    From: Nikodem Nijaki <n...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: oglosznie upadlosci, jak?
    Date: Mon, 20 Dec 2004 11:37:10 +0100

    Catbert napisał(a):
> [...]

    Wniosek o upadłość zgłasza (w tym przypadku) wierzyciel - spółka, w
    imieniu której działa zarząd, więc w przypadku braku współpracy
    pozostałych członków zarządu może być problem.

    Niewypłacalność wierzyciela z jednej strony i możliwość sfinansowania
    kosztów upadłości - z drugiej.

    Art. 10 i dalsze PUiN

    Prawo Upadłościowe i Naprawcze:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU20030600535&type=3&name=D20030535Lj.pdf

    > Do zgłoszenia upadłości potrzeba wielu dokumentów - przede wszystkim czy
    > upadłość definitywnaczy z opcją układu.
    >
    > Bilanse, przepływy pienięzne, plan, zestawienie zobowiązań i nalezności,
    > majątek, sprawy sądowe, komornicze, hipoteki, zastawy, zobowiązania
    > pozabilansowe etc.

    Art. 23 PUiN tam znajdziesz wykaz dokumentów

    > Jeżeli są wierzyciele, co ostrzą zęby, to nie jest takie proste - jeżeli
    > nie ma wierzycieli, to likwidacja raczej, nie upadłość.

    Tu bym polemizował, właśnie jak są wierzyciele - to upadłość, bo przy
    agresywnych wierzycielach likwidacja i tak prowadzi do upadłości.
    Wierzyciel POWINIEN złożyć wniosek o upadłość w ciągu 14 dni od
    powzięcia informacji o zaistnieniu przesłanek art. 21.
    Likwidacja i upadłość to dwie zupełnie różne rzeczy. Przede wszystkim,
    spółkę w stan likwidacji stawiają wspólnicy - dobrowolnie i likwidacja
    (w przeciwieństwie do upadłości) nie chroni majątku przed wierzycielami.
    W przypadku likwidacji, wspólnicy zachowują pełną kontrolę ponieważ to
    oni powołują likwidatora. W przypadku upadłości, pełną kontrolę
    przejmuje syndyk (upadłość likwidacyjna).
    Jest też możliwość "upadłości z układem" co w zamyśle ma chronić spółkę
    przed wierzycielami dla bezpiecznego przeprowadzenia procesu naprawczego
    (o ile to jest możliwe).

    > Jeżeli upadłość, to musisz mieć dobre wyjaśnienie tego, że koniecznośc
    > ogłoszenia jest wynikiem okoliczności niezawinionych przez zarząd i od
    > niego niezależnych + że termin ogłoszenia jest właściwy (że nie za późno).

    Trudno znaleźć "wyjaśnienie" post factum :( a niezgłoszenie upadłości
    jest tylko dodatkowym zarzutem wobec zarządu.
    Zupełnie odrębną kwestią jest zarzut działnia zarządu na szkodę spółki.

    nn