluzebnosc osobista mieszkania czyli jest to
    ograniczone prawo rzeczowe poprzez ktore nie mozna zasiedziec wlasnosci
    (osoba ta nie jest posiadaczem samoistnym ale zaleznym a tylko posiadacz
    samoistny ma szanse na zasiedzenie).
    Sluzebnosc ta wygasa najpozniej ze smiercia uprawnionego czyli krotko
    mowiac nie jest dziedziczona.

    > Ale co w przypadku gdyby w?a?ciciel domu chcia? go sprzedaae? Czy mo?e to zrobiae
    bez zgody lokatorki?

    Nie mam pojecia. Chyba moze ale ona ma dalej prawo tam zamieszkiwac.

    > Kolejne pytanie to: czy rodzina (w tym przypadku wnuczka) tej?e lokatorki
    > zameldowanej w tym domu ma jakiekolwiek prawa spadkowe itd. do tego domu po
    > ?mierci lokatorki??

    Wedlug art 301 § 2 mozna sie umowic ze po smierci uprawnionego
    sluzebnosc mieszkania przyslugiwac bedzie jego dzieciom, rodzicom
    malzonkowi (wyglada na to ze nie wnuczka).

    Majacy sluzebnosc mieszkania moze przyjac na mieszkanie malzonka i
    dzieci maloletnie. Inne osoby moze przyjac tylko wtedy gdy sa przez
    niego utrzymywane albo potrzebne przy prowadzeniu gospodarstwa domowego.
    (art 301 §1)
    Dzieci przyjete jako maloletnie moga pozostac w mieszkanie takze po
    uzyskaniu pelnoletnosci. (rowniez art 301 §1)

    --
    Xlowak
    "Always look on the bright side of death