  • 11. Data: 2004-11-22 16:35:32
    Temat: Re: praca dyplomowa cz. 2
    Od: Patryk <p...@S...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > A widzisz rozbieżności? Bo o ile dotyczy to promotora, który z reguły jest
    > pracownikiem uczelni, to już studenta za pracownika trudno uznać - moim
    > zdaniem.
    ale chodzi o to ze w tej interpertacji o wspolautorstwo w pracy wedlug tej
    interpretacji

    cytat ze strony
    Promotor jako współautor pracy dyplomowej i doktoranckiej
    Na gruncie prawa autorskiego, promotor w zasadzie nie powinien mieć prawa do
    współautorstwa prac, o których mowa. Nie ulega wątpliwości, że z tytułu
    nadzoru nad realizacją pracy ma on swój udział w jej ostatecznym kształcie.
    Zważywszy jednak, że prawo autorskie chroni formę wyrażeniową pracy, sposób
    przedstawienia treści, a nie treść jako taką, udział promotora w powstaniu
    pracy nie może przesądzać o jej współautorstwie. Oczywiście w przypadku
    publikacji pracy w konkretnych sytuacjach może wystąpić jako jej
    współautor, ale na warunkach uzgodnionych z dyplomantem lub doktorantem .

    Inną kwestią jest prawo promotora do autorstwa lub współautorstwa wyników
    zawartych w pracy, jednak materia ta nie jest regulowana prawem autor

    --
    Patryk

  • 12. Data: 2004-11-22 22:04:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Patryk" <p...@S...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Inną kwestią jest prawo promotora do autorstwa lub współautorstwa wyników
    > zawartych w pracy, jednak materia ta nie jest regulowana prawem autor

    Nie zgadzam się z tym. Promotor ma poważny wpływ na kształt pracy.
    niejednokrotnie sam dokonuje korekt. Dostarcza wyników badań, wskazuje ich
    kierunki, wskazuje literaturę.

  • 13. Data: 2004-11-22 23:47:32
    Od: Patryk <p...@S...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > Nie zgadzam się z tym. Promotor ma poważny wpływ na kształt pracy.
    > niejednokrotnie sam dokonuje korekt. Dostarcza wyników badań, wskazuje ich
    np. korektor w drukarni wydawnictwie tez nanosi poprawki (chyba) a raczej
    nikt nie uznaje go za wspolautora, no moze nie jest to dokladne porownanie
    ale nic lepszego mi nei przychodzi do glowy
    popierajac jeszcze interpetacje z tej stronki dodam ze praca magisterska ma
    byc samodzielna

    rozumiem obie strony wedlug mnie to wszyscy maja racje jednak chyba jest
    jakas obowiazujaca interpretacja ? gdzie mam czegos takiego szukac ?

    --
    Patryk

  • 14. Data: 2004-11-23 06:25:02
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> popełnił 22 lis 2004 na
    pl.soc.prawo utwór news:cntrvq$ehc$5@news.onet.pl:

    > Nie zgadzam się z tym. Promotor ma poważny wpływ na kształt pracy.
    > niejednokrotnie sam dokonuje korekt. Dostarcza wyników badań, wskazuje
    > ich kierunki, wskazuje literaturę.
    Każdy?
    Piszesz o konkretnym promotorze doc. dr. hab. Kowalskim czy o promotorze -
    jako takim?
    Kto pozwala kreślić po swojej pracy?, spis literatury? - to dydaktyka.
    Wyniki badań? Publikowane? Jego /promotora/?
    Kto jest AUTOREM pracy?
    Komu przysługuja osobiste prawa autorskie?
    Czy promotor moze sie "dopisac" jako wspolautor?

    --
    pozdro
    poreba

  • 15. Data: 2004-11-23 11:21:13
    Od: "Robcio" <r...@i...pl>

    > O ile pamietam to dyplom dostaje się po otrzymaniu absolutorium,
    > złożeniu pracy dyplomowej i jej obronieniu, wiec wszystkie warunki
    > spełnione.

    a ja mam absolutorium zlozylem prace obronilem i dyplomu nie mam bo zgubili
    moja karte obiegowa ze nie wisze nic zadnej katadrze i dupa... ja urlopu na
    tydzien nie wezme zeby zbierac podpisy a oni mi dac nie chca ;)))))) i tak
    juz prawie 3 lata

  • 16. Data: 2004-11-23 15:47:30
    Od: Wieslaw Lubas <v...@m...put.poznan.pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > Nie zgadzam się z tym. Promotor ma poważny wpływ na kształt pracy.
    > niejednokrotnie sam dokonuje korekt. Dostarcza wyników badań, wskazuje ich
    > kierunki, wskazuje literaturę.

