  • 1. Data: 2009-08-22 17:46:20
    Temat: obciachana gwarancja od dewelopera
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    Cześć

    pytanie dotyczy negocjacji umowy zakupu mieszkania z deweloperem, gdzie ten
    'proponuje' (i nie chce negocjować) jedynie 1 rok - zarówno rękojmi jak i
    gwarancji - na 'wady fizyczne' lokalu. Z tego wynika, że z wadami
    objawionymi po roku mieszkańcy nie mają po co zwracać się do drugiej strony
    umowy (?).
    O ile się orientuję, bez takiego zapisu gwarancja obowiązuje 3 lata (K.C)
    Co jednak interesujące, w dokumentacji powykonawczej pisze jak byk, że
    wykonawca daje deweloperowi 5 lat gwarancji do wykonanych instalacji wodnych
    / grzewczych

    I pytanie jest, czy w tej sytuacji jest możliwy scenariusz, w którym
    jakakolwiek naprawa wady ujawnionej po 1 a przed 5 rokiem użytkowania
    została wykonana z tejże gwarancji? (Bo żeby deweloper wystąpił z takim
    żądaniem do wykonawcy to by chyba musiało rozwalić się coś na tyle
    konkretnie, że by psuło reputację dewelopera, i on sam w swoim interesie
    zażadał naprawy od wykonawcy..)

    Proszę o opinie i komentarze

  • 2. Data: 2009-08-22 21:03:16
    Temat: Re: obciachana gwarancja od dewelopera
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "yapann" <y...@o...pl> napisał w wiadomości

    A czy owo ograniczenie było wcześniej przedmiotem jakiejś umowy, czy nagle
    sobie je developer teraz wymyślił? Bo jeśli wcześniej tego nie było, to
    developer nie ma prawa zmieniać warunków ogólnych bez zgody drugiej strony
    umowy. Należy go wezwać do zawarcia umowy na warunkach uzgodnionych
    pouczając, że w razie odmowy zajdą skutki takie same, jakby w ogóle nie
    chciał tej umowy podpisać.

    Co do gwarancji wykonawcy dla developera, to moim zdaniem nie da się nic
    powiedzieć, nie widząc treści tego dokumentu. Zasadniczo wykonawca
    gwarantuje prawidłowe działanie urządzeń i nie ma to związku z tym, ile
    razy w między czasie zmieni się właściciel nieruchomości. A zatem po
    nabyciu będziesz mógł jako właściciel nieruchomości dochodzić uprawnień u
    wykonawcy bezpośrednio na podstawie gwarancji. Chyba, ze tam są jakieś
    ekstra uzgodnienia, bo mogą być.

  • 3. Data: 2009-08-22 21:55:31
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

> [...]
    > developer nie ma prawa zmieniać warunków ogólnych bez zgody drugiej strony
    nie ma żadanej strony umowy - tzn ta druga strona to potencjalny kupujący, a
    umowę wymyślił sobie deweloper - a co nie wolno mu?

    > Należy go wezwać do zawarcia umowy na warunkach uzgodnionych pouczając, że
    > w razie odmowy zajdą skutki takie same, jakby w ogóle nie chciał tej umowy
    > podpisać.
    druga strona mówi "tutaj nie przewidujemy innych warunków, takie albo
    kupujący akceptujew umowie albo umowa nie dochodzi do skutku" - wtedy też to
    co piszesz ma zastsowanie?

    > Co do gwarancji wykonawcy dla developera, to moim zdaniem nie da się nic
    > powiedzieć, nie widząc treści tego dokumentu.
    nie rozumiem wątpliwości - wykonawca (frma budowalan) podpisała zlecającemu
    (deweloper) papier, że wykonała takie a takie prace (wraz z dokumentacją
    prac) i udziela gwarancji na lat 5.

> [...]

    > A zatem po nabyciu będziesz mógł jako właściciel nieruchomości dochodzić
    > uprawnień u wykonawcy bezpośrednio na podstawie gwarancji.
    Sadziłam, że gwarancja jest udzielona nie mi, ale 'kupcowi' przede mną ...

    Chyba, ze tam są jakieś
    > ekstra uzgodnienia, bo mogą być.
    nie ma - jest standarowa dokumentacja powykonawcza z zapisem, że wykonano
    zgodnie ze sztuką i standardami i że ta gwarancja jest taka (lat 5). Czy
    sama gwarancja na coś jest udzielana komuś? Czy jest przechodnia ....

