  • 1. Data: 2005-06-04 10:29:47
    Temat: prawo cywilne a uciazliwi sasiedzi
    Od: "Bonifacy" <c...@p...onet.pl>

    Witam,

    Postaram sie tutaj opisac krotka historie i prosic o pomoc.
    Kilka lat temu zmarla mi mama ojciec pozostal sam. Tak sie sklada ze mieszkamy
    osobno, choc w tym samym miescie. Ojciec regularnie jest odwiedzany przeze
    swoje dzieci ( jak i moja siostra). Ojciec pomimo iz jest w podeszlym wieku
    jest sprawny fizycznie. Niestety powoli ma zaniki pamieci. Ostatnio tez
    zauwazylismy iz zaczyna mu brakowac pieniedzy, dziwnie sie zachowuje i nie
    mowi prawdy.

    Jak sie okazalo po naszym dochodzeniu, ojcem &#8222; zaczeli interesowac&#8221; sie
    sasiedzi. Pod roznym pretekstem robia mu &#8222;przyslugi&#8221; ja zakup 2 litrow
    mleka w
    cenie 40 zl. Podlanie kwiatkow w ogrodzie kolejne 100 zl. Grzeczne rozmowy z
    sasiadami o zaprzestaniu takowych praktyk nie daly rezultatu. Nestety nie ma
    nas na codzien przy ojcu tak by miec calodzienna kontrole.

    Ojciec ostatnio takze zaczal &#8211; zapraszac sasiadow na alkohol. Co prawda jest
    on osoba dorosla i ma prawo robic co chce dlatego tez bezposrednio nie
    ingerujemy. Postanowilismy natomiadt miec piecze nad jego budzetem i
    kntrolowac jego wydatki i emeryture. Poniewaz zapomina sie gdzie ile wydal czy
    zaplaci juz rachunki itp &#8211; nieraz placi podwojnie. Nie wie tez gdzie schowal
    pieniadze.

    Wazniejsze dokumenty zostaly zabrane z jego domu. Sasiedzi widac iz zaczynamy
    miec kontrole nad wydatkami ojca a tym samyym oni nie korzystaja z tych
    pieniedzy napuscili na nas anonimowo policje, jakoby ingerowalibysmy w zycie
    naszego ojca. Nie wiemy jak dalej postapic. Czujemy sie bardzo dziwnie
    poniewaz to obcy ludzie maja wiece do powiedzenia niz wlasna i najblizsza
    rodzina. Czy mozna prawnie zakazac kontaktow sasiadow z ojcem. Niechcemy ojca
    w jaki kolwiek sposob ograniczac ani tez ubezwlasnowolnic.
    Czy mamy prawo do posiadania pieczy nad dokumentami rodzinnymi jak akta
    notorialne, dowod torsamosci, ksiazeczka zdrowia itp ?

    Prosimy o pomoc

    Marek i Maria

  • 2. Data: 2005-06-04 11:46:29
    Temat: Re: prawo cywilne a uciazliwi sasiedzi
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bonifacy" <c...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:0b1e.00001017.42a1829b@newsgate.onet.pl...

    Jeśli możecie udowodnić, że sąsiedzi robili takie przysługi ojcu, to
    można ich skutecznie ścigać karnie za oszustwo. Udowodnienie, ze zakup
    mleka za 40 zł jest niekorzystnym rozporządzeniem mieniem nie wydaje mi
    się trudne. Zwłaszcza, jeśli ojciec jest w podeszłym wieku. Zasady
    wolnego rynku też mają pewne ograniczenia. Tylko, czy da się to
    udowodnić?

    Dobrze zrobiliście, że zabraliście mu dowód osobisty. Dokąd ojciec nie
    protestuje, to sąsiedzi nic nie zrobią. Za to unikniecie kłopotu z
    jakimś telefonem komórkowym, czy zgoła kredytem wziętym na jego
    nazwisko. Ale to nie rozwiązanie na dłuższą metę. Rozważcie, czy nie
    lepiej ojca wziąć do siebie, a jeśli to z jakiś względów niemożliwe, to
    ewentualnie do jakiego domu pomocy społecznej. Wbrew pozorom tam jest
    całkiem niezła opieka.

  • 3. Data: 2005-06-04 14:19:03
    Od: "Bonifacy" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > lepiej ojca wziąć do siebie, a jeśli to z jakiś względów niemożliwe, to
    > ewentualnie do jakiego domu pomocy społecznej. Wbrew pozorom tam jest

    Nie jestesmy wstanie udowodnic oszustwa tak jak wspomniales
    - zasada wolnego rynku. Malo tego ojcie zapomina sie raz mowi tak a innym
    razem inaczek. W kwesti oddania ojca pod opieke nie wchodzi w rachube.
    Smi chcielismy by z nami mieszlal - niestety jest uparty po drugie ma swoje
    nawyki. Pytanie brzy z naszej strony czy mozemy miec opieke nad jego
    dokumentami oraz czy mozeby prawnie zabronic sasiadom wchodzednia do lokalu
    ojca - pomimo ze on tam mieszka nie jest jego wlasnoscicielem.

    W jaki sposob prawny mozemy udowodnic nasze prawo do opieki nad ojcem.
    Jak udowodnic swiadome upijanie osoby starszej?

    pozdrawiam

    Maria

  • 4. Data: 2005-06-04 17:29:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bonifacy" <c...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:0b1e.00001077.42a1b857@newsgate.onet.pl...

> [...]
    lokalu
    > ojca - pomimo ze on tam mieszka nie jest jego wlasnoscicielem.

    Nad dokumentami możecie sprawować opiekę, dokąd ojciec nie protestuje.
    Sąsiadowi zabronić wchodzić do jego lokalu nie możecie.

    > W jaki sposob prawny mozemy udowodnic nasze prawo do opieki nad ojcem.
    > Jak udowodnic swiadome upijanie osoby starszej?

    Świadkowie, nic innego nie pozostaje. Tylko co z tego wyniknie. Samo
    rozpijanie osoby dorosłej nie jest przestępstwem.