  • 1. Data: 2004-04-06 21:13:56
    Temat: pistolet hukowo/startowy - jak sprawa wyglada prawnie?
    Od: "MX" <b...@e...com>

    Zastanawialem sie nad zakupem pistoletu hukowo/startowego 9mm. Jednak mam
    wiele watpliwosci prawnych zwiazanych z tym zakupem.
    Przede wszystkim - czy ktorys z Grupowiczów moglby mi wyjasnic dlaczego na
    tego typu bron (BTW: wg. ustawy jest to bron?) nie jest wymagane pozwolenie,
    skoro wg. ustawy zezwolenia nie wymaga bron alarmowa do 6 mm ? (tu mamy do
    czynienia z kalibrem 9mm)
    Poza tym czy jest roznica w terminologii okreslajacy ten typ broni (chodzi o
    replike broni palnej przystosowaną do uzywania amunicji akustycznej) -
    chodzi o pojecia broni akustycznej, alarmowej, hukowej, startowej ? czy to
    wszystko to jest to samo ?

    Mam tez watpliwosci odnosnie samego korzystania z tego typu broni. Jesli
    ktos posiada wiedze na ten temat, bede wdzieczny za wszelkie rady
    1. Z tego co wiem nie jest wymagane zezwolenie, wystarczy jedynie
    pelnoletnosc. Tylko czy nabywca broni ma byc pelnoletni czy tez jej
    uzytkownik ? Czy dla przykladu moj syn (nieletni) moze z niej korzystac?
    2. Czy jest dozwolone noszenie broni alarmowej (tak to bede nazywac) w
    sposob, w ktorym jest widoczna dla innych ? (np. idac ulicą). Nie chodzi o
    jawną jej prezentacje, lecz np. o trzymanie w kaburze tak ze czesc jest
    widoczna.
    3.Czy istnieja ograniczenia odnosnie poruszania sie z bronia alarmowa po
    miescie ? Gdzie takich przedmiotow wniesc nie mozna ? Czy mozna miec taka
    bron na ulicy, w sklepie, w autobusie, w kinie ?
    4. Jakie moga byc konsekwencje prawne niewlasciwego uzywania tego typu
    urzadzenia ? Chodzi o sytuacje, gdy w swojej obronie bede zmuszony
    postraszyc kogos bronia (oddac strzal ostrzegawczy, itp) ? Czy naruszam
    jakies przepisy?
    5. Czy sa prawnie okreslone sytuacje w jakich mozna uzywac tego typu broni ?
    Prosze o udzielenie odpowiedzi w odniesieniu do roznych definicji (ktore
    podalem na poczatku). Czy bron hukowa(startowa?) (domyslenie chyba
    przeznaczona dla zawodow sportowych) moze byc uzywana do celow obronnych?

    Z góry dziekuje za wszelkie rady.

    MX

  • 2. Data: 2004-04-07 08:16:46
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "MX" <b...@e...com> napisał:

    >Przede wszystkim - czy ktorys z Grupowiczów moglby mi wyjasnic dlaczego na
    >tego typu bron (BTW: wg. ustawy jest to bron?) nie jest wymagane pozwolenie,
    Jest to broń palna. Jest wymagane (kaliber przekracza 6 mm) !

    >skoro wg. ustawy zezwolenia nie wymaga bron alarmowa do 6 mm ? (tu mamy do
    >czynienia z kalibrem 9mm)
    Poszukaj kaliber do 6 mm i wtedy nie musisz posiadać.

    Artur Golański

  • 3. Data: 2004-04-07 21:41:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MX" <b...@e...com> napisał w wiadomości

    Ponieważ Artur się wypowiedział co do strony prawnej powsiadania tej broni
    i w całości się z tym zgadzam, to uzupełnię o odpowiedź na pytanie o
    sposób noszenia. Jeśli będziesz posiadał daną broń legalnie (nie istotne,
    czy będzie to broń nie wymagająca zezwolenia, czy też będziesz takowe
    posiadał) to możesz tę broń nosić w dowolny sposób. Nie ma prawnych
    przeciwwskazań, by było taką broń widać. Ale z praktycznego punktu
    widzenia nie powinno je być widać.

