  • 1. Data: 2004-12-05 08:53:39
    Temat: okres wypowiedzenia -ustawa wchodzi w zycie
    Od: "burt30" <b...@p...onet.pl>

    Czy ktoś już orientuje się jaki będzie okres wypowiedzenia dotychczasowej stawki
    czynszu w mieszkaniach lokatorskich?
    Bo wg projektu ustawy, którą 19 listopada ustanowił Sejm, "klepnął" Senat (jak
    mi się zdaje) - a zaraz podpisze ją (bez najmniejszego drżenia ręki) Prezydent
    RP jest tam tak:

    8a. 1. Właściciel może podwyższyć czynsz albo inne opłaty za używanie lokalu,
    wypowiadając jego dotychczasową wysokość, najpóźniej na koniec miesiąca
    kalendarzowego, z zachowaniem terminów wypowiedzenia.
    2. Termin wypowiedzenia wysokości czynszu albo innych opłat za używanie lokalu
    wynosi 3 miesiące, chyba że strony w umowie ustalą termin dłuższy.

    Czyli z tego wynika, że będzie 3-miesięczny okres wypowiedzenia.

    Mam jeszcze pytanie - odkąd liczy się moc obowiązywania ustawy - od podpisania
    jej przez Prezydenta, od daty opublikowania w Dzienniku Ustaw czy jeszcze
    później (30 dni od daty publikacji w Dzienniku Ustaw).

    burt

  • 2. Data: 2004-12-05 13:31:25
    Temat: Re: okres wypowiedzenia -ustawa wchodzi w zycie
    Od: " demagogia" <d...@g...pl>

    burt30 <b...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > jej przez Prezydenta, od daty opublikowania w Dzienniku Ustaw czy jeszcze
    > później (30 dni od daty publikacji w Dzienniku Ustaw).

    Poczekaj jeszcze trochę, bo niewiadomo które z poprawek Senatu wejdą.
    Przypuszczam, że zostanie jak chciał Sejm: podwyżki 10% z miesięcznym
    terminem, wyższe z trzymiesięcznym (chyba że czynsz nie przekracza 3% wartości
    odtworzeniowej tj. ok.6 zł za metr kw., to wtedy jednomiesięczny termin). Ale
    to będzie dokładnie wiadomo dopiero jak Sejm klepnie (Prezydent raczej
    podpisze). Według wszelkich znaków na niebie i ziemi nowelizacja musi wejść w
    życie 1 stycznia 2005 r.

  • 3. Data: 2004-12-05 13:54:10
    Od: b...@p...onet.pl

[...]

    Dzięki. Patrzyłem na stronę www Senatu i wynika z niej, że zatwierdził projekt
    Sejmu bez specjalnych uwag. Teraz jeszcze pytanie precyzyjne:
    1. podwyżki 10% z miesięcznym terminem - to rozumiem
    2. podwyżki wyższe z trzymiesięcznym (chyba że czynsz nie przekracza 3% wartości
    odtworzeniowej) - w tym zdaniu mówiąc "czynsz" mam na myśli, czynsz już po
    podwyżce - tak? Bo ja w tym momencie płacę maksymalną stawkę czynszu - 6,7 zł za
    metr (Kraków). Mam też niemal 100 % pewności, że właściciel nie zatrzyma się
    przy 10 %.

    I jeszcze jedno - jeżeli nowelizacja wejdzie w życie 1 stycznia 2005- to kiedy
    zaczną się wypowiedzenia - jeszcze w grudniu (pod choinkę :) - czy dopiero w
    styczniu?

  • 4. Data: 2004-12-05 17:52:09
    Od: " demagogia" <d...@g...pl>

    b...@p...onet.pl napisał(a):

    > Dzięki. Patrzyłem na stronę www Senatu i wynika z niej, że zatwierdził projekt
    > Sejmu bez specjalnych uwag.

    A już po piątkowym głosowaniu nad poprawkami? Bo akurat senackie poprawki
    trochę mieszały w terminach wypowiedzenia. Nie znam wyników głosowania, ale
    też można przypuszczać, że Sejm tę kwestię potraktuje zgodnie ze swoim projektem.

> [...]
    > podwyżce - tak? Bo ja w tym momencie płacę maksymalną stawkę czynszu - 6,7 zł z

    Przed czy po, to już będą zabawy przed sądem, bo różnie można interpretować.
    Ale skoro Ty już płacisz max, to masz jasność.

