  • 11. Data: 2007-10-30 07:19:16
    Temat: Re: opłaty za ubikacje w pubach - jednak nie?
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Patrze, patrze a tu sov. porozsypywal nastepujace haczki:
    > Badzio, nie gniewaj sie, ale musze zapytac! Gdzie Ty mieszkasz?

    Lodzkie

    > Ja mieszkam na Górnym Ślasku i - prawde mowiac - takie recznie wypisywane
    > paragony pamietam z dziecinstwa.

    A prosisz na rynku o paragon? Nie kazdy sprzedawca ma kase fiskalna.

    --
    badzio

  • 12. Data: 2007-10-30 09:04:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    sov. pisze:

    > Badzio, nie gniewaj sie, ale musze zapytac! Gdzie Ty mieszkasz?
    > Ja mieszkam na Górnym ?lasku i - prawde mowiac - takie recznie wypisywane
    > paragony pamietam z dziecinstwa.

    Ale po pierwsze w pubie kasa fiskalna jest, w większych toaletach
    publicznych również.
    Co do papierowego paragonu to ostatnio taki dostałem chyba właśnie w
    publicznej toalecie bez żadnego proszenia się z mojej strony (bo i po co
    mi taki).

  • 13. Data: 2007-10-30 10:05:23
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > Co do papierowego paragonu to ostatnio taki dostałem chyba właśnie w
    > publicznej toalecie bez żadnego proszenia się z mojej strony (bo i po co

    Moze np. nie mieli papieru toaletowego a sadzili, ze idziesz za "grubsza"
    potrzeba :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 14. Data: 2007-10-30 21:38:34
    Od: "sov." <s...@o...pl>

    > Po prawdzie MUSI dać tylko rachunek, ale z dwojga złego może wybrać
    > wystawienie paragonu (jak się godzisz bez rachunku), bo to mniej
    > pisania :)
    > pzdr, Gotfryd

    Co to jest "rachunek"?
    Myslalem, ze dzis w Polsce sa paragony albo faktury vat.
    sov.

  • 15. Data: 2007-10-31 23:42:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Oct 2007, sov. wrote:

    > Co to jest "rachunek"?

    Takie cóś, co w myśl Ordynacji Podatkowej art. 87 są zobowiązani
    wystawiać wszyscy "prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu
    Ordynacji".

    Wyjaśnię po kolei, bo ustaw podatkowych z konieczności się naczytałem
    a drobiazgi są puokrywane w setce miejsc, że:
    - faktura również jest rachunkiem (taką "szczególną formą"),
    przy czym nie każda odmiana faktry spełnia wymogi rachunku
    (bo za "dokument rowny fakturze" mogą być uznawane np. niektóre
    bilety, a one wszystkich wymogów rachunku nie spełniają)
    - rachunek jest szczególną odmianą faktury ("bez wykazanego VAT")
    - działalność gospodarcza "w rozumieniu Ordynacji" to nie to samo, co
    działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów o DG, przepisów
    o VAT i przepisów o ZUS; podpada pod nią również sprzedaż "własnych
    rzeczy osobistych", o czym nie każdy wie, i próba przekonania
    wielu sprzedawców na allegro spełza na niczym, nawet nasłania
    USu się nie boją :> (a wystawienia r-ku tak :>), stosowny przepis
    zaś brzmi:
    +++ Ordynacja +++
    9) działalnoœci gospodarczej - rozumie się przez to każdš działalnoœć
    zarobkowš w rozumieniu przepisów o swobodzie działalnoœci gospodarczej,
    w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdš innš działalnoœć zarobkowš
    wykonywanš we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy
    inne ustawy nie zaliczajš tej działalnoœci do działalnoœci gospodarczej
    lub osoby wykonujšcej takš działalnoœć - do przedsiębiorców;
    ---
    ...streszczając: "dostajesz pieniadze - masz wystawić rachunek jeśli
    płacący tego zażąda".

    Cała ustawa tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    ...co polecam, bo ona obowiązuje WSZYSTKICH, Ciebie też :)
    I wspomniany art.87 do poczytania na początek :)

    > Myslalem, ze dzis w Polsce sa paragony albo faktury vat.

    No myślałeś, bywa :)
    Paragony też dzielą się na fiskalne i "zwykłe", żeby była jasność,
    i wyżej miałem na myśli właśnie paragon "zwykły" a nie fiskalny!

    Ba, dla paragonów (tych "zwykłych") istnieje jeden z rzadkich przepisów,
    kiedy stosowanie pieczątki może mieć w niektórych przypadkach znaczenie(!)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2007-11-01 01:21:16
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ba, dla paragonów (tych "zwykłych") istnieje jeden z rzadkich przepisów,
    > kiedy stosowanie pieczątki może mieć w niektórych przypadkach znaczenie(!)

    A można prosić o szczegóły?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 17. Data: 2007-11-01 10:37:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Nov 2007, Piotr Kubiak wrote:

    > A można prosić o szczegóły?

    Rozporządzenie MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów
    i rozchodów, przewidziano tam w par.14.4 dokumentowanie wydatków
    pomocniczych "paragonami zaopatrzonymi w datę i stempel (oznaczenie)
    jednostki wydajšcej paragon", bez pobierania rachunku lub f-ry.
    Zakup towarów i materiałów podstawowych musi być dokumentowany
    rachunkiem/fakturą.
    Przypomnę że paragon tym różni się od rachunku, że nie zawiera danych
    kupującego. Z tresci przepisu wynika, że może tym paragonem być
    kawałek kartki, na którym "oznaczenia sprzedawcy" dokonano odciskiem
    pieczęci.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2007-11-01 19:43:02
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > pomocniczych "paragonami zaopatrzonymi w datę i stempel (oznaczenie)
    > jednostki wydajšcej paragon", bez pobierania rachunku lub f-ry.

    A można ręcznie na odwrocie dopisać?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 19. Data: 2007-11-01 21:28:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > A można ręcznie na odwrocie dopisać?

    Kto ma dopisać, sprzedawca czy kupujący? :)
    Sprzedawca... "być może", nie powiem jak patrzą na to USy, acz na zdrowy
    rozum byłoby to na miejscu - choć trudniejsze do zweryfikowania, niż
    pieczątka *na* napisanej odręcznie treści paragonu :)

    pzdr, Gotfryd