  • 1. Data: 2005-07-23 21:06:47
    Temat: podstawa emerytury
    Od: "monika" <s...@p...onet.pl>

    Pracowałam od 1969 r.do 1992r, od 26.01.1993 do 24.07.1993 zasiłek chorobowy
    następnie od maja 1993 do czerwca 2003 ustalone inwalidztwo ( renta od
    25.07.1993
    do 30.06.2003). Od 1.08.2003 do chwili obecnej pracuję, od 10 sierpnia mogę
    przejść
    na emeryturę.Do wyliczenia renty miałam wskaźnik 188,6%. Czy do wyliczenia
    emerytury mogę skorzystać z tego wskaźnika. 10 kolejnych lat w ostatnich 20
    latach nie wchodzi w grę. Jeżeli do podstawy przyjmę 20 dowolnie wybranych
    lat to wskaźnik
    wynosi tylko 106%. JEST TO OK. 500 zł mniej. Dla mnie to duża kwota,
    ponieważ
    jestem po wypadku samochodowym (wypadnięty dysk w trzech kręgach) a nasz ZUS
    PRZYZNAJE MI ZERO % UTRATY ZDROWIA. Pogodziłam się z tym ,bo nie mam już
    siły walczyć z ZUS-em, jestem kolejną ofiarą systemu.
    ELŻBIETA

  • 2. Data: 2005-07-23 23:13:46
    Temat: Re: podstawa emerytury
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "monika" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na emeryturę.Do wyliczenia renty miałam wskaźnik 188,6%. Czy do
    wyliczenia
    > emerytury mogę skorzystać z tego wskaźnika.

    Najlepiej zapytać w ZUS, w informacji emerytalno-rentowej. Ale
    prawdopodobnie (na 99%) można skorzystać, przy czym kwota bazowa też
    będzie taka jak do renty, tylko zostaną uwzględnione wszystkie
    waloryzacje od 1993 r. do chwili obecnej.

    > 10 kolejnych lat w ostatnich 20
    > latach nie wchodzi w grę. Jeżeli do podstawy przyjmę 20 dowolnie
    wybranych
    > lat to wskaźnik
    > wynosi tylko 106%.

    Ale kwota bazowa byłaby aktualna (1903,03 zł), dlatego trzeba
    przeliczyć, jaki wariant jest korzystniejszy.

    wa

  • 3. Data: 2005-07-24 07:00:48
    Od: "Basia" <m...@g...pl>

    wektor <w...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > wybranych
    >
    > Ale kwota bazowa byłaby aktualna (1903,03 zł), dlatego trzeba
    > przeliczyć, jaki wariant jest korzystniejszy.

    Widzę że jest Pan zorientowany w sprawach zusowskich, więc pozwolę się
    wtrącić z własnym pytaniem. U mnie sytuacja jest następująca: po studiach
    przez 5 lat prowadziłam działalność gospodarczą (czyli sama opłacałam
    składkę ZUS, najniższą) Potem zaczełam opłacać KRUS, przyszłą emeryturę też
    będę miała z KRUSu. Zastanawiam się czy w ogóle będzie mi się należała jakaś
    renta w ramach ZUS i ewentualnie jaka ona będzie? Dodam jeszcze że w czasie
    studiów miałam 2 letnią dziekankę, tzw "naukową" (wyjazd na zagraniczne
    stypendium) czyli w sumie studiowałam 7 lat. Będzie z tego coś do tej
    skromniutkiej rolniczej emerytury czy w ogóle lepiej zapomnieć?

  • 4. Data: 2005-07-24 20:04:06
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Basia" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    należała jakaś
    > renta w ramach ZUS i ewentualnie jaka ona będzie?

    Najlepiej zapytać w KRUS lub ZUS, ale z tego, co się orientuję, to
    okres prowadzenia działalności gospodarczej zostanie zaliczony jako
    okres składkowy, chociaż emerytura będzie wypłacana przez KRUS.

> [...]
    tej
    > skromniutkiej rolniczej emerytury czy w ogóle lepiej zapomnieć?

    W ZUS okres studiów (max. 5 lat) zalicza się jako okres nieskładkowy.
    Odnośnie do 2-letniego stażu zagranicznego trzeba zapytać w KRUS (lub
    ZUS), przedstawiając dokumenty dotyczące tego stażu.

    wa

  • 5. Data: 2005-07-25 16:25:07
    Od: "basia" <m...@g...pl>

    wektor <w...@i...pl> napisał(a):