  • 1. Data: 2006-03-15 22:11:24
    Temat: pomocy - kazus
    Od: kimba <k...@i...pl>

    Mam problemy z kazusem z kpk (strach pomyslec, co będzie jak będę sie
    uczyć kpc), pomóżcie dobre duszyczki.

    Sprawa w sądzie toczy się w postępowaniu uproszczonym. Na rozprawę nie
    stawił się oskarżony, prawidłowo zawiadomiony i sąd procedował zaocznie,
    następnie rozprawę odroczył na okres 2 miesięcy. Na nastepniej rozprawie
    ma zastosowanie art. 484 § 2 kpk, czyli toczy się w trybie zwyczajnym.
    Oskarżony ponownie się nie stawił, wezwanie odebrała jego żona. Sąd:
    1. musi odroczyć rozprawę, nie może prowadzić jej pod nieobecność
    oskarżonego - art. 75 § 1 kpk,
    2. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 479 § 1 kpk, gdyż dalej
    jest to postępowanie zaoczne,
    2. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 376 § 2 kpk, gdyż sąd
    odczytał wyjaśnienia oskarżonego,
    3. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 377 § 3 kpk, gdyż
    stawiennictwo w tym wypadku nie jest obowiązkowe.

    Pzdr.

    Marta

  • 2. Data: 2006-03-16 12:51:32
    Temat: Re: pomocy - kazus
    Od: "iza" <i...@e...pl>

> [...]
    > 3. może prowadzić pod jego nieobecność - art. 377 § 3 kpk, gdyż
    > stawiennictwo w tym wypadku nie jest obowiązkowe.

    Stawiam na ostatnią odpowiedz :) To ze wezwanie odebrała jego zona nie ma
    znaczenia dla prawidłowego doręczenia wezwania. Pierwsza odpowiedz odpada w
    przedbiegach - jak dla mnie nie ma zadnego sensu. Co do drugiej - to
    wspomniany tam przepis mówi o tym co się dzieje gdy oskarżony nie stawi się
    na rozprawę kiedy sprawa toczy się w trybie postępowania uproszczonego a w
    tym wypadku mamy do czynienia z postępowaniem zwyczajnym (w związku z tak
    długim odroczeniem - max moze być 21 dni dla postępowania uproszczonego).
    Trzeci wariant - tez odpada bo nasz oskarzony nie zlozył wyjaśnień, tak więc
    przepis art. 376 § 2 kpk nie ma w tym wypadku zastosowania.
    No i pozostaje jedyna słuszna odpowiedz nr 4

    Iza ^.^

  • 3. Data: 2006-03-16 17:16:11
    Od: moris123 <m...@i...pl>

    iza napisał(a):

    > Stawiam na ostatnią odpowiedz :) To ze wezwanie odebrała jego zona nie ma
    > znaczenia dla prawidłowego doręczenia wezwania.
    > No i pozostaje jedyna słuszna odpowiedz nr 4

    Ale art. 377 § 3 kpk mówi wprost o osobistym zawiadomieniu oskarżonego.
    Jak podają chyba wszyscy komentatorzy, w tym wypadku nie wchodzi w grę
    doręczenie zastępcze np. z art. 132 § 2 kpk, jakie to w kazusie miało
    miejsce. Więc art. 377 § 3 kpk, nie może mieć tu zastosowania. :-(

    Moris

  • 4. Data: 2006-03-16 20:13:41
    Od: "iza" <i...@e...pl>

> [...]
    > doręczenie zastępcze np. z art. 132 § 2 kpk, jakie to w kazusie miało
    > miejsce. Więc art. 377 § 3 kpk, nie może mieć tu zastosowania. :-(

    IHMO nie masz racji. Wyobraz sobie taką sytuację - sędzia przed rozprawą
    sprawdza czy są zwrotki w aktach - tzn czy ci którzy mieli być wg jego
    zarządzenia wezwani na rozprawę zostali wezwani (robi to jak wiadomo
    sekretariat). Zwrotki są - czyli ze osoby te zostały prawidłowo
    zawiadomione - sędzia w tym momencie nie przygląda się podpisom na
    zwrotkach, bo niby jaki ma wpływ na to czy listonosz wręczy przesyłkę
    oskarżonemu czy jego żonie która oświadczy że mąż poszedł do sklepu po
    papierochy?
    No ale mogę sie mylic więc bądz tak dobry i zacytuj jakiegos komentatora bo
    zajrzałam do Grzeszczyka i Stefanskiego i niczego na ten temat nie
    znalazłam.

    Iza ^.^

  • 5. Data: 2006-03-16 21:19:35
    Temat: Re: pomocy - kazus - długie !
    Od: moris123 <m...@i...pl>

    iza napisał(a):

    > No ale mogę sie mylic więc bądz tak dobry i zacytuj jakiegos komentatora bo
    > zajrzałam do Grzeszczyka i Stefanskiego i niczego na ten temat nie
    > znalazłam.

    W tej chwili mam dostęp wyłącznie do Legalisa, a w nim komentarza do KPK
    napisanego przez prof. P. Hofmńskiego, do art. 377 kpk cytuję:

    "11. Jeżeli oskarżony odpowiada z wolnej stopy, sądowi wolno
    przeprowadzić rozprawę bez jego obecności w dwóch sytuacjach:
    1) jeśli prawidłowo zawiadomiony został o terminie rozprawy i
    oświadczył, że nie weźmie w niej udziału. Oświadczenie to powinno być
    złożone na piśmie lub też do protokołu (art. 116). Oświadczenie to musi
    być wyraźne i nie może być domniemywane z samego faktu niestawiennictwa
    (choćby nieusprawiedliwionego). Por. R. A. Stefański, [w:] Bratoszewski
    i in., Kodeks, t. II, s. 249,
    2) zawiadomiony został osobiście i nie stawił się na rozprawę bez
    usprawiedliwienia. Ustawa wymaga tu osobistego powiadomienia o terminie
    rozprawy, co należy wiązać z treścią art. 132 § 1 (osobiste doręczenie
    pisma), jak również z sytuacją, gdy oskarżony uczestniczył w rozprawie,
    którą przerwano określając termin, w którym będzie kontynuowana.
    Ustawodawca wyraźnie wymaga tu "wyższego standardu zawiadomienia" o
    terminie rozprawy, aby wykluczyć niepewność co do tego, czy oskarżony
    wie o terminie rozprawy. Trudno więc go uznać za osobiście
    zawiadomionego o terminie rozprawy, jeśli wezwanie na rozprawę odebrał
    dorosły domownik (art. 132 § 2), przesłano je za pośrednictwem poczty
    elektronicznej (art. 132 § 3), względnie gdy pozostawiono je osobie
    upoważnionej do odbioru korespondencji w miejscu zatrudnienia
    oskarżonego (art. 133 § 3). Jeśli jednak oskarżony został osobiście
    zawiadomiony o terminie rozprawy i nie stawił się na nią lecz swoje
    niestawiennictwo usprawiedliwił, prowadzenie rozprawy nie jest
    dopuszczalne. Sąd może bowiem procedować na rozprawie tylko wówczas, gdy
    wie na pewno, iż oskarżony nie chce w niej uczestniczyć.".

    Cóż sędzia zawsze musi sprawdzić, kto podpisał zwrotkę, w przypadku
    niestawiennictwa strony.

    Pzdr.