    Moze to zalezy od zaangazowania studenta?
    Mi wynikow badan dostarczyly publikacje oraz badania prowadzone we
    wlasnym zakresie. Rola promotora sprowadzila sie do wprowadzenia do
    tematu, oceny wynikow (ale nie wyciagniecia wnioskow), korekty
    technicznej i jezykowej (i byly to sugestie "ja bym zrobil tak a tak,
    pani niech zrobi jak uwaza"). Niemniej - uczelnie wyciagnela reke z
    pismem o przekazaniu prawa majatkowych do podpisania...

    WL

    PS. Pisalem przy uzyciu wlasnego komputera i wlasnego softu, ew.
    korzystajac z komputerow firm nie zwiazanych z uczelnia. No ale w karcie
    tytulowej jak wol mam napisane "miejsce wykonania pracy: laboratoria
    uczelni".

  • 17. Data: 2004-11-23 20:19:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Kto jest AUTOREM pracy?
    > Komu przysługuja osobiste prawa autorskie?
    > Czy promotor moze sie "dopisac" jako wspolautor?

    Promotor - moim zdaniem - z samej definicji jest współautorem. Takie jest
    jego zadanie. I nie "dopisuje" się on jako współautor, tylko jest nim po
    prostu. Stąd z przodu uwidoczniasz ten fakt, umieszczając go na stronie
    tytułowej - jako promotora. A w jakim zakresie uczestniczy w tworzeniu pracy
    i na ile jest to twórcze a nie destrukcyjne uczestnictwo, to już inna
    sprawa.

  • 18. Data: 2004-11-23 20:30:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wieslaw Lubas" <v...@m...put.poznan.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pani niech zrobi jak uwaza"). Niemniej - uczelnie wyciagnela reke z
    > pismem o przekazaniu prawa majatkowych do podpisania...

    Bo takie jest życie. W każdym razie innej podstawy prawnej nakazania
    przekazania praw majątkowych ja nie widzę. Co więcej, to się zastanawiam, co
    by było, gdyby ktoś odmówił. Ja takiego dylematu nie miałem. Za moich czasów
    (początek lat 90-tych) nikt się takimi rzeczami nie przejmował. Oddawało sie
    pracę w iluś tam egzemplażach i po sprawie. Jeden egzemplarz mojej zupełnie
    boczny zakład wziął do wdrożenia. Wespół z pracą z zupełnie innej uczelni
    stanowiło to komplet jednego urządzenia. I nawet to robili później. Nikt
    nigdy mi wstrętów o to nie czynił, a nawet w Instytucie, w którym się
    broniłem przez jakiś czas wisiały zdjęcia prototypu. Ale - jak piszę - to
    były inne czasy troszkę.

    Moim zdaniem te oświadczenia faktycznie są cokolwiek podejrzane. No bo,
    gdyby to wynikało z prawa, to po co by były? Przyznam szczerze, że same
    oświadczenia są dla mnie zagadkowe. Bo albo prawo do współudziału w prawach
    majątkowych wynika z przepisów ogólnych i oświadczenie jest kolejnym nikomu
    nie potrzebnym papierkiem. Albo nie wynika, ale wówczas przekazanie praw
    autorskich jest uzależnione od dobrej woli studenta. Co więcej żądanie
    takiego oświadczenia, czy też uzależnianie wydania dyplomu albo inne temu
    praktyki zaczyna zahaczać o korupcję. Przecież korupcja, to nie tylko
    żądanie korzyści dla siebie, ale również dla kogoś innego. W tym wypadku
    uzależniamy wykonanie czynności prawnej wydania dyplomu od darowizny na
    rzecz uczelni. Sam jestem ciekaw, jaką uczelnie podają podstawę prawną.

> [...]
    > korzystajac z komputerow firm nie zwiazanych z uczelnia. No ale w karcie
    > tytulowej jak wol mam napisane "miejsce wykonania pracy: laboratoria

    No to złożyłeś fałszywe oświadczenie :-) - a co to za uczelnia? :-)))))

  • 19. Data: 2004-11-23 23:59:26
    Od: Wieslaw Lubas <v...@m...put.poznan.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > No to złożyłeś fałszywe oświadczenie :-) - a co to za uczelnia? :-)))))

    Politechnika Poznanska ;-)

    WL