  • 1. Data: 2006-11-27 17:05:11
    Temat: pierwsza pomoc-odpowiedzialnosc
    Od: Piotr <p...@a...net.pl>

    Witam.

    Mam do Was takie pytanie: na kursie dotyczącym pierwszej pomocy
    spotkałem się z informacją, że wg. obecnie obowiązującego prawa
    odpowiedzialność ponosi nie ten, kto udziela pomocy (nawet, jeśli
    udziela jej niefachowo i w efekcie dodatkowo zaszkodzi poszkodowanemu),
    a jedynie ten, kto jej nie udziela w ogóle (art. 162 KK).

    O ile z brzmienia tego artykułu dość jasna jest dla mnie
    odpowiedzialność za nieudzielenie pomocy, o tyle nie do końca widzę
    uzasadnienie braku odpowiedzialności za np. złamanie żebra w wyniku zbyt
    mocnych ucisków podczas resuscytacji (czy spowodowanie innego uszczerbku
    na zdrowiu).
    Jak ta sprawa wygląda wg. Was?

    dziękuję i pozdrawiam
    piotr

  • 2. Data: 2006-11-27 17:23:06
    Temat: Re: pierwsza pomoc-odpowiedzialnosc
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@a...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odpowiedzialności za np. złamanie żebra w wyniku zbyt mocnych ucisków
    > podczas resuscytacji (czy spowodowanie innego uszczerbku na zdrowiu).

    a wolisz miec złamane żebro wyniku zbyt mocnej akcji ratunkowej, czy umrzec
    z powodu za słabej, albo braku??

    Pozdrawiam Przemek

  • 3. Data: 2006-11-27 17:28:59
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

> [...]

    > uzasadnienie braku odpowiedzialności za np. złamanie żebra w wyniku zbyt
    > mocnych ucisków podczas resuscytacji (czy spowodowanie innego uszczerbku

    Złamanie żebra wkalkulowane jest w masaż serca.

  • 4. Data: 2006-11-27 17:36:07
    Od: Piotr <p...@a...net.pl>

    Przemek Lipski napisał(a):
    > a wolisz miec złamane żebro wyniku zbyt mocnej akcji ratunkowej,
    > czy umrzec z powodu za słabej, albo braku??
    Ale ja nie pytam o potencjalne preferencje ratowanej osoby, a o to, czy
    nieudolnie ratowana osoba ma podstawy prawne, by oskarżyć o to
    przysłowiowe złamane żebro.

    pozdrawiam
    piotr

  • 5. Data: 2006-11-27 17:40:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    Generalnie przestępstwo można popełnić z winy nieumyślnej tylko, jeśli ustawa
    tak stanowi. A zatem jedynym mogącym wchodzić w grę przestępstwem było by
    nieumyślne spowodowanie śmierci (art. 155 kk) lub nieumyślne spowodowanie
    ciężkiego uszkodzenia ciała (art. 156§2 kk) No ale w tym wypadku spokojnie można
    uznać, że ratownik działa w stanie wyższej konieczności.

    Choć to nie reguła. Jeśli ktoś by się uparł "reanimować" zdrowego człowieka i
    przy tym mu połamał żebra lub inną krzywdę spowodował, to będzie to
    przestępstwo. Przy reanimacji w zagrożeniu życia należało by dowieść naprawdę
    rażącego niedbalstwa, by można było postawić zarzut.

    Poza tym jaka jest szkodliwość społeczna takiego czynu? Moim zdaniem przeważnie
    żadna.

  • 6. Data: 2006-11-27 17:41:25
    Od: Piotr <p...@a...net.pl>

    Maluch napisał(a):
    > Złamanie żebra wkalkulowane jest w masaż serca.
    A wydawało mi się, że jasno sprecyzowałem pytanie. Chodzi o konkretne
    podstawy prawne, a nie o potencjalne powikłania 'wkalkulowane' bądź nie.

    pozdrawiam
    piotr

  • 7. Data: 2006-11-27 17:42:49
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    > podstawy prawne, a nie o potencjalne powikłania 'wkalkulowane' bądź nie.

    Podałeś wcześniej podstawę prawną

  • 8. Data: 2006-11-27 17:46:10
    Od: Piotr <p...@a...net.pl>

    Maluch napisał(a):
    > Podałeś wcześniej podstawę prawną
    Który fragment art 162 wg. Ciebie zwalnia z odpowiedzialności za
    spowodowanie uszczerbku na zdrowiu w wyniku podjętych działań?

  • 9. Data: 2006-11-27 17:47:38
    Od: Piotr <p...@a...net.pl>

    Maluch napisał(a):
    > Podałeś wcześniej podstawę prawną
    Który fragment art 162kk wg. Ciebie zwalnia z odpowiedzialności za
    spowodowanie uszczerbku na zdrowiu w wyniku podjętych działań?

  • 10. Data: 2006-11-27 17:54:47
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    > Który fragment art 162 wg. Ciebie zwalnia z odpowiedzialności za
    > spowodowanie uszczerbku na zdrowiu w wyniku podjętych działań?

    Pytałeś o złamane żebro. Byłeś na kursie, jak piszesz udzielania pomocy.
    Pewnie wiesz, że ratując komuś życie poprzez stosowanie masażu serca może
    wystąpić i występuje efekt uboczny w postaci złamanego żebra.
    Chcesz abym podał podstawę prawną na jakiej uratowany uściśnie Ci piątkę jak
    się ocknie?. Jak będzie bolało żebro to może machnie drugą ręką.