    Po pierwsze widoczna broń będzie generować niebezpieczeństwo, ze ktoś Cię
    zaatakuje tylko po to, by ją zdobyć. A ponieważ atakujący będzie miał
    świadomość, że masz broń, więc nie wdając się w dyskusję wbije Ci nóż albo
    walnie czymś ciężkim w głowę. W tym wypadku broń alarmowa niczego nie
    zmienia, bo napastnik nie będzie o tej jej właściwości wiedział.

    Po drugie widoczna broń będzie generować dla Ciebie kłopoty związane z
    wszelkimi organami powołanymi do ochrony. A to strażnik w banku się do
    Ciebie przy... i oczywiście odstąpi po tym, jak mu wytłumaczysz się, ale
    jednak to kłopot. A to jakiś policjant się na Ciebie rzuci. osobiście
    znany mi jest przypadek, gdy w 1991 lub 92 roku w Krakowie w okolicach
    dworca PKP pododdział AT obezwładnił człowieka niosącego w saszetce
    pistolet maszynowy SKORPION. Po akcji okazało się, że to była wierna
    replika, którą rzeczony gość kupił dla syna. Nawet miała taki czerwony
    pasek na lufie, ale lufa akurat była wewnątrz saszetki. Mężczyzna żadnych
    konsekwencji nie poniósł, ale samo "zglebowanie" przez spadającego z dachu
    sklepu policjanta do przyjemności nie należy.

    Po trzecie ten sposób przenoszenia broni będzie generował kłopoty dla
    organów ścigania, bo u nas ludzie jednak do broni nie są przyzwyczajeni i
    w dobie zagrożenia terrorystycznego będą namolnie dzwonić do Dyżurnego
    Policji.

  • 4. Data: 2004-04-08 04:56:42
    Od: "szerszen" <w...@s...pl>

> [...]
    > znany mi jest przypadek, gdy w 1991 lub 92 roku w Krakowie w okolicach
    > dworca PKP pododdział AT obezwładnił człowieka niosącego w saszetce

    z tym moze byc roznie, moze teraz lepiej reaguja ale kiedys...

    w polowie lat 90 na grochowie (warszawa) zabili mojego kumpla w jego wlasnym
    domu jego znajomi z osiedla, o sprawie bylo glosno jeden z nich wrocil z
    legii cudzoziemskiej, bylo wtedy pelno patroli itd, nasz drugi kumpel byl
    ochraniarzem, ale na takiej zasadzie ze stal po cywilnemu samochodem cala
    noc pod sklepem, dziwne to wtedy bylo, ale tak bylo :)
    mial w kaburze pod pacha majami 9mm, namowilismy go aby wysiadl z samochodu,
    stalo nas tam ze 4 i on z tym kopytem pod pacha, mijalo nas chyba z
    kilkanascie patroli, widzieli bron, bo widzielimy jak sie stukaja w ramiona
    i gestami sobie ja pokazuja, ale zaden nie podszedl sprawdzic czy ma
    pozwolenie

  • 5. Data: 2004-04-08 08:20:28
    Od: "Rezydent" <r...@g...pl>

    MX <b...@e...com> napisał(a):

    > 3.Czy istnieja ograniczenia odnosnie poruszania sie z bronia alarmowa po
    > miescie ? Gdzie takich przedmiotow wniesc nie mozna ? Czy mozna miec taka
    > bron na ulicy, w sklepie, w autobusie, w kinie ?

    Nie można jej wnosić np. do ambasady USA, Kanady, Australii... tam jest
    ochrona która bada wchodzących pod tym kątem.
    Nie spotkałem się z ograniczeniami prawnymi.

> [...]
    > urzadzenia ? Chodzi o sytuacje, gdy w swojej obronie bede zmuszony
    > postraszyc kogos bronia (oddac strzal ostrzegawczy, itp) ? Czy naruszam

    Tak jak używania broni na amunicję ostrą.

> [...]
    > podalem na poczatku). Czy bron hukowa(startowa?) (domyslenie chyba
    > przeznaczona dla zawodow sportowych) moze byc uzywana do celow obronnych?

    Czasem możesz się nie obronić taką bronią, ale znam przypadek, kiedy
    zaatakował człowieka pies, napadnięty przygniótł psa swoim ciężarem i
    strzelił psu prosto w ucho z hukowca Kimar.

    Pozdr
    Rezydent