  • 11. Data: 2007-08-21 12:09:15
    Temat: Re: prawo autorskie ? Wykorzystanie danych z ksiazki
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Marcin Debowski napisał(a):
    > Autorem fotografii jest Matka Natura i dlatego nie podlegają one PA?

    Trochę mylisz pojęcia: "autor" danych pomiarowych będąc solidnym
    naukowcem absolutnie nie chce być autorem w sensie ustawy o PA, lecz
    dąży do tego, aby byłu one kompletnie od niego niezależne. Ciekawe jakie
    postępy byśmy mieli w nauce, gdyby laboranci uprawiali "działalność
    twórczą o charakterze indywidualnym" :)

    Co do fotografii: niektóre owszem, również nie są utworami (np. wierne
    reprodukcje obrazów). W przypadku innych bezpieczniej założyć, że jednak
    są, chociaż w przypadku niektórych np. zdjęć reporterskich można by
    przed sądem wybronić, że nie noszą cech utworu w sensie ustawy.

    Nie zmienia to oczywiście faktu, że układ, zestawienie, baza danych mogą
    już być "indywidualną" twórczością. Jednak do celów naukowych prawo
    autorskie daje szerokie pole do popisu w postaci prawa cytatu.

    R.

  • 12. Data: 2007-08-21 12:23:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 21.08.2007 Robert Osowiecki <r...@r...art.pl> napisał/a:
> [...]
    > dąży do tego, aby byłu one kompletnie od niego niezależne. Ciekawe jakie
    > postępy byśmy mieli w nauce, gdyby laboranci uprawiali "działalność

    Oj to oczywiste, ale to nie ja wywlokłem PA do przyzwolenia na uzycie
    danych stąd i taka a nie inna analogia :)

    > Nie zmienia to oczywiście faktu, że układ, zestawienie, baza danych mogą
    > już być "indywidualną" twórczością. Jednak do celów naukowych prawo
    > autorskie daje szerokie pole do popisu w postaci prawa cytatu.

    Myślę, że to akurat nie ten zakres. Zerknij do wyjściowego postu -
    stabelaryzowane dane. Nie dopatrywałbym się tu w ogóle czegokolwiek z
    tematu PA. List na który odpowiadasz to ogólne pseudofilozoficzne
    dywagacje nt. czego to autorem jest Matka Natura a czego nie jest.
    Proponuję nie mieszać tego z PA :)

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2007-08-21 17:36:52
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Robert Osowiecki <r...@r...art.pl> writes:

    > Trochę mylisz pojęcia: "autor" danych pomiarowych będąc solidnym
    > naukowcem absolutnie nie chce być autorem w sensie ustawy o PA,

    Takich autorów, którzy absolutnie nie chcą być autorami w sensie
    ustawy prawo autorskie jest pewnie wielu, i to nie tylko wśród
    naukowców.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl