  • 1. Data: 2008-03-16 13:31:54
    Temat: orzeczenie biegłego sądowego - jak sie odwołać?
    Od: e...@g...pl

    Mój tato miał w październiku wypadek, jechał na rowerze, w południe,
    prosta
    droga, równa nawierzchnia, uderzył w niego tir podczas wyprzedzania,
    prawym
    przednim zderzakiem, w wyniku obrażeń mój tato zmarł. Kierowca jechał
    dozwoloną prędkością, ok 67 km/h, nie miał ważnego przeglądu, nic nie
    jechało
    z naprzeciwka, on był trzeźwy i mój tato również. Otrzymaliśmy właśnie
    orzeczenie biegłego w tej sprawie, gdzie napisano, że:
    - wyjściową przyczyną wypadku było zachowanie się rowerzysty
    - brak jest podstaw do stwierdzenia ze taktyka i technika kierującego
    tirem
    była nieprawidłowa
    - nie ma możliwości ustalenia odległosci od krawędzi jezdni ani
    wzajemnego
    dystansu
    - zachowanie rowerzysty było nieprawidłowe, będąc wyprzedzanym przez
    samochód
    wykonał skręt przednim kołem roweru w lewo ku osi jezdni
    - brak podstaw do przyjęcia że kierujący samochodem miał możliwość
    uniknięcia
    wypadku
    - mimo, że tir nie spełniał warunków technicznych dopuszczających go
    do ruchu
    po drogach nie miało to wpływu na zaistnienie tego wypadku

    Dla mnie ta opinia jest bulwersująca, piszę o tym wypadku właśnie
    dlatego żeby
    zapytać Was, czy zaślepia mnie emocjonalny stosunek do sprawy i nie
    umiem
    przez to obiektywnie spojrzeć na to orzeczenie? Czy wydaje Wam się ono
    porządku?
    Bo o ile jestem w stanie przyjąć, że mój tato rzeczywiście się
    przestraszył i
    mimowolnie skręcił kierownicę to jednak gdyby odległość wyprzedzania
    była
    prawidłowa nie doszłoby do uderzenia. Z opinii biegłego wynika że mój
    ojciec
    rzucił sie pod tego tira. Tak ja to rozumiem. I nie chodzi mi o to
    żeby
    kierowca ów poszedł siedzieć czy coś w tym stylu, tylko żeby
    orzeczenie nie
    było takie tendencyjne, i chociaż po połowie rozdzieliło winę za ten
    nieszczęśliwy
    wypadek, co nam rodzinie dałoby możliwość ubiegania się o
    odszkodowanie z OC
    kierowcy. Czy można sie od takiego orzeczenia odwołać? Jak to zrobić?
    Będę wdzięczna za rady bo jestem kompletnie zielona jeśli chodzi o
    prawo.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-03-16 19:14:55
    Temat: Re: orzeczenie biegłego sądowego - jak sie odwołać?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <e...@g...pl> napisał w wiadomości
    g.googlegroups.com...

    Skoro samochód był sprawny, to niedopełnienie przez właściciela
    administracyjnego obowiązku potwierdzenia tego faktu przez uprawnioną osobę
    żadnego znaczenia dla przebiegu wypadku mieć nie mogło. Istnieje szereg
    sytuacji, gdy nawet, gdyby był niesprawny, to nie miało by to wpływu na
    wypadek.

    Otwartą sprawą pozostaje, w jaki sposób biegły ustalił, że Twój ojciec
    nagle zmienił kierunek jazdy. Należało by sie z tą opinią zapoznać i
    zastanowić nad tym. Ale jeśli nie było tam świadków, a kierujący ciężarówką
    utrzymuje takie zeznania, to po prostu nie będzie można dowieść, że tak nie
    było i w tej sytuacji trudno postawić mu jakikolwiek zarzut.

  • 3. Data: 2008-03-16 19:36:31
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał

> [...]
    nie
    > było i w tej sytuacji trudno postawić mu jakikolwiek zarzut.

    Ale czym innym są wyjaśnienia kierowcy tira, który może mówić co zechce
    a czym innym opinia biegłego, który dla swoich twierdzeń powinien mieć
    konkretne podstawy. Na jakiej podstawie biegły mógł *stwierdzić*, że
    "zachowanie rowerzysty było nieprawidłowe"? No chyba że w aktach są
    zeznania świadka który widział zdarzenie.

  • 4. Data: 2008-03-16 19:44:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:frjss7$aqh$1@news.onet.pl...

> [...]
    > "zachowanie rowerzysty było nieprawidłowe"? No chyba że w aktach są
    > zeznania świadka który widział zdarzenie.

    Biegły miał zająć stanowisko co do ewentualnej winy kierującego ciężarówką.
    Jeśli z przyczyn obiektywnych nie da się ustalić, że kierujący kłamie, a
    jego pis zdarzenia nie stoi w sprzeczności z materiałem dowodowym, to
    należy zastosować domniemanie niewinności. Ale - jak już pisałem - trzeba
    by zajrzeć do tej opinii i ustalić, w jaki sposób biegły stwierdził tę
    zmianę kierunku. Może był jakiś świadek? Może rowerzysta został uderzony od
    boku, co wskazuje, ze jechał prostopadle do osi? Można wiele wymyślić, ale
    nie wiadomo, co tam się faktycznie zdarzyło.

  • 5. Data: 2008-03-16 19:58:54
    Od: e...@g...pl

    On 16 Mar, 20:14, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > utrzymuje takie zeznania, to po prostu nie będzie można dowieść, że tak nie
    > było i w tej sytuacji trudno postawić mu jakikolwiek zarzut.

    Dziękuję za odpowiedź
    Wydaje mi się, że biegły ustalił to na podstawie uszkodzeń i
    odkształceń roweru.
    Nie wiem czy to ma znaczenie, ale dla uściślenia dodam, że ustalono
    iż, tir uderzył w przednią część roweru w wyniku czego tylna część
    wraz z moim tatą uderzyła w bok samochodu i w ekspertyzie uznano to za
    dowód że "kierowca wykonał łuk w lewo przy wyprzedzaniu".
    A czy nie ma tu nic do rzeczy bezpieczna odległość, zabezpieczająca
    przed ewentualną niezamierzoną przypadkową
    zmianą kierunku jazdy rowerzysty? Bo tak na moją logikę, gdyby
    prawidłowa odległość została zachowana to mój tato musiałby się mocno
    napracować, albo być samobójcą, żeby wjechać kolesiowi w zderzak.
    No i czy jest możliwość odwołania sie od tej ekspertyzy?
    Proszę o pomoc

  • 6. Data: 2008-03-16 20:04:18
    Od: e...@g...pl

    On 16 Mar, 20:36, "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>
    wrote:
> [...]
    > "zachowanie rowerzysty było nieprawidłowe"? No chyba że w aktach są
    > zeznania świadka który widział zdarzenie.

    Nie było żadnych świadków niestety.

  • 7. Data: 2008-03-16 20:21:59
    Od: Abu <a...@w...pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > Może rowerzysta został uderzony od boku, co wskazuje, ze jechał
    > prostopadle do osi? Można wiele wymyślić, ale nie wiadomo, co tam się

    Bez pełnego orzeczenia biegłego faktycznie ciężko powiedzieć. Ale wg
    mnie to biegły nie może brać pod uwagę zeznań. Powinien napisać, że nie
    można ustalić jak zachował się rowerzysta i czy właściwe odjechał TIR.
    Albo, że rowerzysta skręcił, bo były ślady ale nie wiadomo dlaczego
    skręcił. itd.

    --
    http://forum.esperanto.org.pl/ - Kial Vi ne parolas en tiu cxi lingvo?
    http://forum.esperanto.org.pl/ - Prosty język dla każdego!

  • 8. Data: 2008-03-16 20:45:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <e...@g...pl> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...
    On 16 Mar, 20:14, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    Przepisy mówią o odległości 1 metr od rowerzysty. W mojej ocenie to za mało
    w odniesieniu do samochodów ciężarowych, ale nie ja ten przepis tworzyłem.
    Może warto było by powalczyć o zmianę tego przepisu.

    Jeśli faktycznie samochód uderzył w przód roweru (omijając jego tył), to
    dowód na to, że rower był pod kątem do ciężarówki. Kierujący ciężarówką
    siedzi dość wysoko. Dojeżdżając do rowerzysty w pewnym momencie traci go z
    pola widzenia, by zobaczyć dopiero w lusterku wstecznym. To ładnych kilka
    metrów, na których rowerzysta może coś "wymyślić", a kierujący ciężarówką
    nie będzie w stanie zareagować.

    Z drugiej strony de facto znamy sytuację tylko w chwili poprzedzającej
    bezpośrednio uderzenie. Nie wiem, a skoro nie ma świadków, to się nigdy nie
    dowiemy tak naprawdę, co się tam zdarzyło. Można wiele teorii spiskowych
    wysuwać, które będą nie do obalenia. Przecież równie dobrze ofiara mogła
    utracić panowanie nad rowerem na skutek zbyt bliskiego przejazdu
    poprzedniej ciężarówki.

    Musiał ojciec jednak jechać pod znacznym kątem do osi jezdni, skoro zderzak
    uderzył w przód roweru, a nie tył. Nie ma na to silnych. Nie dowiemy sie
    pewnie nigdy z jakiego powodu.

  • 9. Data: 2008-03-16 20:49:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Abu" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ustalić jak zachował się rowerzysta i czy właściwe odjechał TIR.
    > Albo, że rowerzysta skręcił, bo były ślady ale nie wiadomo dlaczego

    Biegły w opinii powołuje się na źródła. Również na zeznania świadków.
    Czasem pisze, że zeznania te pozostają w sprzeczności z dowodami
    materialnymi. Wszystkiego nie da się wyczytać z samych śladów.

  • 10. Data: 2008-03-16 22:04:11
    Od: e...@g...pl

    wiadomościnews:93d07d8f-7427-4a84-8918-01268242e6de@
> [...]
    > uderzył w przód roweru, a nie tył. Nie ma na to silnych. Nie dowiemy sie

    Rozumiem, jasne że się nie dowiemy, ale chodzi mi tylko o to co zrobić
    żeby ta opinia właśnie zawierała te wszystkie wątpliwości o których
    mowa, czy biegły miał prawo z taką pewnością stwierdzić winę ojca za
    ten wypadek. Mnie zależy żeby tam pojawiło sie sformułowanie że nie
    można ustalić winnego z powodu braku niezbitych dowodów, świadków oraz
    stronniczości jedynego który istnieje czyli kierowcy. Czy o to można
    zawalczyć?