    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: pomylka sprzedajacego w cenie
    Date: Thu, 02 Sep 2004 06:34:10 +0200

    Ave!

    Załóżmy że jest sobie sklep. W sklepie na półkach są towary i przy tych
    towarach są ceny. Załóżmy, że sprzedający się rąbnął i wstawił złą cenę
    - za niską (przy czym tak o nieco więcej jak o rząd wielkości niższą).

    Przy czym nie tak jak w niedawnym wątku - nie omyłkowo wydany inny
    towar, tylko omyłkowo publiczna oferta zawierała błąd.

    Ktoś nabywa ten towar, i chce zapłacić podaną cenę. Teraz dwa warianty:
    przy kasie się orientują (czy da się wykłócić cenę podaną przy towarze)
    albo błąd jest w całym systemie (czy ewentualnie potem mogą wysępić
    zwrot). Ja rozumiem - nieuzasadnione wzbogacenie. Ale z drugiej strony
    przeceny wolno im robić. A potem co? Zmienili zdanie? Ja udowodnią, że
    to była pomyłka z ich strony, a nie zmiana widzimisię...

    Teraz zmodyfikujmy nieco historę i przenieśmy to wszystko na Allegro
    (głupkowaty sprzedający maniacko używa separatorów dziesiętnych do
    oddzielania tysięcy i zamiast 12'900 zł wychodzi 12,90 zł)

    Teraz ktoś to wylicytował za te 12.90 zł. Teoretycznie umowa jest
    wiążąca. Ale teraz pytanie, czy to kupujący może żądać od sprzedającego
    wywiązania się z faktycznie istniejącej umowy-oferty, czy też
    sprzedający może domagać się zapłacenia ceny 'jaka powinna być'. Pomyłka
    jest dość oczywista, niemniej zapis jest zapis.

    Dla uproszczenia - proszę o pominięcie aspektów moralnych, jako że
    chodzi o sprawę mnie nie dotyczącą osobiście (zresztą i przez
    zainteresowanego traktowaną jako żart). Po prostu ciekawi mnie strona
    formalna.