  • 1. Data: 2006-04-07 22:41:38
    Temat: prawa autorskie
    Od: "Sebek" <s...@s...pl>

    Witam!

    Piszę ponownie gdyż ostatnio nie uzyskałem odpowiedzi :(

    Mam pytanie do specjalistów w temacie praw autorskich

    Otóż. Robię stronę internetową na której zawarte będą różne informacje, np.
    historia miasta.
    Czy mogę przepisać jakiś tekst z innej www na własną www i podać źródło?

    Pozdrawiam!
    sebus79

  • 2. Data: 2006-04-07 23:42:34
    Temat: Re: prawa autorskie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 07.04.2006 Sebek <s...@s...pl> napisał/a:
    > Piszę ponownie gdyż ostatnio nie uzyskałem odpowiedzi :(

    Bo temat wielokrotnie poruszany i wystarczyło poszukać w archiwum. A to
    ostatnio było wczoraj, co? Pozazdrościć cierpliwości.

    > Otóż. Robię stronę internetową na której zawarte będą różne informacje, np.
    > historia miasta.
    > Czy mogę przepisać jakiś tekst z innej www na własną www i podać źródło?

    Bez zgody autora nie możesz.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2006-04-07 23:44:05
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Sebek napisaB(a):
    > Piszę ponownie gdyż ostatnio nie uzyskałem odpowiedzi :(

    Pytasz złe osoby :)

    > Czy mogę przepisać jakiś tekst z innej www na własną www i podać źródło?

    Zapytaj autora tego tekstu.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 4. Data: 2006-04-08 07:34:23
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Marcin Debowski* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > Bez zgody autora nie możesz.

    I to jest ciekawe: sądy w zasadzie do dziś odmawiają prawa cytatu w
    internecie. Można powiedzieć, że redaktor internetowego serwisu ma
    mniej obowiązków (rejestracja tytułu w sądzie, polemiki i
    sprostowania) ale też i mniej praw (cytaty, prawo żądania informacji).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| JID:o...@j...org ||| listel: moj_nick (at) post (dot) pl |||

  • 5. Data: 2006-04-08 07:48:33
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Olgierd napisał(a):

> [...]
    > mniej obowiązków (rejestracja tytułu w sądzie, polemiki i
    > sprostowania) ale też i mniej praw (cytaty, prawo żądania informacji).

    Czy możesz przytoczyć jakieś orzecznictwo w tym zakresie? Przyznam się,
    że się lekko zdziwiłem, a problem interesuje mnie z przyczyn i
    osobistych i zawodowych.

    M.

  • 6. Data: 2006-04-08 07:55:18
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Maciej Bebenek* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > Czy możesz przytoczyć jakieś orzecznictwo w tym zakresie? Przyznam się,
    > że się lekko zdziwiłem, a problem interesuje mnie z przyczyn i
    > osobistych i zawodowych.

    Poszukam po niedzieli (w pracy, w Leksie), ale pamiętam, że na temat
    ewentualnego obowiązku rejestrowania "internetowej gazety" w sądzie
    było paręnaście tygodni temu w "Rzepie" - a to po jakimś wyroku
    sądowym.
    Będę pamiętał, zerknę :-)

  • 7. Data: 2006-04-08 08:07:37
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Olgierd napisał(a):

> [...]
    > ewentualnego obowiązku rejestrowania "internetowej gazety" w sądzie
    > było paręnaście tygodni temu w "Rzepie" - a to po jakimś wyroku

    Z tego co pamiętam, rejestracja ma dwie linie orzecznictwa - tak albo
    nie, w zależności od sądu ;-) Ale bardziej chodzi o wspomniane cytowanie.

    > Będę pamiętał, zerknę :-)

    Thnx

    M.

  • 8. Data: 2006-04-08 08:16:03
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > Z tego co pamiętam, rejestracja ma dwie linie orzecznictwa - tak albo
    > nie, w zależności od sądu ;-) Ale bardziej chodzi o wspomniane cytowanie.

    A to akurat oczywiście odnosi się wprost do treści przepisu: sądy
    wychodzą z założenia, że takie "ekstra" uprawnienia jakie daje prawo
    cytatu nie może być rozszerzane. Skoro przepis mówi "prasa radio i
    telewizja" (cytuję z pamięci) to oznacza, że serwisy internetowe nie
    są nim objęte.
    Tak czy inaczej poszukam.

  • 9. Data: 2006-04-08 08:22:39
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Olgierd napisał(a):

> [...]
    > cytatu nie może być rozszerzane. Skoro przepis mówi "prasa radio i
    > telewizja" (cytuję z pamięci) to oznacza, że serwisy internetowe nie

    Niezupełnie

    W rozumieniu ustawy:
    1. prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej,
    jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku,
    opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w
    szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy
    teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki
    filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku
    postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także
    rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające
    publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki
    rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne
    osoby zajmujące się działalnością dziennikarską,

    Kluczowymi słowami są tu "powstające w wyniku postępu technicznego

  • 10. Data: 2006-04-08 08:43:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 08.04.2006 Olgierd <n...@n...problem> napisał/a:
> [...]
    > mniej obowiązków (rejestracja tytułu w sądzie, polemiki i
    > sprostowania) ale też i mniej praw (cytaty, prawo żądania informacji).

    Dlaczego uważasz. że ma mniej praw w zakresie cytowania?

    --
    Marcin