  • 1. Data: 2010-12-03 19:44:17
    Temat: podział mieszkania na dwa
    Od: "trok" <t...@t...pl>

    Witam,

    może ktoś się spotkał z sytuacją podziału mieszkania na dwa mniejsze?
    Mam takie wieksze odziedziczone i zastanawiam się nad wyodrębnieniem
    niezależnych lokali.

    Jak do tego podejść?

    --
    pozdrawiam
    dr_indy

  • 2. Data: 2010-12-03 22:20:33
    Temat: Re: podział mieszkania na dwa
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 03-12-2010 20:44, trok pisze:
> [...]
    >
    > może ktoś się spotkał z sytuacją podziału mieszkania na dwa mniejsze?
    > Mam takie wieksze odziedziczone i zastanawiam się nad wyodrębnieniem

    Ja bym zaczął od zgody wspólnoty (spółdzielni), bo pewnie będzie
    potrzebna w sytuacji, gdy np. trzeba będzie zrobić nowe wejście do
    jednego z mieszkań. Zresztą lepiej mieć wspólnotę po swojej stronie.
    Potem postawienie ściany. Potem zgłoszenie tego w PINB i wniosek o
    wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu. Potem urządzenie księgi
    wieczystej.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2010-12-04 09:05:47
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "trok" <t...@t...pl> napisał

> [...]
    > mniejsze?
    > Mam takie wieksze odziedziczone i zastanawiam się nad wyodrębnieniem

    Jeśli to wspólnota mieszkaniowa to najpierw zgoda wspólnoty w formie
    uchwały (Ustawa o własności lokali art. 22 pkt. 4).
    Potem projekt i pozwolenie na budowę.
    Po ukończeniu robót budowlanych zaświadczenie od starosty o
    samodzielności lokali powstałych po podziale (art. 2 pkt 3 UoWL) i
    następnie odpowiednie zmiany w KW.
    To główne punkty, faktycznie biegania po instytucjach będzie więcej.

  • 4. Data: 2010-12-04 10:03:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Dec 2010, .B:artek. wrote:

    > Ja bym zaczął od zgody wspólnoty (spółdzielni), bo pewnie będzie potrzebna
    > w sytuacji, gdy np. trzeba będzie zrobić nowe wejście do jednego z mieszkań.

    Ha, wyszło mi że jest potrzebna w każdym przypadku:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-wlasnosci
    -lokali-1_2_8.html
    +++
    Art. 22
    [...]
    4. Połšczenie dwóch lokali stanowišcych odrębne nieruchomoœci w jednš
    nieruchomoœć lub podział lokalu wymaga zgody właœcicieli wyrażonej
    w uchwale. W razie odmowy zainteresowany właœciciel może żšdać
    rozstrzygnięcia przez sšd.
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-12-04 17:31:27
    Od: "Hades" <w...@v...pl>

    > Użytkownik "Alek"
    [ciach]

> [...]
    > zmiany w KW.
    > To główne punkty, faktycznie biegania po instytucjach będzie więcej.

    A jak zgoda wspolnoty ma sie do prawa do swojej wlasnosci bo troche
    to dla mnie niejasne? Mieszkania w calym budynku zostaly wykupione
    i stanowia wlasnosc poszczegolnych czlonkow wspolnoty a mimo to
    poszczegolni wlascieile maja ograniczona swobode dysponowania swoja
    wlasnoscia. Cos to chyba nie tak.
    AM

  • 6. Data: 2010-12-04 17:48:56
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Hades" <w...@v...pl> napisał

> [...]
    > i stanowia wlasnosc poszczegolnych czlonkow wspolnoty a mimo to
    > poszczegolni wlascieile maja ograniczona swobode dysponowania swoja

    Prawo własności nie jest bezwzględne i nieograniczone. Skoro
    mieszkanie jest w budynku wielorodzinnym to o stuprocentowej
    niezależności i autonomii możesz zapomnieć bo jesteś częścią
    wspólnoty.

  • 7. Data: 2010-12-04 18:18:21
    Od: "Hades" <w...@v...pl>

> [...]

    > budynku wielorodzinnym to o stuprocentowej niezależności i autonomii możesz

    To w takim razie w jakim stopniu ma sie niezaleznosc we wlasnym
    mieszkaniu? Mozna sobie bez uzyskiwania zgody wyburzyc scianke
    dzialowa i zrobic salon z 2 malych pokoi? Co w ogole mozna zrobic
    na swoim?
    AM

  • 8. Data: 2010-12-04 18:29:00
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Hades" <w...@v...pl> napisał

    > To w takim razie w jakim stopniu ma sie niezaleznosc we wlasnym
    > mieszkaniu? Mozna sobie bez uzyskiwania zgody wyburzyc scianke
    > dzialowa i zrobic salon z 2 malych pokoi?

    Jeśli nie ingerujesz w konstrukcję i instalacje budynku to
    prawdopodobnie możesz. Jednak wcześniej skonsultuj się z budowlańcem z
    odpowiednimi uprawnieniami.

    > Co w ogole mozna zrobic na swoim?

    W zasadzie wszystko co nie narusza prawa i praw innych osób.
    Jest to na tyle ogólne stwierdzenie, że raczej nie pomogłem, prawda?
    ;)

  • 9. Data: 2010-12-04 18:41:41
    Od: SQLwiel <n...@c...pl>

    W dniu 2010-12-04 19:18, Hades pisze:

    > To w takim razie w jakim stopniu ma sie niezaleznosc we wlasnym
    > mieszkaniu? Mozna sobie bez uzyskiwania zgody wyburzyc scianke
    > dzialowa i zrobic salon z 2 malych pokoi?

    Działową - tak, nośną - nie.
    Jak Ci zarząd(ca) (a raczej jego INB) pozwoli, to pod pewnymi warunkami
    (belka) da się i nośną.

    Co w ogole mozna zrobic
    > na swoim?

    Kupę. :)

    Nie da się odpowiedzieć jednym zdaniem. Chcesz świadomie korzystać ze
    swoich praw, to czytaj ustawy i rozporządzenia. Miłej lektury :)

    --
    Dziękuję.
    Pozdrawiam.