    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: podatek spadkowy do nieruchomości
    Date: Mon, 22 Oct 2007 08:15:41 +0200

    On Sun, 21 Oct 2007, a...@g...com wrote:

    > Witam i proszę o pomoc.
    >
    > W spadku po babci odziedziczyłem (testament spisany u notariusza) małe
    > (36m2) mieszkanko, które wcześniej wykupiłem w imieniu babci od
    > spółdzielni mieszkaniowej. Babcia zmarła we wrześniu 2006. Zacząłem
    > remontować to mieszkanie i trochę zwlekałem z otwarciem sprawy w
    > sądzie - ta odbyła się we wrześniu 2007 (wyrok uprawomocnił się 2
    > października 2007). Okazało się, że muszę zapłacić podatek od spadku.

    Hm. A z czego wynika to ostatnie? Przecież PiS zniósł podatek od
    spadków w 2007, a ów podatek liczy się *z dnia przyjęcia spadku*,
    bo dziwne by było jakby ktoś miał płacić podatek od spadku, który
    odrzucił, prawda?
    Do tego przepis o "stwierdzeniu następnie pismem" AFAIK też już
    poprzednio był. Skąd się okazało, że podatek ma być?

    > rożne interpretacje terminu "moment otwarcia spadku ".

    A moment powstania obowiązku podatkowego to kiedy?
    Bo w ustawie napisali (łamanie i podkreślenia moje):
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    +++
    Art. 6
    1. Obowišzek podatkowy powstaje:

    1) przy nabyciu w drodze dziedziczenia – z chwilš
    przyjęcia spadku;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [...]
    4. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie
    pismem, obowišzek podatkowy powstaje z chwilš sporzšdzenia pisma; jeżeli
    pismem takim jest orzeczenie sšdu, obowišzek podatkowy powstaje z chwilš
    uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku [...]
    ---

    To jest co prawda aktualna treść (na 2007), ale AFAIK na 2006 nie było
    inaczej. Przejrzyj archiwa grupy .prawo.podatki, bo sprawa była parę
    razy AFAIR wałkowana (tu zresztą też :)).

    pzdr, Gotfryd