    Mam też niemal 100 % pewności, że właściciel nie zatrzyma się
    > przy 10 %.

    No to są trzy miesiące.

    > I jeszcze jedno - jeżeli nowelizacja wejdzie w życie 1 stycznia 2005- to kiedy
    > zaczną się wypowiedzenia - jeszcze w grudniu (pod choinkę :) - czy dopiero w
    > styczniu?

    No, i tu znowu piękna zabawa, bo wypowiedzenie zgodnie ze "starą" ustawą a
    podwyżki po nowemu. Poważni właściciele wolą poczekać miesiąc aby tylko nikt
    nie mógł się przyczepić do wymogów formalnych. Ale znam takich, którzy już w
    listopadzie wręczyli wypowiedzenia (choć nie ustalili jeszcze nowych stawek).
    Tak więc sam oceń swojego wynajmującego: przyjdzie w grudniu, czy w styczniu.

  • 5. Data: 2004-12-05 20:58:30
    Od: b...@p...onet.pl

> [...]
    > Tak więc sam oceń swojego wynajmującego: przyjdzie w grudniu, czy w styczniu.

    Aha - ale numer to znaczy oni składają wypowiedzenia "w duchu" starej ustawy,
    żeby się załapać na martwy okres pograniczny - między starą ustawą a nową -
    jeszcze nie uchwaloną. To bez sensu - to przecież podstawa, do tego, żeby ich
    zaskarżyć.. Rozumiem, że Ci "listopadowi' właściciele złożyli wypowiedzenia w
    listopadzie, żeby się załapać z "zaporową podwyżką" już na marzec, tak?
    "Mój właściciel" ma biuro pośrednictwa nieruchomości i żonę prawniczkę - i zdaje
    się, że jest dość "prawo-wierny" - więc raczej przyjdzie dopiero wtedy, jak
    ustawa będzie prawem - czyli pewnie w styczniu. W takim razie - miałbym spokój
    do maja 2005.

    W ogóle serdeczne dzięki za wskazówki - jesteś miłą osobą (bo nie wiem, czy
    kobietą czy mężczyzną) :)

    BB

  • 6. Data: 2004-12-05 21:24:14
    Od: " demagogia" <d...@g...pl>

    b...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > listopadzie, żeby się załapać z "zaporową podwyżką" już na marzec, tak?

    To jest już kwestia interpretacji.

> [...]
    > do maja 2005.
    >
    > W ogóle serdeczne dzięki za wskazówki - jesteś miłą osobą (bo nie wiem, czy

    Człowiekiem jestem... :>
    I jeden mój lokator dostanie cudne wypowiedzenie! Inni są trochę biedni :(,
    więc będziemy dalej kulać tą kamienicę bez wielkiego remontu. Kiedyś zaświeci
    słońce na naszej ulicy... ;)

  • 7. Data: 2004-12-06 06:13:42
    Od: b...@p...onet.pl

> [...]
    > więc będziemy dalej kulać tą kamienicę bez wielkiego remontu. Kiedyś zaświeci

    Miło poznać kogoś "z drugiej barykady" - a mimo wszystko kogoś miłego. Ale
    czemu tylko jeden lokator dostaje wypowiedzenie? Co Cię to obchodzi, że reszta
    jest "biedna". Chodzi Ci o to, że będą żadali od gminy lokalu zastępczego, gmina
    nic im nie da, więc będą dalej siedzieć u Ciebie? A to "cudne wypowiedzenie"
    kiedy składasz - w grudniu czy w styczniu?

    Pozdrw
    burt

  • 8. Data: 2004-12-06 16:18:58
    Od: " demagogia" <d...@g...pl>

    b...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > nic im nie da, więc będą dalej siedzieć u Ciebie? A to "cudne wypowiedzenie"
    > kiedy składasz - w grudniu czy w styczniu?

    Sorry za niedopowiedzenie: wypowiedzenie tylko wysokości czynszu. Tak więc już
    różnicuję wysokość czynszu w kamienicy. Jestem normalnym człowiekiem i wiem
    dla kogo kilkanaście złotych to majątek, a kogo stać na mieszkanie w cenie
    rynkowej. Oczywiście czekam do stycznia.
    Jeśli będziesz miał jakieś nowe pytania, to polecam www.forumprawne.org.pl
    Postaram się odpowiedzieć ;)