  • 4. Data: 2009-08-23 01:57:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-08-22, yapann <y...@o...pl> wrote:
> [...]
    > umowy (?).
    > O ile się orientuję, bez takiego zapisu gwarancja obowiązuje 3 lata (K.C)

    Tak (rękojmia, nie gwarancja). A teraz jest jeszcze:

    Art. 558. § 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć,
    ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów
    ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest
    dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych.

    Nie jestem świadom takich przepisów, jeśli więc kupujecie to mieszkanie
    do użytku prywatnego to zapis ograniczający lub wyłączający rękojmie
    jest po prostu nieskuteczny i możecie go spokojnie zaakceptować.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2009-08-23 08:58:43
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
    > do użytku prywatnego to zapis ograniczający lub wyłączający rękojmie
    > jest po prostu nieskuteczny i możecie go spokojnie zaakceptować.

    dzięki za tę informację.

    Acz w praktyce spodziewam się, że w przypadku ujawnienia się wady zwrócenie
    się z w ramach rejkojmi będzie skutokowac odbiciem piłki 'bo w umowie' i z
    'pękniętą rurą' do sądu będzie trzeba (?) :]

  • 6. Data: 2009-08-23 13:37:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > wiadomości news:h6pmr3$n0j$4@inews.gazeta.pl...
    > nie ma żadanej strony umowy - tzn ta druga strona to potencjalny
    > kupujący, a umowę wymyślił sobie deweloper - a co nie wolno mu?

    Wolno. Pytam, bo czasem jest tak, że jest umowa pismena, a potem już blisko
    końca realizacji spisuje się umowę przedwstępną notarialną. I tu już ta
    umowa przedstępna nie może zawierać obostrzeń w umowie pisemnej nie
    ujętych.

    > druga strona mówi "tutaj nie przewidujemy innych warunków, takie albo
    > kupujący akceptujew umowie albo umowa nie dochodzi do skutku" - wtedy też
    > to co piszesz ma zastsowanie?

    Tak. Po prostu szukam innego developera, albowiem warunki tego z góry
    rokuja problemy.

> [...]
    > dokumentacją prac) i udziela gwarancji na lat 5.
    > Sadziłam, że gwarancja jest udzielona nie mi, ale 'kupcowi' przede mną

    Ale ja nie wiem, czy takie obostrzenie jest w umowie. Bo jesli jest, to tak
    jest faktycznie. W wypadku developera z góry śmierdzi to oszustwem, bo
    przecież z góry wiadomo, ze developeer tego mieszkania przez 5 lat
    użytkował nie będzie.

> [...]
    > zgodnie ze sztuką i standardami i że ta gwarancja jest taka (lat 5). Czy
    > sama gwarancja na coś jest udzielana komuś? Czy jest przechodnia ....

    Jesli nie ma odmiennego zstrzeżenia, to gwarancja dotyczy nieruchomości, a
    nie developera.

  • 7. Data: 2009-08-23 19:51:18
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    > Jesli nie ma odmiennego zstrzeżenia, to gwarancja dotyczy nieruchomości, a
    > nie developera.
    ale chyba nie każdy może się na nią powołać?

  • 8. Data: 2009-08-24 18:29:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > wiadomości news:h6rguj$89g$2@inews.gazeta.pl...
    > ale chyba nie każdy może się na nią powołać?
    Możesz swą myśl roszerzyć, bo nie za bardzo wiem, co masz na myśli?

  • 9. Data: 2009-08-25 07:12:07
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    > Możesz swą myśl roszerzyć, bo nie za bardzo wiem, co masz na myśli?

    to, że gwarancja owszem dotyczy nieruchomości, ale zobowiązanie wystawione
    jest kokretnemu podmiotowi, i chyba tylko tenże podmiot (?) może
    ewentualnych roszczeń z jego tytułu dochodzić od udzielającego gwarancji (?)

  • 10. Data: 2009-08-25 19:55:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > wystawione jest konkretnemu podmiotowi, i chyba tylko tenże podmiot (?)
    > może ewentualnych roszczeń z jego tytułu dochodzić od udzielającego

    To zależy od treści gwarancji, ale generalnie tak ne jest. Wykonawca
    gwarantuje przecież właściwe działania i nie ma tu znaczenia, ktojest jego
    właścicielem. oczywiście mogą być odmienne ekstra zapisy.