  • 1. Data: 2003-09-11 13:13:10
    Temat: odsetki raz jeszcze
    Od: "kizzi" <k...@w...pl>

    bo mam jeszcze dwa problemy;
    1. jak naliczać odsetki do zapłaconej po terminie faktury jeśli była do niej
    korekta? (korekta dotyczya ilości towarów, więc automatycznie zmiejszała
    kwotę główną); czy odliczyć od kwoty głównej, "w dniu terminu płatności
    faktury" czy może odliczyć w dniu wystawienia korekty. znaczenie ma to duże
    gdzyż mam taką sytuację, że do jednej faktury jest wiele korekt i sama
    faktura jest spłacana "ratami" (oczywiście ne uzgodnionymi), wiec ważne jest
    to dla obliczania odsetek.
    2. czy obowiązkowa jest "nota odstekowa", czy inaczej pismo do dłużnika
    ponaglające czy coś takiego, zanim się wniesie sprawę do sądu??
    pozdro
    kizzi

  • 2. Data: 2003-09-11 17:55:19
    Temat: Re: odsetki raz jeszcze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Sep 2003, kizzi wrote:

> [...]
    >+ kwotę główną); czy odliczyć od kwoty głównej, "w dniu terminu płatności
    >+ faktury" czy może odliczyć w dniu wystawienia korekty.

    IMHO - od "dnia wymagalności" !
    Przecież to *nie ma* związku z terminem wystawienia faktury
    - *CHYBA* że w umowie zastrzeżono "płatność XX dni od daty
    wystawienia [lub otrzymania !] faktury" ! W umowie mogło być
    że dniem wymagalności świadczenia są najbliższe urodziny
    wiceprezesa... ;)
    [...]
    >+ 2. czy obowiązkowa jest "nota odstekowa", czy inaczej pismo do dłużnika
    >+ ponaglające czy coś takiego, zanim się wniesie sprawę do sądu??

    *Jeśli w umowie nie określono terminu płatności*, to *wtedy*
    masz dylemat i musisz się upomnieć :)
    Niemniej... zwyczajowo i "motywująco" się takie upomnienie
    wysyła. No i zawsze lepiej jak sam zapłaci :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-09-11 18:34:21
    Od: "kizzi" <k...@w...pl>

    > IMHO - od "dnia wymagalności" !
    pisząc dzień wymagalności faktury miałam na mysli dzień płatności, faktura
    była wysawiona na termin przykładowo 30 dniowy (np. 10.000, zł), czyli
    powiedzmy 30 czerwca br, korekta wysawiona była 10 lipca, (faktura zaś 1
    czerwca), klient płacił kilku "ratami" 30 czerwca 2.000, zł; 15 czerwca 2000
    zł; itd. i teraz chcąc obliczyć odsetki pownnam stopniowo zmiejszać tę kwotę
    o "raty" (tak sądzę przynajmniej) więc problem mój powstał jedynie przy
    tym, jak uznać korektę?? czy od początku naliczania ją ująć czy w dniu
    wystawienia, (słuszne i logiczne wydaje mi sie, że traktowac jakby była
    wystawiona w dniu wystawienia faktury)

    dzięki
    kiz

  • 4. Data: 2003-09-11 19:51:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ wystawienia, (słuszne i logiczne wydaje mi sie, że traktowac jakby była
    >+ wystawiona w dniu wystawienia faktury)

    Mi też.
    W końcu faktyczna należność jest podana na korekcie, a na
    fakturze jest "po prostu" błąd - i byłoby dziwne jakby
    błąd miał rodzić jakieś roszczenia :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-09-11 20:48:12
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > gdzyż mam taką sytuację, że do jednej faktury jest wiele korekt i sama
    > faktura jest spłacana "ratami" (oczywiście ne uzgodnionymi), wiec ważne

    Korekta zmniejsza (zwieksza) wartosc zobowiazania od daty jego
    powstania.Odsetki obliczasz od kwoty pomniejszonej o sume korekt juz od
    samej daty wymagalnosci faktury.

    > 2. czy obowiązkowa jest "nota odstekowa", czy inaczej pismo do dłużnika
    > ponaglające czy coś takiego, zanim się wniesie sprawę do sądu??

    Odsetki sa roszczeniem ubocznym i jesli wzywalas do zaplaty kwoty glownej
    nie jest potrzebne ani wezwanie , ani nota. Natomiast jesli nie wzywalas do
    zaplaty pretensji glownej to przed wniesieniem sprawy musisz wezwac do
    zaplaty odsetek.To wymog postepowania gospodarczego i brak wezwania jest
    brakiem formalnym do ktorego usuniecia sad wezwie pod rygorem zwrotu pozwu.

    Dan