    From: "Design" <t...@j...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: pismo procesowe a poświadczenie nieprawdy
    Date: Thu, 16 Dec 2004 23:56:06 +0100

    Witam,

    Nurtuje mnie kwestia jak w temacie. Zeznania odbierane są pod przysięgą i
    wówczas sprawa jest jasna.
    Co jednak jeśli strona składa przed sądem pisma w których poświadcza
    nieprawdę? Nie ma żadnej sankcji?
    Czy nie ma zastosowania przestępstwo przeciwko dokumentom, np. osoba pisze
    iż nie jest w stanie pokryć kosztów sądowych, a jest oczywiste że jej
    dochody na to pozwalają np koszty zażalenia to 5.000 zł, a wynagrodzenie tej
    osoby to 200.000 tys miesięcznie. Jeśli taka osoba podaje taką argumentację
    w celu przeciągnięcia postępowania to wedle zdrowego rozsądku poświadcza
    nieprawdę. Drugi przepis sankcjonujący takie postępowanie to próba
    wprowadzenia w błąd celem uzyskania korzyści majątkowej - brak opłaty. Czy
    sąd jest instytucją która nie może być przedmiotem oszustwa? Chyba jak
    najbardziej, dlatego wprowadzanie sądu w błąd powinno móc mieć cechy
    oszustwa.
    Takie mam zdanie i nie widzę argumentu, który by mówił, że przed sądem można
    składać dowolne oświdczenia bez jakiejkolwiek odpowiedzialności.

    pozdrawiam
    DS