  • 1. Data: 2004-05-24 19:38:55
    Temat: prawa autorskie a honoraria
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Mam małe pytanie odnośnie prawa autorskiego i związanych z tym
    honorariów za artykuł opublikowany w pewnym czasopiśmie. Mianowicie w
    tym czasopośmie jest dział, do którego swoje artykuły mogą przesyłać
    czytelnicy i otrzymują oni za to honorarium zgodnie z ustaloną stawką za
    stronę. Jednak w jednym z ostatnich numerów tego czasopisma ukazał się
    zbiorczy artykuł na pewien temat i który w zasadzie był zebranymi
    listami czytelników z wypowiedziami na ten temat. Rola redakcji
    ograniczyła się do zebrania ich i dostosowania do ilości wolnego
    miejsca. Co prawda wypowiedź jednej z osób była wcześniej już
    publikowana w innym, siostrzanym czasopiśmie(to samo wydawnictwo) ale
    wiem od tej osoby, że redakcja otrzymała zgodę a autor zrzekł się
    honorarium bo ta wypowiedź w praktycznie niezmienionym kształcie leży w
    archiwach usenetu więc jest wypowiedzią publiczną. Wśród listów
    opublikowanych w tym artykule znalazł się również mojego autorstwa,
    wysłany jako przemyślenia(i opis mojej metody radzenia sobie z danym
    problemem, którego dotyczył cały artykuł) po lekturze jednego z
    wcześniejszych numerów czasopisma a nie jako konkretny artykuł. Wiem, że
    w większości czasopism za publikacje w rubryce typu "Listy od
    Czytelników" nie płaci więc nie miałbym nic redakcji do zarzucenia gdyby
    mój list pojawił się w takiej rubryce natomiast nie wiem, czy należy mi
    się honorarium za list przekierowany(bez pytania mnie o zgodę) do innej,
    płatnej rubryki, tym bardziej, że list został zamieszczony w całości -
    ponad jedna strona w czasopiśmie.

    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
    http://www.gusnet.prv.pl (nieczynne do odwolania) GG# 2400455