  • 1. Data: 2003-05-13 09:51:38
    Temat: odpowiedzialność z art. 284 k.k. przy zastawie
    Od: e...@p...onet.pl

    Witam!
    Dość typowa sprawa z pomówienia. Prokurator wysłuchując głównego podejrzanego
    skłonił go do zeznawania przeciwko innym osobom, by móc w ten sposób zarzucić
    im współudział i w dalszej konsekwencji udział w zorganizowanej grupie
    przestępczej. Główny podejrzany przyznaje się do winy i wyjaśnia, że on jest
    mało zorientowany w sprawie, robił to, co inni mu podpowiadali... itp.
    wskazując na osobę trzecią, pomawia ją o udział w popełnieniu czynu,
    polegającego na zbyciu ruchomości na których ustanowione było prawo zastawu za
    zbiorze rzeczy stanowiących przedsiębiorstwo. Prokurator doszukał się w tym
    działania wspólnie i w porozumieniu polegającego na dokonaniu czynu
    przewidzianego w art. 284 k.k..
    Poszukuję wszystkich możliwych powodów, dla których teza prokuratora o
    popełnieniu czynu może być nieprawdziwa.
    /np. zakaz stosowania przepisów prawa karnego rozszerzająco - art. 284 k.k.
    dotyczy przywłaszczenia, tj. działania na szkodę prawowitego właściciela przez
    właściciela rzekomego - w tej sytuacji główny podejrzany był prawowitym
    właścicielem obciążonych ruchomości/.
    Za wszelkie sugestie na prv z góry dziękuję.

  • 2. Data: 2003-05-13 19:11:41
    Temat: Re: odpowiedzialność z art. 284 k.k. przy zastawie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Z Twojego opisu, to akurat mi wychodzi, że sprzedający powinien raczej
    odpowiadać z art. 286 kk. Rzeczy obciążone zastawem można sprzedać, albowiem
    nie spotkałem się z takim zakazem. Tyle, że sprzedaje się je z obciążeniem,
    więc jeśli podstępnie się ukryło ten fakt przed nabywcą, to jest to
    oszustwo, a nie przywłaszczenie.
    O przywłaszczeniu to można by mówić, gdyby chodziło o leasing, albo inny
    stosunek prawny połączony z przewłaszczeniem rzeczy na rzecz wierzyciela
    (najczęściej w tym wypadku banku). Wówczas 284 było by oczywiście OK!
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 3. Data: 2003-05-23 11:39:06
    Od: e...@p...onet.pl

> [...]
    > punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-
    > wanie jego jako bezwzględnie obowiązującego stanu prawnego.

    Dziękuję za odpowiedz. Szukam raczej sposobu uniknięcia odpowiedzilności z
    pomównienia o jak potwierdzasz, nie zaistniałe przestępstwo, niż zmiany
    klasyfikacji rzekomego czynu.