  • 1. Data: 2003-09-12 16:27:46
    Temat: prawo autorskie - program komputerowy
    Od: "Hudson Hawk" <h...@p...pnet.pl>

    Witam

    Pracuję w jednej firmie jako informatyk. Oprócz tego posiadam własną
    działalność gospodarczą o której doskonale wie mój pracodawca. Zostałem
    poproszoy przez pracodawcę o napisanie programu, który wspomógł by
    zarządzanie firmą. Nie jestem zawodowym programistą, uprzedziłem pracodawcę,
    że zacznę pisać ten program ale w domu, po godzinach na moim prywatnym
    komputerze z wykorzystaniem licencji na kompilator którą posiadam na moją
    prywatną firmę.
    Program jest już na ukończeniu, spędziłem nad nim kilka miesięcy. Ponieważ
    pracodawca w żaden sposób nie docenił mojej pracy, mam zamiar zatrudnić się
    w innej firmie.

    I tutaj pytanie:
    Czy mój obecny pracodawca będzie miał dalej prawo do korzystania z mojego
    programu ?
    Czy jak np zrobię program z ograniczeniem czasowym i w momencie jak już nie
    będę pracował w tej firmie program przestanie działać, to czy mogę
    zaoferować sprzedaż pełnej wersji ?

    pozdrawiam,
    Hudson Hawk

  • 2. Data: 2003-09-12 21:22:58
    Temat: Re: prawo autorskie - program komputerowy
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Hudson Hawk wrote:

    > Czy mój obecny pracodawca będzie miał dalej prawo do korzystania z mojego
    > programu ?

    Skoro piszesz, że pracujesz po godzinach to czy wykonywałeś ten program w
    ramach swoich obowiązków pracowniczych czy jako osobne zlecenie pracodawcy?

    Jeżeli tworzenie dla pracodawcy programu wynikało z umowy o pracę, wówczas
    pracodawca nabywa z chwilą przyjęcia utworu wszystkie prawa utworu w
    granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron (art.
    12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

    Aby twój pracodawca uzyskał prawa do twojego programu, musiały zostać
    spełnione następujące warunki:
    - wykonywałeś program w ramach obowiązków wynikających umowy o pracę
    - obie strony zgadzały się na przeniesienie praw autorskich
    - wydałeś pracodawcy utwór a on go przyjął

    Jeżeli te warunki nie są spełnione w twojej sytuacji, wówczas możesz albo
    przenieść na pracodawcę prawa autorskie do programu odrębną umową (na stałe
    lub czasowo) uzyskując wynagrodzenie.

    > Czy jak np zrobię program z ograniczeniem czasowym i w momencie jak już
    > nie będę pracował w tej firmie program przestanie działać, to czy mogę
    > zaoferować sprzedaż pełnej wersji ?

    Możesz nawet sprzedać licencję na używanie programu dopóki pracujesz (do
    czasu trwania umowy o pracę), możesz sprzedać licencję czasową na używanie
    programu albo sprzedać licencję pełną.
    Wszystko zależy od tego, na co zgodzi się twój pracodawca i na co Ty
    będziesz chciał przystać.

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 3. Data: 2003-09-12 21:59:40
    Od: "Hudson Hawk" <h...@p...pnet.pl>

    Użytkownik "Maria Ossowska" <m...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron (art.
    > 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

    Mam wpisane w zakres obowiązków że mam wykonywać programy wspomagające
    pracę firmy. Ale jeśli pracodawca nie zapewnił mi w ramach moich obowiązków
    narzędzia (kompilatora) do napisania tego programu i tego programu nie
    pisałem w godzinach pracy więc co w tym przypadku ???
    Jeśli jednak by się okazało, że pracodawca ma prawa do tego programu to w
    jakim zakresie:
    - użytkowanie programu tylko na potrzeby firmy
    - czy może ten program sprzedać innej firmie
    - czy będę musiał przekazać pracodawcy sam program, czy program wraz z kodem
    źródłowym

    Dzięki za szybką odpowiedź i pozdrawiam
    Hudson Hawk

  • 4. Data: 2003-09-12 22:39:15
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-12 23:59, Hudson Hawk napisał(a):

> [...]
    >narzędzia (kompilatora) do napisania tego programu i tego programu nie
    >pisałem w godzinach pracy więc co w tym przypadku ???

    To niekoniecznie musi mieć znaczenie. Jeśli zgodziłeś się zrobić to
    własnym kompilatorem, to już trudno. Mogłeś się nie zgadzać.

