  • 51. Data: 2009-04-08 20:46:27
    Temat: Re: pomyłka babki na poczcie - wpłata na konto
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:
> [...]
    inanse&F=Wplaty

> [...]
    >

    > Art. 2. 1. Usługę pocztową stanowi, wykonywane w obrocie krajowym lub
    > zagranicznym, zarobkowe:
    > 1) przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek oraz
    > druków nieopatrzonych adresem, zwanych dalej "drukami bezadresowymi";
    > 2) prowadzenie punktów wymiany umożliwiających przyjęcie i
    > wymianę korespondencji między podmiotami korzystającymi z obsługi tych
    > punktów;
    > 3) realizowanie przekazów pocztowych.
    >

    > Wykaz usług pocztowych wygląda na enumeratywny. Tak wiec wydaje mi sie
    > że poczta przelewów nie powinna robić ;)

    Bez przesady. Po prostu wpłata na rachunek bankowy nie jest usługą
    pocztową. A poczta może również wykonywać usługi, które nie są usługami
    pocztowymi, na przykład sprzedawać proszki do prania.

    > Ale może to co innego i macie rację.
    > Trzeba wystąpić i sprawdzić czy poczta nie pójdzie po mojej linii i nie
    > powie że to jest przekaz i wskaże na organicznie swojej
    > odpowiedzialności. Jakbym miał obstawiać to powiedziałbym że tak zrobi.
    >
    > Ps.
    >
    > Zajrzałem do prawa bankowego:
    >

    > Art. 5. 1. Czynnościami bankowymi są:
    >
    > 6) przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych,
    >
    > 10) pośrednictwo w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz
    > rozliczeń w obrocie dewizowym.
    >
    > I która to czynność "przelew" :) ?

    Prawo bankowe
    art. 63c
    Polecenie przelewu stanowi udzieloną bankowi, z zastrzeżeniem art. 63g,
    dyspozycję dłużnika obciążenia jego rachunku określoną kwotą i uznania
    tą kwotą rachunku wierzyciela. Bank wykonuje dyspozycję dłużnika w
    sposób przewidziany w umowie rachunku bankowego.

    --
    Liwiusz

  • 52. Data: 2009-04-10 08:11:54
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 10 Apr 2009 09:40:23 +0200, Mikołaj \"Miki\" Menke napisał(a):

    > Zdarza się i to wcale nie rzadko. Tym bardziej, że ostatnio była jakaś
    > sprawa, gdzie orzeczono, że to poczta czy tam bank odpowiada za straty w
    > przypadku wpłaty na rachunek z niezgodnymi danymi.

    Troszkę inaczej ;) ale nie zmienia to faktu, że ręcznie (ani nie ręcznie)
    nikt nie będzie weryfikował danych w przelewach.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl