  • 1. Data: 2007-10-21 18:14:58
    Temat: podatek spadkowy do nieruchomości
    Od: a...@g...com

    Witam i proszę o pomoc.

    W spadku po babci odziedziczyłem (testament spisany u notariusza) małe
    (36m2) mieszkanko, które wcześniej wykupiłem w imieniu babci od
    spółdzielni mieszkaniowej. Babcia zmarła we wrześniu 2006. Zacząłem
    remontować to mieszkanie i trochę zwlekałem z otwarciem sprawy w
    sądzie - ta odbyła się we wrześniu 2007 (wyrok uprawomocnił się 2
    października 2007). Okazało się, że muszę zapłacić podatek od spadku.
    W związku z tym mam kilka pytań:
    1- w jaki sposób wycenić wartość mieszkania ? (wartość m2 w agencji
    nieruchomości oscyluje w moim mieście ok. 4 tys, natomiast
    rzeczoznawcy ze spółdzielni wyceniają obecnie mieszkania na 1800-2300
    zł/m2). Czy jeśli podam zbliżoną wartość, powiedzmy 2500 zł/m2 narażam
    się na oskarżenie o zaniżenie wartości?
    2- czy istnieje możliwość złożenia prośby o przeznaczenie kwoty
    podatku np na wykonanie remontu ? (czy taka ulga istnieje tylko w
    przypadku podatku od sprzedaży?)
    3 - w końcu czy warto wypełniać druk SD-Z1 i czy w mojej sytuacji
    zostanie on uznany przez US (zalecany przez US jest druk SD-3 , jednak
    spotkałem się z poradami ,ze warto wypełnić SDz1 (chodzi oczywiście o
    rożne interpretacje terminu "moment otwarcia spadku ".

    Jeśli ktoś siedzi w temacie i mógłby pomóc, to z góry dziękuję.

  • 2. Data: 2007-10-22 06:15:41
    Temat: Re: podatek spadkowy do nieruchomości
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Oct 2007, a...@g...com wrote:

> [...]
    > sądzie - ta odbyła się we wrześniu 2007 (wyrok uprawomocnił się 2
    > października 2007). Okazało się, że muszę zapłacić podatek od spadku.

    Hm. A z czego wynika to ostatnie? Przecież PiS zniósł podatek od
    spadków w 2007, a ów podatek liczy się *z dnia przyjęcia spadku*,
    bo dziwne by było jakby ktoś miał płacić podatek od spadku, który
    odrzucił, prawda?
    Do tego przepis o "stwierdzeniu następnie pismem" AFAIK też już
    poprzednio był. Skąd się okazało, że podatek ma być?

    > rożne interpretacje terminu "moment otwarcia spadku ".

    A moment powstania obowiązku podatkowego to kiedy?
    Bo w ustawie napisali (łamanie i podkreślenia moje):
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    +++
    Art. 6
    1. Obowišzek podatkowy powstaje:

    1) przy nabyciu w drodze dziedziczenia – z chwilš
    przyjęcia spadku;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [...]
    4. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie
    pismem, obowišzek podatkowy powstaje z chwilš sporzšdzenia pisma; jeżeli
    pismem takim jest orzeczenie sšdu, obowišzek podatkowy powstaje z chwilš
    uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku [...]
    ---

    To jest co prawda aktualna treść (na 2007), ale AFAIK na 2006 nie było
    inaczej. Przejrzyj archiwa grupy .prawo.podatki, bo sprawa była parę
    razy AFAIR wałkowana (tu zresztą też :)).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-10-22 19:22:52
    Od: a...@g...com

    Dzięki za reakcje!
    Twój post wlał we mnie odrobinę nadzieji i dodał nieco sił do walki z
    US ;) Niestety nie wygląda to zbyt różowo...

    > Przecież PiS zniósł podatek od
    > spadków w 2007, a ów podatek liczy się *z dnia przyjęcia spadku*,
    > bo dziwne by było jakby ktoś miał płacić podatek od spadku, który
    > odrzucił, prawda?

    W świetle "przepisów przejściowych" (wg US - pismo pani Janiny Banach
    z Dep. Podatków i Opłat etc) kryterium decydującym o stosowaniu nowych
    lub dotychczasowych przepisów jest DATA NABYCIA SPADKU , nie zaś data
    powstania obowiązku podatkowego. Jednocześnie urzędy skarbowe
    interpretują "date nabycia spadku" jako dzień śmierci spadkodawcy (w
    tej sprawie był to wrzesień 06). No i cóż, w tym momencie zwykłemu,
    szaremu podatnikowi , który do tej pory nie miał styczności z ustawami
    i paragrafami , kończą się argumenty.
    Nie będę dalej drążyć tematu tylko z tego względu, iż dziś
    dowiedziałem się,że wystarczy złożyć w US wniosek, w którym oświadcza
    się , iż przez następnych 5 lat będzie się zamieszkiwalo w danym
    mieszkaniu, nie można być przy tym właścicielem innego lokalu - aby
    uzyskać zwolnienie z zapłaty tego podatku (uwierzę jak już będzie po
    wszystkim).

    Jeszcze raz, dzięki za zainteresowanie, link do Ustawy jak i do
    prawo.podatki bardzo mi się przydały. Oczywiście jeśli ktoś może
    wnieść coś nowego w interesującej mnie sprawie to zapraszam do
    pisania.

    -pzdr. @rquez