  • 1. Data: 2004-04-06 21:17:32
    Temat: Rozliczenia w małżeństwie
    Od: "Hieronim" <h...@p...onet.pl>

    Czy ktoś mógłby mnie uświadomić jak ma się obowiązujące prawo w moim
    przypadku.
    W małżeństwie nie układało się więc pod wpływem nacisku żony wyprowadziłem
    się z domu i od trzech lat zamieszkuje na terenie mojej skromnej firmy na
    której pracuje. Żona pracuje w swoim biurze. Każdy z nas prowadzi oddzielne
    gospodarstwo domowe na swoje potrzeby. Formalnie pozostajemy w związku
    małżeńskim i we wspólnocie majątkowej. Ponieważ użytkuję większą część
    wspólnego majątku, płacę miesięczną dzierżawę. Dzieci mieszkają razem z
    żoną, są dorosłe, jedno z nich pracuje, drugie poszukuje pracy. Dzieciom
    wysyłam również niewielkie pieniądze na utrzymanie. Problem jest taki, że
    żona żąda ode mnie ujawnienia dochodów firmy i przekazywania jej połowy
    dochodów. Swoje dochody uważa za jej własne ponieważ wynajęte biuro to nie
    majątek wspólny. Nie wiem jak prawo traktuje dochody małżonków w wypadku gdy
    drugi nie przyczynia się do ich powstawania i nie mieszkają razem? Czy są to
    dochody wspólne, czy muszą się przed sobą rozliczać? Czy w ogóle małżonkowie
    mają prawo jeden drugiego rozliczać z każdej złotówki? Byłbym wdzięczny za
    odpowiedź i z góry dziękuję. Hieronim.

  • 2. Data: 2004-04-06 21:32:30
    Temat: Re: Rozliczenia w małżeństwie
    Od: c...@o...pl

    Prawo jest proste: wszystko co każdy z was ma (za wyjątkiem narzędzi pracy,
    których utrata lub podział uniemożliwiłaby całkowicie wykonywanie zawodu np.
    szlifierka ślusarzowi) jest wspólne, nawet jeśli było to przed ślubem twoją
    własnością, a nie zastrzegłeś w intercyzie przedślubnej, że jest twoje. I
    wszystkie dochody też są też wspólne.

  • 3. Data: 2004-04-07 03:02:14
    Od: "poilkj" <u...@d...invalid>

    <c...@o...pl> wrote in message
    >... nawet jeśli było to przed ślubem twoją
    > własnością, a nie zastrzegłeś w intercyzie przedślubnej, że jest twoje.

    a jesteś pewien, bo ja bym się na twoim miejscu zastanowił.

  • 4. Data: 2004-04-07 03:59:30
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com>

    c...@o...pl news:2d08.00000814.407321ed@newsgate.onet.pl

    > a nie zastrzegłeś w intercyzie przedślubnej

    nie rozumiem jak mozna nie brac intercyzy...

    ~~~
    GG-1175498 ____| ]____,
    Rafal 'Raf256' Maj X-( * )
    Rafal(at)Raf256(dot)com ,"----------"

  • 5. Data: 2004-04-07 05:45:31
    Od: "adre" <s...@p...gazeta.pl>

    No teraz nic sie juz z tym nie da zrobić, zarówno pan jak i pańska zona
    macie prawo do własnego majatku do czasu trwania małżenstwa, lub
    chociaz do czasu nie zniesienia wspolnoty majatkowej. warto byłob
    odrazu złozyc pozew o separacje ze wzgledu na stały rozpad małżenstwa. Po
    trzech latach moznauzyskac bez probleu rozwód bez orzekania o winie. A co
    najważeniejsze od momentu separcaji ustanowiona zostaje rozdzielnośc
    majatkowa.
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2004-04-07 07:35:25
    Od: "Hieronim" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik <c...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    twoją
    > własnością, a nie zastrzegłeś w intercyzie przedślubnej, że jest twoje. I

    Nie jestem pewien czy masz rację. O ile ja wiem to majątek jaki posiada
    współmałżonek przed ślubem jest jego majątkiem odrębnym. A nawet dom
    wspólnie pobudowany na działce żony jest jej własnością. Ja mam zaś prawo do
    określenia sądownie swojego udziału, w przypadku podziału lub sprzedaży.
    Moje pytania jednak dotyczyły czego innego. Głównie chodziło mi o podział
    dochodów, w warunkach nieformalnej separacji oraz prawa do wzajemnego
    rozliczania się (wglądu do kont bankowych,przychodów wydatków itd.) Hieronim

  • 7. Data: 2004-04-07 14:36:48
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    poilkj wrote:

    > <c...@o...pl> wrote in message
    >
    > a jesteś pewien, bo ja bym się na twoim miejscu zastanowił.

    Pewnie że bzdura...
    Co do tych dochodów. Jeśli żona się domaga ujawnienia dochodów i żąda
    połowy, to i jej dochody idą do podziału.
    Ale przy takim układzie (de facto separcja) możnaby powalczyć.

    --
    Pozdro
    Massai