  • 1. Data: 2004-12-20 08:52:53
    Temat: ogłosznie upadłości, jak?
    Od: "Lori" <l...@p...com>

    Witam,
    jak w praktyce wygląda ogłoszenie upadłości spółki z o.o. przez członka
    zarządu?
    chodzi mi o to gdzie się trzeba udać,
    jakie wnioski trzeba wypełnić, (czy na jakimś specjalnym formularzu)
    ile to kosztuje,
    jakie muszą być warunki aby ogłosić upadłość.

    będę wdzięczny nawet za linki

    pzodr.

  • 2. Data: 2004-12-20 09:58:51
    Temat: Re: oglosznie upadlosci, jak?
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 12/20/2004 9:52 AM, Lori wrote:
> [...]
    > ile to kosztuje,
    > jakie muszą być warunki aby ogłosić upadłość.

    Do zgłoszenia upadłości potrzeba wielu dokumentów - przede wszystkim czy
    upadłość definitywnaczy z opcją układu.

    Bilanse, przepływy pienięzne, plan, zestawienie zobowiązań i nalezności,
    majątek, sprawy sądowe, komornicze, hipoteki, zastawy, zobowiązania
    pozabilansowe etc.

    Na koncie (w kasie) powinno być powyżej 50 tys. zł, bo i naczej nie ma
    za co "upaść" /koszty postepowania/ i sąd zapewne odrzuci wniosek.

    Jeżeli są wierzyciele, co ostrzą zęby, to nie jest takie proste - jeżeli
    nie ma wierzycieli, to likwidacja raczej, nie upadłość.

    Jeżeli upadłość, to musisz mieć dobre wyjaśnienie tego, że koniecznośc
    ogłoszenia jest wynikiem okoliczności niezawinionych przez zarząd i od
    niego niezależnych + że termin ogłoszenia jest właściwy (że nie za późno).

    Pzdr: Catbert

  • 3. Data: 2004-12-20 10:30:35
    Od: "Lori" <l...@p...com>

    dzieki za info,
    czyli jak rozumiem, firma która ma kłopoty, po prostu nie ma jak upaść.
    bo skad te 50 tys w kasie:-/?

    i zostaje tylko ciąganie członka zarzadu po sądach.

    pozdr.

  • 4. Data: 2004-12-20 10:37:10
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    Catbert napisał(a):
> [...]

    Wniosek o upadłość zgłasza (w tym przypadku) wierzyciel - spółka, w
    imieniu której działa zarząd, więc w przypadku braku współpracy
    pozostałych członków zarządu może być problem.

    Niewypłacalność wierzyciela z jednej strony i możliwość sfinansowania
    kosztów upadłości - z drugiej.

    Art. 10 i dalsze PUiN

    Prawo Upadłościowe i Naprawcze:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU20030600535&type=3&name=D20030535Lj.pdf

> [...]
    >
    > Bilanse, przepływy pienięzne, plan, zestawienie zobowiązań i nalezności,
    > majątek, sprawy sądowe, komornicze, hipoteki, zastawy, zobowiązania

    Art. 23 PUiN tam znajdziesz wykaz dokumentów

    > Jeżeli są wierzyciele, co ostrzą zęby, to nie jest takie proste - jeżeli
    > nie ma wierzycieli, to likwidacja raczej, nie upadłość.

    Tu bym polemizował, właśnie jak są wierzyciele - to upadłość, bo przy
    agresywnych wierzycielach likwidacja i tak prowadzi do upadłości.
    Wierzyciel POWINIEN złożyć wniosek o upadłość w ciągu 14 dni od
    powzięcia informacji o zaistnieniu przesłanek art. 21.
    Likwidacja i upadłość to dwie zupełnie różne rzeczy. Przede wszystkim,
    spółkę w stan likwidacji stawiają wspólnicy - dobrowolnie i likwidacja
    (w przeciwieństwie do upadłości) nie chroni majątku przed wierzycielami.
    W przypadku likwidacji, wspólnicy zachowują pełną kontrolę ponieważ to
    oni powołują likwidatora. W przypadku upadłości, pełną kontrolę
    przejmuje syndyk (upadłość likwidacyjna).
    Jest też możliwość "upadłości z układem" co w zamyśle ma chronić spółkę
    przed wierzycielami dla bezpiecznego przeprowadzenia procesu naprawczego
    (o ile to jest możliwe).

    > Jeżeli upadłość, to musisz mieć dobre wyjaśnienie tego, że koniecznośc
    > ogłoszenia jest wynikiem okoliczności niezawinionych przez zarząd i od
    > niego niezależnych + że termin ogłoszenia jest właściwy (że nie za późno).

    Trudno znaleźć "wyjaśnienie" post factum :( a niezgłoszenie upadłości
    jest tylko dodatkowym zarzutem wobec zarządu.
    Zupełnie odrębną kwestią jest zarzut działnia zarządu na szkodę spółki.

    nn

  • 5. Data: 2004-12-20 10:40:50
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    Lori napisał(a):
    > dzieki za info,
    > czyli jak rozumiem, firma która ma kłopoty, po prostu nie ma jak upaść.
    > bo skad te 50 tys w kasie:-/?
    >
    > i zostaje tylko ciąganie członka zarzadu po sądach.

    Zawsze wspólnicy mogą dopłacić ;)
    nn

  • 6. Data: 2004-12-20 11:37:00
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 12/20/2004 11:37 AM, Nikodem Nijaki wrote:

    [...]
> [...]
    > Jest też możliwość "upadłości z układem" co w zamyśle ma chronić spółkę
    > przed wierzycielami dla bezpiecznego przeprowadzenia procesu naprawczego

    To własnie miałem na myśli - tj. czy spółka ma być zlikwidowana, bo nie
    ma po co działać (śpi) czy też scigają ją wierzyciele i trzeba ich
    zaspokoić i/lub się z nimi ułożyć.

    > Trudno znaleźć "wyjaśnienie" post factum :( a niezgłoszenie upadłości
    > jest tylko dodatkowym zarzutem wobec zarządu.
    > Zupełnie odrębną kwestią jest zarzut działnia zarządu na szkodę spółki.

    Jak znam życie, to upadłość/układ jest brany po uwagę zwykle daleko za
    późno - tzn. gdy zarząd ma już nóż na gardle - jeżeli któryś z
    wierzycieli ma ostre zęby, to może skutecznie dowodzić oszustwa,
    wyprowdzania majątku ze spółki etc.
    Sam przerabiam w tej chwili sprawę z "upadającym" co ma 1,5 mln
    niepokrytych czymkolwiek zobowiązań od 2 lat i chce "układu" - faktyczne
    warunki do upadłości miał z rok - dwa temu.

    Pzdr: Catbert

  • 7. Data: 2004-12-20 12:21:02
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    Catbert napisał(a):

> [...]
    > niepokrytych czymkolwiek zobowiązań od 2 lat i chce "układu" - faktyczne
    > warunki do upadłości miał z rok - dwa temu.

    Z moich najnowszych doświadczeń wynika, że sądy ostatnio jakoś się
    uaktywniły
    i bardzo sprawnie ferują wyroki w przypadku zwlekania z wnioskami o
    upadłość.
    nn