> [...]
    >- czy może ten program sprzedać innej firmie
    >- czy będę musiał przekazać pracodawcy sam program, czy program wraz z kodem

    Pracodawca prawdopodobnie przejmie autorskie prawa majątkowe, czyli może
    sprzedać komu chce. Trochę trudna sytuacja, na pierwsze pytanie trudno
    odpowiedzieć. Wg mnie, jeśli wykonałeś ten program w ramach umowy o
    pracę, to pracodawca może sprzedać wielu osobom.
    Natomiast nie musisz przekazywać kodu źródłowego, chyba że umowa stanowi
    inaczej. Istotny jest końcowy stan dzieła.
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 5. Data: 2003-09-12 23:17:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Sep 2003, Hudson Hawk wrote:
    [...]
> [...]
    >+ narzędzia (kompilatora) do napisania tego programu i tego programu nie
    >+ pisałem w godzinach pracy więc co w tym przypadku ???

    Późno jest i wybieram się spać - ale jak na mój gust da się
    wydedukować ścieżkę iż "umowa zmieniająca ustalenia musi
    być zawarta w tej samej lub 'mocniejszej' formie niż umowa
    zmieniana" (to utwór autorski (C) moje - oparty o nie podlegający
    prawom autorskim tekst K.C. odtwarzany "z głowy czyli z niczego",
    dla jasności :>).
    Po polsku - skoro *na piśmie* zobowiązałeś się jak wyżej
    to IMHO należało co najmniej na piśmie zawrzeć umowę
    wyłączającą *ten* program z ustaleń.

    >+ Jeśli jednak by się okazało, że pracodawca ma prawa do tego
    >+ programu to w jakim zakresie:

    Jeśli nabył prawa (i powoła się na to) "w związku z umową
    o pracę" - to *wszystkie* prawa majątkowe. Tobie zostanie tylko
    "prawo do podpisu" (prawo osobiste).

    [...]
    >+ - czy będę musiał przekazać pracodawcy sam program,
    >+ czy program wraz z kodem źródłowym

    Hm... jeśli on go *nie ma* to nieco komplikuje postać
    rzeczy :) Cechą umowy o pracę jest m.in. "wykonywanie pod
    nadzorem", więc... ktoś tu nie nadzorował.
    IMHO !!
    Byłeś (formalnie) jednocześnie kierownikiem ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-09-13 07:39:22
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Hudson Hawk wrote:

> [...]
    > obowiązków narzędzia (kompilatora) do napisania tego programu i tego
    > programu nie pisałem w godzinach pracy więc co w tym przypadku ???

    Jeżeli wykonujesz pracę w ramach umowy o pracę obowiązkiem pracodawcy jest
    dostarczenie Tobie wszystkich potrzebnych narzędzi. No chyba że ustalasz z
    pracodawcą, że wykorzystasz własne potrzebne w danej sytuacji narzędzie.

    Skoro wykonywałeś poza godzinami i miejscem pracy i bez nadzoru osobowego
    pracodawcy ("niech pan nad programem pracuje każdego dnia 3 godziny",
    "proszę pokazać, co pan już zrobił" itd.) to bardziej pradopodobne wydaje
    mi się, że wykonywanie programu była poza stosunkiem o pracę.
    Czy pracodawca nakazał tobie w ramach obowiązków pracowniczych wykonywanie
    programu czy zaproponował, żebyś taki program przygotował i po ustaleniach
    wykonywałeś na mocy odrębnej umowy?

> [...]
    > - czy może ten program sprzedać innej firmie
    > - czy będę musiał przekazać pracodawcy sam program, czy program wraz z

    Zależy, jak wyglądaja treść umowy pomiędzy Tobą a pracodawcą. Jeżeli posiada
    prawa autorskie majątkowe to licencję może sprzedać komu chce.

    Umowa o przeniesienie praw autorskich musi być zawarta na piśmie pod rygorem
    nieważności.

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 7. Data: 2003-09-13 07:56:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Sep 2003, Maria Ossowska wrote:

> [...]
    >+ "proszę pokazać, co pan już zrobił" itd.) to bardziej pradopodobne wydaje
    >+ mi się, że wykonywanie programu była poza stosunkiem o pracę.

    To prawda. Tylko pytanie czy (pracodawca) się przyzna.

    >+ Czy pracodawca nakazał tobie w ramach obowiązków pracowniczych wykonywanie
    >+ programu czy zaproponował, żebyś taki program przygotował i po ustaleniach
    >+ wykonywałeś na mocy odrębnej umowy?

