  • 1. Data: 2010-04-06 15:24:07
    Temat: podanie praktyk allegro w watpliwosc
    Od: Robert <r...@a...brak>

    Witam!

    Chciałbym się dowiedzieć, czy niedawno wprowadzone dla sprzedawców
    przymusowe udostępnienie Płatności z Allegro jest w pełni zgodne z
    prawem, czy nie ociera się przypadkiem o praktyki monopolistyczne lub w
    jakiś sposób narusza szeroko pojętych "dobrych praktyk" w świadczeniu
    usług, lub też czy przypadkiem nie wpływa na konkurencję na rynku
    bankowym/podmiotów obsługujących transakcje elektroniczne?

    Moje wątpliwości budzi (1) przymus udostępnienia i obsługi tej formy
    płatności dla sprzedawców, (2) obsługa płatności przez jedynie słuszny
    podmiot z Grupy Allegro: PayU (dlaczego nie eCard itp.), (3)
    przechowywanie pieniędzy klientów na rachunkach Allegro/PayU i czerpanie
    zysków z odsetek, (4) status portalu allegro jako strony transakcji, (5)
    "etyczny" aspekt wprowadzonych zmian np. podsuwanie pod nos i
    prowadzenie za rękę kupujących tak, że większość zapłaci z użyciem PzA,
    (6) narzucenie formy rozliczania pomiędzy stronami transakcji przez
    stronę trzecią.

    Proszę o rzeczowe i stonowane wypowiedzi, które pozwolą na spojrzenie na
    sytuację z różnych stron. Chciałbym się dowiedzieć, czy w zaistniałej
    sytuacji można cokolwiek zdziałać, konkretnie mam na myśli dopuszczenie
    do opcjonalności anonsowania i obsługi tej formy zapłaty po stronie
    sprzedawcy.

    Robert

  • 2. Data: 2010-04-06 16:44:13
    Temat: Re: podanie praktyk allegro w watpliwosc
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Robert" <r...@a...brak> napisał w wiadomości

    Zaznaczam, że regulaminu nie czytałęm, więc odnoszę się jedynie do
    niniejszego postu.
    > Moje wątpliwości budzi (1) przymus udostępnienia i obsługi tej formy
    > płatności dla sprzedawców,

    W odniesieniu do sprzedawców, którzy są przedsiębiorcami, to jest to po
    prostu kwestia ich zgody. Mogą przecież z ALLEGRO nie korzystać. Ale w
    odniesieniu do osób fizycznych, które jako konsumenci korzystają z usług
    ALLEGRO, by sprzedać jakąś niepotrzebną rzecz, to dość ryzykowne, bo to
    sprzedaż wiązana dwóch usług i może spotkać sie z celnym zarzutem ze strony
    UOKiK

    > (2) obsługa płatności przez jedynie słuszny podmiot z Grupy Allegro: PayU
    > (dlaczego nie eCard itp.),

    Klienci serwisu tu raczej nic nie zrobią, ale już taki eCard mógłby
    podnieść zarzut nieuczciwej konkurencji.

    > (3) przechowywanie pieniędzy klientów na rachunkach Allegro/PayU i
    > czerpanie zysków z odsetek,

    Tu przesadzasz. Biorąc pod uwagę realne odsetki na poziomie 20% rocznie, to
    dwa tygodnie zwłoki daje 0,2% kwoty.

    > (4) status portalu allegro jako strony transakcji,

    SKoro chcą, choć to raczej dla nich kłopot.

    > (5) "etyczny" aspekt wprowadzonych zmian np. podsuwanie pod nos i
    > prowadzenie za rękę kupujących tak, że większość zapłaci z użyciem PzA,

    Zwłaszca, jak większość sprzedających wypisuje, że po płatności PzA wyśle
    towar za dwa tygodnie.

    > (6) narzucenie formy rozliczania pomiędzy stronami transakcji przez
    > stronę trzecią.

    CZemu narzucanie?

  • 3. Data: 2010-04-06 17:43:43
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Tu przesadzasz. Biorąc pod uwagę realne odsetki na poziomie 20% rocznie,
    > to dwa tygodnie zwłoki daje 0,2% kwoty.

    0,2?
    mi wychodzi 0,769 co od np 1mln daje 7700 za nic :)

  • 4. Data: 2010-04-06 17:54:37
    Od: to <t...@a...xyz>

    Robert wrote:

> [...]
    > prowadzenie za rękę kupujących tak, że większość zapłaci z użyciem PzA,
    > (6) narzucenie formy rozliczania pomiędzy stronami transakcji przez

    Nie widzę, żadnego przymusu, korzystanie z Allegro nie jest obowiązkowe.
    Allegro niczego Ci nie narzuca, możesz zamieścić ogłoszenie gdziekolwiek
    indziej i umówić się z kupującym co do płatności w taki sposób, jaki
    będzie Ci bardziej odpowiadał.