    Z braku informacji od pytającego chyba na 999,98 promila
    możemy przyjąć że ustalenia były ustne :)
    Jak to było, "umowa o wartosci przenoszącej 2000 zł powinna
    być stwierdzona pismem" ? (KC, "forma czynności" czy jakoś tak)

    [...]
> [...]
    >+
    >+ Umowa o przeniesienie praw autorskich musi być zawarta na piśmie pod rygorem

    To próbując podsumować zaistniały stan będziemy mieli:
    - umowę na piśmie (o pracę)
    - umowę ustną o wykonanie programu, do której będą sprzeczne
    zeznania ("poleciłem pracownikowi...a jeśli coś robił w domu
    zamiast nadgodziny trzaskać to nie wiedziałem, widziałem
    że zrobił i działa")

    ...i ?

    >+ Pozdrawiam,

    wzajem :) Gotfryd

  • 8. Data: 2003-09-13 08:43:38
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > To prawda. Tylko pytanie czy (pracodawca) się przyzna.

    Chyba odwrotnie: skoro korzyść ma być po jego stronie (ciężar udowodnienia
    faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne - art. 5
    k.c.) to pracodawca będzie musiał udowodnić że wykonanie programu było w
    ramach stosunku o pracę.

> [...]
    > Jak to było, "umowa o wartosci przenoszącej 2000 zł powinna
    > być stwierdzona pismem" ? (KC, "forma czynności" czy jakoś tak)

    W tym przypadku zastosowanie mają przepisy prawa autorskiego:
    art. 53 Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania
    formy pisemnej pod rygorem nieważności.

> [...]
    > zeznania ("poleciłem pracownikowi...a jeśli coś robił w domu
    > zamiast nadgodziny trzaskać to nie wiedziałem, widziałem

    Kwestia dowodu czy taka umowa w ogóle istniała (jeśli wartość dzieła
    przekracza 2.000 zł) kwestia przeniesienia praw autorskich - udzielenia
    licencji (art. 53 prawa autorskiego: pisemna pod rygorem nieważności).

    Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z
    utworu ("licencja") obejmuje pola eksploatacji _wyraźnie w niej
    wymienione_.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Marysia

  • 9. Data: 2003-09-13 10:17:15
    Od: "Hudson Hawk" <h...@p...pnet.pl>

    Witam ponownie

    Dziękuję za zainteresowanie się tym tematem i liczne odpowiedzi :-)

    Żadnej odrębnej pisemnej umowy dot. napisania tego programu nie było.
    Mam podpisany przeze mnie dokument pt. "Zakres obowiązków służbowych,
    uprawnień i odpowiedzialności"

    Jest tam punkt w dziale "Szczegółowy zakres obowiązków służbowych" i brzmi
    on:
    "Opracowywanie i modyfikowanie oprogramowań wspomagających pracę pracowników
    firmy XXX"

    Czy jest to jakaś różnica w zanczeniu słów "Opracowywanie" a "Tworzenie" ???

    A jeśli miałbym podpisany przez pracodawcę dokument o brzmieniu mniej więcej
    takim:
    Oświadczam, że program X został napisany przez naszego pracownika Imię
    Nazwisko poza godzinami pracy
    Może macie jakieś inne propozycje treści dokumentu, którego podpisania
    pracodawca nie mógł by mi odmówić.

    pozdrawiam,
    Hudson Hawk

  • 10. Data: 2003-09-13 13:15:08
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-13 12:17, Hudson Hawk napisał(a):

> [...]
    >firmy XXX"
    >
    >Czy jest to jakaś różnica w zanczeniu słów "Opracowywanie" a "Tworzenie" ???

    Oczywiście, że jest. Opracowanie to określenie wyglądu, funkcjonalności,
    struktury, użytych algorytmów itd., a tworzenie to już wykonanie samego
    programu.

> [...]
    >takim:
    >Oświadczam, że program X został napisany przez naszego pracownika Imię

    Takie oświadczenie jest dziwne. Równie dobrze można napisać (przez
    analogję): "oświadczam, że pan X przyjechał dziś do pracy tramwajem nr
    5". Pracodawca chyba musiałby dużo wiedzieć o swoim pracowniku... Ale to
    drobiazg, raczej logiczny niż prawny.

    >Może macie jakieś inne propozycje treści dokumentu, którego podpisania
    >pracodawca nie mógł by mi odmówić.

    "Oświadczam, że program X nie został wykonany przez pracownika
    Iksińskiego w czasie jego godzin pracy" - chyba lepiej.
    - Szwejk