    --
    cokolwiek

  • 5. Data: 2010-04-06 17:59:59
    Od: to <t...@a...xyz>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > ALLEGRO, by sprzedać jakąś niepotrzebną rzecz, to dość ryzykowne, bo to
    > sprzedaż wiązana dwóch usług i może spotkać sie z celnym zarzutem ze

    Jaką tu widzisz sprzedaż wiązaną? Przecież Allegro to platforma handlowa.
    To normalne, że ustala różne zasady dotyczące sposobu zawierania
    transakcji. Czy jest coś niezgodnego z prawem w pośredniczeniu w
    transakcji pomiędzy dwiema osobami fizycznymi?

    > Klienci serwisu tu raczej nic nie zrobią, ale już taki eCard mógłby
    > podnieść zarzut nieuczciwej konkurencji.

    Przecież nie da się jednocześnie zaimplementować wszystkich możliwych
    systemów. To normalne, że Allegro wybrało jedną z firm i podpisało z nią
    umowę. Supermarket też nie podpisuje umowy dot. płatności kartami ze
    wszystkimi możliwymi dostawcami takich usług, tylko wybiera jednego. Co w
    tym złego?

    --
    cokolwiek

  • 6. Data: 2010-04-06 18:01:04
    Od: to <t...@a...xyz>

    szerszen wrote:

    > 0,2?
    > mi wychodzi 0,769 co od np 1mln daje 7700 za nic :)

    Jak to "za nic"?

    --
    cokolwiek

  • 7. Data: 2010-04-06 18:06:17
    Od: Robert <r...@a...brak>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > ALLEGRO, by sprzedać jakąś niepotrzebną rzecz, to dość ryzykowne, bo to
    > sprzedaż wiązana dwóch usług i może spotkać sie z celnym zarzutem ze

    Zastanawiam się, na ile decyzja o korzystaniu z allegro jest równoważna
    z decyzją o nakazie akceptacji form płatności oferowanych przez allegro?
    Czy sprzedawca butów mieszczący się w dużej galerii handlowej oferującej
    mu lokum i infrastrukturę musi akceptować bony płatnicze emitowane przez
    galerię handlową?

    > Tu przesadzasz. Biorąc pod uwagę realne odsetki na poziomie 20% rocznie,
    > to dwa tygodnie zwłoki daje 0,2% kwoty.

    Najważniejsze raporty finansowe sporządza się i prezentuje najczęściej w
    ujęciu rocznym. Zysk 20% wydaje mi się ładnie wyglądającą pozycją w
    bilansie rocznym każdej instytucji. Może również wyraziłem się niezbyt
    precyzyjnie, ale miałem na myśli wszelkiego rodzaju obrót i inwestycje
    pieniędzmi klientów pozyskanych na do 3 dni lub dłużej w sposób inny niż
    np. banki pozyskują fundusze na inwestycje.

    > SKoro chcą, choć to raczej dla nich kłopot.

    Zapis w regulaminie stwierdza, że Allegro nie jest stroną transakcji.

    > Zwłaszca, jak większość sprzedających wypisuje, że po płatności PzA
    > wyśle towar za dwa tygodnie.

    To chyba nie jest tak. W regulaminie widnieje klauzula, iż nie wolno
    wartościować w opisie przedmiotu pomiędzy PzA a innymi formami
    płatności. Allegro podaje przykładowe wpisy dozwolone i niedozwolone.

    > CZemu narzucanie?

    Ponieważ nie masz wyboru i jako sprzedawca nie masz możliwości
    decydowania o tej formie płatności i musisz ją akceptować.

    Robert

  • 8. Data: 2010-04-06 18:24:35
    Od: Robert <r...@a...brak>

    Robert wrote:

    > Ponieważ nie masz wyboru i jako sprzedawca nie masz możliwości
    > decydowania o tej formie płatności i musisz ją akceptować.

    Zapomniałem dodać, że do tej pory był wybór: sprzedawca mógł skorzystać
    z oferowanej mu przez portal opcji płatności decydując o tym
    samodzielnie bądź na prośbę potencjalnego klienta.

    Po prostu wybór zlikwidowano wraz z ostatnimi zmianami.

    Robert

  • 9. Data: 2010-04-06 18:54:47
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "to" <t...@a...xyz> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > Allegro niczego Ci nie narzuca, możesz zamieścić ogłoszenie gdziekolwiek
    > indziej i umówić się z kupującym co do płatności w taki sposób, jaki

    Tak samo PP, pkp, czy microsoft z korzystania z ich usług/produktów. Tylko, że
    trzeba się nakombinować, aby nie korzystać.

  • 10. Data: 2010-04-06 19:05:18
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Robert" <r...@a...brak> napisał w wiadomości

    > "etyczny" aspekt wprowadzonych zmian np. podsuwanie pod nos i prowadzenie
    > za rękę kupujących tak, że większość zapłaci z użyciem PzA,

    Ja raczej kupuję na allegro, niż sprzedaję i powiem Ci tak: Jeśli mam dwie
    oferty jedną z PzA, drugą bez, to zawsze wybieram tą pierwszą. Zajmując się
    handlem musisz mieć wliczone w koszty, że część gotówki jest utopiona w
    towarze. Czy ten towar leży u Ciebie, czy jedzie do klienta w paczce, chyba
    dużej różnicy Ci nie robi?
    No chyba, że ty jesteś jednym z tych sprzedających co towar załatwiają
    dopiero wtedy gdy ktoś go kupi...